name | autoweek.cz

Ford v elektromobilitě řadí zpátečku

Ford v elektromobilitě řadí zpátečku

28.08.2024 | | Aktuality

Evropský automobilový korespondent agentury Reuters Nick Carey z Londýna připravil přehled novinek z automobilového průmyslu.

Léto obchodních překážek v automobilovém průmyslu pokračuje, protože Kanada se připojila ke klubu se 100% clem na dovážená čínská elektrická vozidla, podobná té, kterou hned vedle oznámila Bidenova administrativa. V krátkodobém horizontu cla především ovlivní dovoz Tesly do Kanady, ale také vysílají jasnou zprávu čínským automobilkám, jako je BYD, které chtějí na tento trh vstoupit.

 

Mezitím čínské organizace i výrobci automobilů zvyšují tlak na Evropskou unii kvůli jejím mnohem nižším clům na čínská elektrická vozidla, zatímco čínská vláda nadále hrozí vyššími cly na velké zážehové motory, což by neúměrně poškodilo německé výrobce, a rozšiřováním vlastních odvetných opatření.

 

Vzhledem k tomu, že členové EU mají o tarifech hlasovat v říjnu, očekávejte v následujících týdnech mnohem více.

 

Ford ustupuje od plánů s elektromobily

Ford se stal nejnovějším starším výrobcem automobilů, který ustoupil od svých smělých slibů pro elektromobily, a zabil elektrické SUV se třemi řadami sedadel, které teprve loni odhalil s chloubou, že jde o „osobní rychlovlak“.

 

Nyní je rychlovlak zapomenut a americká automobilka č. 2 také odsunula novou elektrickou verzi svého nejprodávanějšího pickupu F-150. Stejně jako jeho konkurenti se Ford pouze přiklání k realitě, že elektromobily se v současné době jen těžko prodávají, na rozdíl od hybridů oslovujících spotřebitele, kteří chtějí vozy s nižšími emisemi, ale odrazují je náklady a logistika nabíjení plnohodnotných elektromobilů. Toyota například přechází k přeměně většiny a možná nakonec všech svých vozů se zážehovými motory na verze pouze s hybridním pohonem.

 

Ford, který letos čelí ztrátám z elektromobility ve výši až 5,5 miliardy dolarů, trvá na tom, že stále pracuje naplno na cenově dostupných elektromobilech, i když k nim zbývají ještě více než dva roky. Krok zabít elektromobily, do nichž vkládal takové naděje, ilustruje problémy, jimž čelí starší automobilky když chtějí investovat do nových elektromobilů v době vlažné poptávky po nich.

 

Mexické peníze na tácu pro závod BYD

Čínský výrobce elektromobilů BYD zúžil svůj užší seznam na tři státy, které budou hostit jeho závod na montáž automobilů v Mexiku, a v současné době hledá, který z nich nabídne nejlepší motivační balíček. Konkurence pro továrny na automobily a dobře placená výrobní místa, která přinášejí, je vždy nelítostná. Zatímco mexická federální vláda ustoupila tlaku USA a upustila od pobídek pro čínské automobilky, vlády států stále touží po získání těchto pracovních míst.

 

Šéf mexické pobočky společnosti BYD Jorge Vallejo říká, že tři státy nabídly různé výhody včetně peněz, půdy a preferenčních cenových pobídek. Čínská automobilka trvá na tom, že závod, který by měl nakonec vyrábět 500 000 vozů ročně, bude sloužit pouze pro mexický trh a vstup na trh v USA se neplánuje.

 

Mexický trh s novými auty však jen o něco překračuje hranici 1 milionu vozů ročně. I přes příležitosti k růstu v Latinské Americe se všeobecně očekává, že BYD změní svou orientaci a jakmile bude jeho mexická továrna spuštěna, zacílí se z této výrobní základny na velký, lukrativní trh bez otravných cel.

 

Problém s požáry akumulátorů v Jižní Koreji

Po sérii požárů týkajících se elektrických vozidel jihokorejská vláda pokračuje s programem certifikace akumulátorů dřív, než bylo plánováno, aby se vypořádala s rostoucími obavami o veřejnou bezpečnost. Kromě zahájení programu bude vláda vyžadovat, aby výrobci automobilů identifikovali akumulátorů používaných v jejich elektromobilech. Stalo se tak poté, co vláda vyzvala automobilky, aby dobrovolně zveřejnily tyto informace poté, co požár elektromobilu z 1. srpna poškodil stovky vozidel a způsobil veřejnou paniku.

 

Požáry akumulátorů elektromobilů jsou intenzivním a citlivým tématem jak pro vlády, tak pro automobilový průmysl, ačkoli data naznačují, že elektrická vozidla se vznítí mnohem méně často než modely s pohonem na benzin nebo hybridy. Požáry v automobilkách nebo jinde, kde jsou do nich zapojena elektrická vozidla, se mnohem pravděpodobněji dostanou do novin než požáry modelů na fosilní paliva, přičemž požár na parkovišti v továrně na elektromobily Rivian v Illinois je toho jen posledním příkladem.

 

Ať už je to spravedlivé nebo ne, krok jihokorejské vlády je potvrzením toho, že obavy veřejnosti z požárů elektrických vozidel jsou skutečné a je třeba jim čelit pokud má přechod k elektromobilitě uspět.

 

Carlos Tavares přichází opravit Ameriku

Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares strávil tři dny ve Spojených státech aby pracoval na strategii jak dostat svůj nejziskovější trh zpět na správnou cestu.

 

Po letech spokojeného přežívání, prodeje Jeepů a pick-upů s vysokou marží, které generovaly většinu zisku Stellantisu – a před ním FCA – nebyli investoři nadšeni když viděli slabou první polovinu roku, kde byla automobilka sužována vysokými zásobami vozů, problémy s výrobou a nedostatkem „sofistikovanosti“ na nejlukrativnějším automobilovém trhu světa.

 

Vzhledem k tomu, že akcie od března klesly téměř o 50 %, byla Tavaresova návštěva navržena tak, aby ukázal, že myslí na vývoj nového přístupu jak získat zpět dobré výsledky pro investory. Podle jednoho zdroje, který hovořil s agenturou Reuters, se očekávalo, že tato nová strategie bude hotová do konce minulého týdne.

 

Rychlá kola

Očekává se, že Biden-Harrisové administrativa dokončí plány na prudké zvýšení dotací, včetně podpory elektromobilů, i když výrobci lobovali za snížení, odložení nebo zrušení vyšších celních sazeb a za výrazné rozšíření potenciálních výjimek.

 

Výrobce nákladních vozidel Volvo AB si vybral Monterrey v severním Mexiku jako místo pro svou novou továrnu na těžká nákladní vozidla v hodnotě 700 milionů dolarů, která bude dodávat vozidla Volvo Trucks a Mack Trucks do Spojených států a Kanady a také Mack Trucks pro Mexiko a Latinskou Ameriku.

 

Poté, co čínští výrobci robotů ovládli průmysl elektromobilů, se nyní předhánějí se společností Tesla v závodě o výrobu humanoidů napájených akumulátory, kteří by měli nahradit lidské pracovníky při výrobě elektromobilů na montážních linkách.

 

Nebojte se, pokud jste si mysleli, že cíl Volkswagenu vybudovat do roku 2030 200 gigawatthodinovou kapacitu akumulátorů pro elektromobily byl pevným závazkem, šéf společnosti pro akumulátory řekl německým novinám FAS, že to není „vytesané do kamene“ a automobilka bude sledovat, jak se poptávka pro elektromobily vyvíjí. (Kdo si ještě vzpomene na naivní sny o výrobě akumulátorů pro VW na letišti u Plzně...)

 

Americký federální odvolací soud oživil žalobu, v níž Tesla napadla louisianský zákaz přímého prodeje vozidel spotřebitelům.

 

Ilustrační foto: Newspress USA