name | autoweek.cz
Ford chce jít ve stopách Tesly
04.04.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Podle šéfa Fordu Jima Farleyho Tesla ukázala, že elektromobily mohou být ziskovější než spalovací motory.
Generální ředitel Fordu Jim Farley je přesvědčen, že se evropský automobilový průmysl příliš zaměřuje na snižování CO2 a nedostatečně se stará o digitální transformaci automobilů. Budoucnost tohoto odvětví se točí kolem toho, kdo dokáže do svých vozidel instalovat nejvíc softwaru. V Evropě se vývojáři stále příliš zaměřují na mechanickou stránku, jako jsou jízdní vlastnosti nebo zážitek z jízdy. Ale to nejsou inovace, které průmysl potřebuje. Farley to uvedl v rozhovoru pro německý Handelsblatt.
„Elektrifikace, která je nyní pro výrobce automobilů stále větší prioritou, je nezbytná, ale sama o sobě nestačí,“ říká Farley. Je přesvědčen, že značky automobilů se v budoucnu budou odlišovat softwarem a bezprostřední zákaznickou zkušeností. Ani Ford zde zatím nepatří k vedoucím výrobcům, nicméně podle Farleyho už ví, jakou cestou se musí vydat. Proto například angažoval významné manažery z Applu a Tesly.
Tesla vzorem
To, že Ford chce být po počátečním váhání jedním z průkopníků elektromobility, je z velké části zásluha Tesly. Farley přiznal, že úspěch výrobce elektromobilů a průkopníka digitalizace probudil automobilový průmysl v USA. Už jen svými novými prodejními kanály Tesla dokazuje, že věci lze dělat snadněji a efektivněji, protože například již nejsou potřeba sklady. Velkou roli v tom hraje i software.
„Když Tesla v roce 2021 zveřejnila svou rozvahu za druhé čtvrtletí, byl to pro mne klíčový okamžik,“ vysvětlil šéf Fordu. Zjistil, že tento konkurent vydělá 11 000 dolarů za každý prodaný elektromobil. „Po tom dni se můj život změnil. Pochopil jsem, že elektromobily mohou být ziskovější než auta se spalovacími motory,“ říká Farley. Tento den položil základy reorganizace Fordu oznámené na začátku března s rozdělením na dvě samostatné skupiny - jednu pro auta se spalovacími motory a novou pro inovační činnosti včetně elektromobility.
Evropský trh je pro Ford důležitý
„Elektromobilita se v Evropě extrémně rychle rozvíjí a to je skvělé,“ říká Farley. Pokud se Ford chce prosadit s dobrými elektromobily, musí se postavit i evropské konkurenci. Ford plánuje do roku 2024 v EU představit tři nová elektricky poháněná osobní auta a čtyři nová elektricky poháněná užitková vozidla. Očekává, že v Evropě bude od roku 2026 ročně prodávat přes 600 000 elektrických vozidel a v roce 2030 má v plánu zcela přejít na elektromobily.
V Evropě bude mít Ford kromě dovážených modelů, jako je Mustang Mach-E, také vlastní řadu elektrických vozidel. Uvádí na trh dva nové modely založené na elektromobilní platformě MEB od Volkswagenu. Ve druhé důležité oblasti spolupráci, prodeji užitkových vozidel, má Ford vedoucí roli v plánovaných malých dodávkách a pick-upech. „Naše spolupráce se vyvíjí nad očekávání dobře a je velmi úspěšná. Pokud bude vše nadále dobře fungovat, je možné její další prohloubení,“ řekl Farley.
„Elektrifikace, která je nyní pro výrobce automobilů stále větší prioritou, je nezbytná, ale sama o sobě nestačí,“ říká Farley. Je přesvědčen, že značky automobilů se v budoucnu budou odlišovat softwarem a bezprostřední zákaznickou zkušeností. Ani Ford zde zatím nepatří k vedoucím výrobcům, nicméně podle Farleyho už ví, jakou cestou se musí vydat. Proto například angažoval významné manažery z Applu a Tesly.
Tesla vzorem
To, že Ford chce být po počátečním váhání jedním z průkopníků elektromobility, je z velké části zásluha Tesly. Farley přiznal, že úspěch výrobce elektromobilů a průkopníka digitalizace probudil automobilový průmysl v USA. Už jen svými novými prodejními kanály Tesla dokazuje, že věci lze dělat snadněji a efektivněji, protože například již nejsou potřeba sklady. Velkou roli v tom hraje i software.
„Když Tesla v roce 2021 zveřejnila svou rozvahu za druhé čtvrtletí, byl to pro mne klíčový okamžik,“ vysvětlil šéf Fordu. Zjistil, že tento konkurent vydělá 11 000 dolarů za každý prodaný elektromobil. „Po tom dni se můj život změnil. Pochopil jsem, že elektromobily mohou být ziskovější než auta se spalovacími motory,“ říká Farley. Tento den položil základy reorganizace Fordu oznámené na začátku března s rozdělením na dvě samostatné skupiny - jednu pro auta se spalovacími motory a novou pro inovační činnosti včetně elektromobility.
Evropský trh je pro Ford důležitý
„Elektromobilita se v Evropě extrémně rychle rozvíjí a to je skvělé,“ říká Farley. Pokud se Ford chce prosadit s dobrými elektromobily, musí se postavit i evropské konkurenci. Ford plánuje do roku 2024 v EU představit tři nová elektricky poháněná osobní auta a čtyři nová elektricky poháněná užitková vozidla. Očekává, že v Evropě bude od roku 2026 ročně prodávat přes 600 000 elektrických vozidel a v roce 2030 má v plánu zcela přejít na elektromobily.
V Evropě bude mít Ford kromě dovážených modelů, jako je Mustang Mach-E, také vlastní řadu elektrických vozidel. Uvádí na trh dva nové modely založené na elektromobilní platformě MEB od Volkswagenu. Ve druhé důležité oblasti spolupráci, prodeji užitkových vozidel, má Ford vedoucí roli v plánovaných malých dodávkách a pick-upech. „Naše spolupráce se vyvíjí nad očekávání dobře a je velmi úspěšná. Pokud bude vše nadále dobře fungovat, je možné její další prohloubení,“ řekl Farley.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz