name | autoweek.cz

Ford a autosugesce

Ford a autosugesce

25.11.2024 | | Aktuality

Peter Schwerdtmann analyzuje pro Automedien Portal situaci v německém automobilovém průmyslu.

Naši vševědoucí guruové nejlépe několikrát denně rádi opakují své dogma: německý automobilový průmysl promeškal změnu. O elektromobilech začal vážně uvažovat až příliš pozdě. Nemůže se divit, že je v hluboké krizi. Ford nyní poskytuje nejlepší příklad: má tam být zrušeno 3000 pracovních míst. Kdo sledoval vývoj v evropské pobočce americké firmy s otevřenou myslí musí dospět k závěru, že Ford jde ostatním výrobcům v Evropě příkladem.

 

Po úspěších z minulosti ve zvyšování efektivity pohonů i snižování množství výfukových plynů či pevných částic se najednou všichni ocitli v lavici obžalovaných. Brusel, členské státy a mnohé lobbistické skupiny požadují důslednou změnu – odklon od spalovacího motoru k elektromobilitě. Šrouby byly obvyklé: zpřísnit rámcové podmínky – v tomto případě emisní předpisy – tak, aby je nebylo možné splnit bez změny technologie, uměle zvyšovat náklady na pohonné hmoty, vyplácet dotace, vytvářet možnosti nabíjení, poskytovat privilegia a co nejvíc postavit stávající technologii mimo zákon.

 

Nebyl to jen Ford, kdo poznal znamení doby. Avšak reagoval nekompromisněji se strategií zaměřenou pouze na elektrický pohon, zatímco jiní se zpočátku drželi hlavně slibů. Ford, který dříve nabízel celou řadu produktů, nyní vyrábí pouze tři modely s elektrickým pohonem nesoucí jména tradičních modelů se spalovacími motory (Mustang, Capri, Explorer) a stojí výrazně víc než 40 000 eur (milion korun). Základní závod v Kolíně n. R. byl kompletně nákladně přestavěn na elektromobily. Tito elektricky pohánění zachránci se nyní hromadí ve skladech a místo generování zisku způsobují problémy. Ford pouze zaváděl politické pokyny důsledněji než ostatní.

 

Kolínští dnes stojí v dešti v obou smyslech toho slova - v aktuální podzimní bouři i před troskami své důvěry ve zdánlivě nehybné a nemilosrdné rámcové podmínky. Bonusy jsou pryč, nabíjecí infrastruktura není vybudovaná a občanům, kteří kdysi vypadali tak slibně zelení, se dnes elektromobily nelíbí, alespoň ne dostatečně. Úspěch nestačí pro zisk společnosti ani není dostatečně velký, aby bylo možné splnit politicky stanovené cíle pro emise vozového parku.

 

Není to jen Ford, kdo se po letech oddanosti elektrobilitě ocitá v nejisté pozici. Volkswagen poskytuje ještě důležitější příklad toho, co dokáže ukvapený závazek k elektrické monokultuře. Lépe na tom byly společnosti, které věděly, že jejich trhy se nespokojí pouze s elektromobily.

 

S ohledem na Ford a Volkswagen by si dnešní guruové měli také položit otázku, zda je nařčení z pomalosti skutečně pravdivé, nebo zda by automobilový průmysl neměl být obviněn z autosugesce kvůli svým unáhleným akcím pod tlakem politiků, kazatelů a lobbistů. Každopádně citelný dopad elektromobility na klima už v tomto desetiletí nezažijeme. Nezbylo z něho nic kromě výdajů. V určitém okamžiku přijde chytrá univerzita s myšlenkou studovat, jak by věci mohly fungovat, kdyby vývoj spalovacího motoru a alternativních paliv dále pokročil a zároveň se vytvořilo přátelské prostředí pro elektricky poháněná vozidla. O elektromobilech se toho dá říci tolik, že mírové a užitečné soužití by bylo možné i dnes.

 

Foto: Ford