name | autoweek.cz

Firemní parky povinně z elektromobilů
08.02.2025 | Tiskové zprávy
Zákon o elektrifikaci vozového parku by mohl přinést prodej 2 milionů elektromobilů – polovinu toho, co výrobci automobilů potřebují ke splnění svých emisních cílů do roku 2030. Tvrdí to analýza organizace Transport & Environment.
Evropská komise plánuje legislativu pro rychlejší elektrifikaci vozových parků velkých společností. Její předsedkyně Ursula von der Leyenová ji předloží 5. března ve svém akčním plánu pro automobilový průmysl.
Zákon EU o elektrifikaci firemních vozových parků podle analýzy environmentální skupiny T&E může zaručit evropským výrobcům automobilů poptávku po více než 2 milionech elektromobilů v roce 2030. Tento zákon, jehož vypracováním byl pověřen komisař EU pro dopravu, může zajistit polovinu prodeje elektromobilů, které evropské automobilky potřebují ke splnění závazného cíle emisí CO₂ do roku 2030 a vyhnout se placení pokut. T&E požaduje na EU aby všechny vozové parky s více než 100 vozy od roku 2030 nakupovaly pouze elektricky poháněná vozidla.
Tento cíl v oblasti elektrifikace vozových parků by byl přínosem zejména pro evropské automobilové skupiny, protože 62 % jejich prodeje je pro firemní trh ve srovnání s pouze 49 % u mimoevropských výrobců automobilů.
Firemní automobily jsou největším segmentem automobilového trhu v EU, přičemž kolem 60 % nově prodaných vozů směřuje do tohoto segmentu. Navzdory svému vysokému potenciálu podporovat evropský automobilový sektor v jeho přechodu k elektrickému pohonu, tento segment dosud neprokazuje svůj význam. Automobilky v Evropě neelektrifikují velké vozové parky rychleji než soukromé domácnosti (14,3 % oproti 13,6 %). Na dvou největších automobilových trzích EU, v Německu a ve Francii, se velké společnosti elektrizují dokonce ještě pomaleji než soukromé domácnosti.
V lednu zahájila Evropská komise dialog o budoucnosti evropského automobilového průmyslu, kterému předsedá von der Leyenová. Hlavním cílem tohoto dialogu je „řešit kritické výzvy, kterým tento sektor čelí, a zajistit jeho trvalý úspěch jako hlavní hnací síly evropských ekonomik.“ Tento dialog má vést k Akčnímu plánu pro automobilový průmysl, který bude představen 5. března.
Nový zákon EU, který stanoví závazné cíle v oblasti elektrifikace pro velké vozové parky, by jednoznačně podpořil investice výrobců automobilů v EU do elektrifikace a zároveň by do roku 2035 přinesl na trh s ojetými vozy téměř 7 milionů dostupnějších elektromobilů pro soukromé kupující. V Evropě si 80 % občanů kupuje své auto na trhu s ojetinami.
Stef Cornelis, ředitel programu elektrických vozových parků v T&E, říká: „Dnes víc než kdy dřív Evropa potřebuje klimatickou politiku, která posílí naši konkurenceschopnost. Cíl elektrifikace pro velké vozové parky udělají přesně to: žádáme velké společnosti, aby rychleji směřovaly k elektrifikaci a zvýšily poptávku po více než 2 milionech elektromobilů vyrobených evropskými výrobci. Namísto lobování za oslabení emisních limitů by evropští výrobci automobilů měli prosazovat evropský zákon o vozových parcích, který je skutečně podpoří při plnění jejich cílů.“
T&E také vyzývá Evropskou komisi, aby oznámila iniciativu EU zaměřenou na ekologické hodnocení –ekobonus – která zhodnotí a odmění výrobu nízkouhlíkových elektrických vozidel využívajících čisté materiály. V důsledku toho by elektromobily vyrobené v Evropě byly lépe hodnoceny díky čistší energii používané ve výrobním procesu. Zákon EU o vozovém parku by měl stanovit požadavek, že podniková elektrická vozidla musí splňovat určitou úroveň ekologického skóre a jako taková zvýšit poptávku po vozech vyrobených v EU.
Stef Cornelis dodává: „Jako další krok musí Evropská komise rychle pokročit a oznámit závazné cíle v oblasti elektrifikace pro velké flotily. To vytvoří investiční jistotu nejen pro výrobce automobilů, ale také pro další klíčová odvětví, jako je průmysl dobíjecí infrastruktury, což jim pomůže plánovat zavádění infrastruktury a investice do sítě.“
Pozn.:
Výpočty jsou založeny na údajích z francouzského trhu s flotilami. Ve Francii společnosti s více než 100 vozidly (kromě prodejců a výrobců automobilů) představují 41 % všech prodejů firemních vozů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz