name | autoweek.cz

Fiat Grande Panda vstupuje na evropské trhy

Fiat Grande Panda vstupuje na evropské trhy

29.01.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový model Grande Panda rozšiřuje modelovou nabídku Fiatu v segmentu malých aut, jemuž italská značka po desetiletí dominovala a v němž v Evropě prodala víc než 23 milionů vozů. Fiat Grande Panda se představuje s elektrickým a hybridním pohonem.

Grande Panda je prvním modelem nové rodiny, kterou Fiat v následujících letech plánuje postupně představit. Snaží se být skutečným reprezentantem italské značky díky italskému designu a kompaktním rozměrům. Grande Panda, navržená v turínském Centro Stile, se vyznačuje kompaktními rozměry, čistými jednoduchými liniemi a přehledným interiérem. Čerpá inspiraci z původního modelu Panda z 80. let. Výrazným prvkem designu jsou LED světlomety PXL.

 

Grande Panda je prvním vozem Fiat postaveným na multienergetické globální platformě Stellantisu Smart Car Platform. Grande zde neznamená velký, protože Grande Panda má délku jen 3999 mm (rozvor náprav 2540 mm), tedy pod průměrem segmentu, a výšku 1570 mm. Grande Panda má zavazadlový prostor s objemem 350 l resp. až 1315 l.

 

Díky 10“ digitálnímu přístrojovému panelu a 10,25“ dotykovému displeji infotainmentu s bezdrátovým zrcadlením jsou dostupné všechny funkce telefonu. Služba e-Routes prostřednictvím aplikace naviguje řidiče elektrické verze k dostupným elektrickým dobíjecím stanicím na základě aktuálních potřeb vozidla.

 

Elektrický pohon i hybridní verze

První model z nové rodiny vozů Fiat bude k dispozici jako elektromobil a hybrid. Elektrická verze je vybavena trakčním elektromotorem s výkonem 83 kW (113 k) a akumulátorem LFP o kapacitě 44 kWh pro dojezd až 320 km. Grande Panda je prvním vozem na trhu, který je vybaven integrovaným nabíjecím kabelem umístěným v přídi vozu pro zjednodušení nabíjení. Nabíjet lze ze 7 kW wallboxu, výkonem 1,5 kW nebo 3 kW z domácí zásuvky případně u DC rychlonabíjecích stanic o výkonu 100 kW.

 

Hybridní verzi pohání přeplňovaný tříválec 1,2 l/74 kW (100 k) pracující s Millerovým cyklem. Ten je ve spojení se 48 V NMC akumulátorem a šestistupňovou elektrifikovanou dvouspojkovou převodovkou eDCT v níž je integrován elektromotor s výkonem 21 kW, měnič a centrální jednotka převodovky. Systém umožňuje rekuperaci energie během zpomalování. Elektromotor zvyšuje celkovou účinnost a dynamiku, ale také umožňuje deaktivaci spalovacího motoru v nízké rychlosti, např. při jízdě ve městě nebo na rovné silnici, s elektrickým dojezdem až 1 km při rychlosti nižší než 30 km/h. Funkce e-creeping se spoléhá výhradně na elektrickou energii a slouží ke krátkým pohybům např. při popojíždění v dopravní koloně nebo pro parkování.

 

Otevření objednávek na českém trhu se očekává během 1. čtvrtletí tohoto roku. Předpokládaná cena pro elektrickou verzi Grande Panda bude od 589 900 Kč vč. DPH. Kompletní ceník a otevření objednávek na českém trhu bude zveřejněno během 1. čtvrtletí 2025. (Pozn.: elektrická verze Citroënu ë-C3, vytvořeného na stejném základě a se shodnými komponentami, je nabízena za cenu od 589 000 Kč.) Všechny verze Fiatu Grande Panda se vyrábějí v srbském Kragujevaci.

 

Foto: Fiat