name | autoweek.cz

Falešný poplach
27.07.2018 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy
Vznětové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících. Uvádí to analýza dat společnosti Audatex Systems.
Vznětové motory jsou v současné době terčem kritiky. Média varují před jejich budoucností a zdůrazňují uzavírky center měst. Navíc tyto zprávy přicházejí v době, kdy doznívá emisní aféra nazývaná jako Dieselgate, která vypukla v září 2015 obviněním koncernu Volkswagen z obcházení emisních limitů u vznětových motorů prodávaných ve Spojených státech.
Jak na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje vznětových motorů?
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaného prodeje a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování. Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní. V prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, stáří 3 roky, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.
Zůstatková hodnota uvažovaného vozu Škoda Octavia 1,6 TDI a její prognostická i amortizační křivka jsou velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3. 2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou čtvrtletích 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
A co prodej vozidel?
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů ale i způsobem a druhem prodeje. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních nebo fleetových vozidel a vozidel vrácených z operativního leasingu, kdy dochází často k prodeji velkého množství totožných vozidel.
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým motorem 1,6 TDI, stáří 3 roky, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
Pozorujeme, že v oblasti ojetých vozidel s turbodiesely, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíš nepřeje. Důvodem jsou snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, větší nabídka dovážených vozidel a masivní mediální tažení proti vozidlům jezdícím na naftu. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
U prodeje nových vozidel se vznětovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů se vznětovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
Neutichající zájem o vozy se vznětovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodeje turbodieselů koncernu Volkswagen (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje vznětových motorů mají stále rostoucí tendenci.
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
FL: rok faceliftu
Prognózy vývoje prodejů vznětových motorů?
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to se vznětovými motory, což se odrazí v prodeji těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti turbodieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonného pojištění či reálné spotřeby paliva vychází vznětový motor stále výrazně výhodněji.
K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů se vznětovými motory nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodej a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné si počkat až jednu dekádu.
Jak na tyto skutečnosti reagoval tuzemský trh s vozidly a jaké jsou prognózy vývoje vznětových motorů?
Dle analýzy dat společnosti Audatex Systems z realizovaného prodeje a nabídkových cen datoví analytici společnosti přináší následující konstatování. Zůstatkovou hodnotu a její průběh u vozidel se vznětovým motorem (nejenom koncernových vozidel skupiny VW) aféra Dieselgate nijak nepoškodila. Mírný pokles cen vozů na sekundárním trhu je standardní. V prvním pololetí roku 2018 ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího nepřesáhl hodnotu 2 %.
Jako příklad lze uvést pohyb zůstatkových hodnot u vozu Škoda Octavia 1,6 TDI, stáří 3 roky, s proběhem 90 000 km, tj. jedné z nejrozšířenějších variant na našem trhu.
Období: | Zůstatková hodnota: |
1. 12. 2015 | 51,12 |
1. 3. 2016 | 50,97 |
1. 6. 2016 | 50,97 |
1. 9. 2016 | 50,83 |
1. 12. 2016 | 50,83 |
1. 3. 2017 | 51,99 |
1. 6. 2017 | 51,99 |
1. 9. 2017 | 51,99 |
1. 12. 2017 | 51,19 |
1. 3. 2018 | 50,87 |
Zůstatková hodnota uvažovaného vozu Škoda Octavia 1,6 TDI a její prognostická i amortizační křivka jsou velmi stabilní a v jejím průběhu nebyl zaznamenán žádný zásadní výkyv. Pohyb byl zaznamenaný v období 3. 2017 s příchodem faceliftu a v posledních dvou čtvrtletích 2018, kdy je patrný mírný pokles hodnoty, a to zejména z důvodu zpřísnění emisních limitů u vznětových motorů.
A co prodej vozidel?
Prodejní - nabídkové ceny ojetých vozidel se liší z hlediska regionů ale i způsobem a druhem prodeje. Cenové výkyvy mohou být zároveň způsobeny prodejem firemních nebo fleetových vozidel a vozidel vrácených z operativního leasingu, kdy dochází často k prodeji velkého množství totožných vozidel.
Z pohledu tržních nabídek (obecných cen) jsme u vybraných modelů Octavia se vznětovým motorem 1,6 TDI, stáří 3 roky, zmapovali pro jednotlivé výbavové stupně následující hodnoty:
Vozidlo | Tržní nabídky | Prodejní cena (nová vozidla) |
Škoda Octavia 1,6 TDI Elegance | 289 000 - 339 000 | 613 000 |
Škoda Octavia 1,6 TDI Style | 310 000 - 380 000 | 593 000 |
Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition | 290 000 - 356 000 | 598 500 |
Pozorujeme, že v oblasti ojetých vozidel s turbodiesely, a to zejména starších ročníků a malých vozidel, současný vývoj zůstatkovým hodnotám spíš nepřeje. Důvodem jsou snižující se rozdíl v cenách pohonných hmot, větší nabídka dovážených vozidel a masivní mediální tažení proti vozidlům jezdícím na naftu. Předpokládáme ale, že tento stav bude v budoucnu stagnovat a ustupovat.
U prodeje nových vozidel se vznětovými motory není pokles zájmu zaznamenaný, nebo je jen mírný, řádově v jednotkách %. Žádná dramatická změna ve smyslu pádu zůstatkových cen vozů se vznětovým motorem se podle analytiků společnosti Audatex Systems nekoná a ani v budoucnu se neočekává.
Neutichající zájem o vozy se vznětovým motorem potvrzují i statistiky Svazu dovozců automobilů. Např. vývoj prodeje turbodieselů koncernu Volkswagen (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) je za poslední tři roky poměrně konstantní, resp. prodeje vznětových motorů mají stále rostoucí tendenci.
rok | prodej celkem | prodej s turbodiesely | podíl |
2015 | 109 459 | 48 440 | 44,25 % |
2016 | 122 632 | 57 242 | 46,68 % |
2017 | 123 101 | 54 802 | 44,52 % |
Ani u pořizovacích cen nových vozidel nedochází k žádnému snížení, naopak mají spíše vzestupnou tendenci.
vozidlo | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | FL |
Škoda Octavia 1,6 TDI Style 85 kW | 518 900 | 577 900 | 592 900 | 592 900 | 2016 |
Ford Mondeo Combi 2,0 TDCi Titanium 110 kW | 784 990 | 789 990 | 804 990 | 851 990 | |
VW Passat Variant 2,0 TDI Highline 110 kW | 803 900 | 820 900 | 839 900 | 847 900 | |
VW Sharan 2,0 TDI Comfortline 110 kW | 938 700 | 960 800 | 984 200 | 955 900 | |
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi Trikolor 81 kW | 429 990 | 454 990 | 504 990 | 524 990 | 2017 |
Renault Mégane 1,5 dCi Life 81 kW | 399 900 | 444 900 | 444 900 | 424 900 | 2016 |
Audi A4 Avant 2,0 TDI | 950 900 | 963 900 | 978 900 | 978 900 |
Prognózy vývoje prodejů vznětových motorů?
Jednoznačně nejžádanějšími firemními vozidly zůstanou i nadále vozidla koncernu Volkswagen, zejména Škoda, a to se vznětovými motory, což se odrazí v prodeji těchto vozidel do soukromé sféry. Zákazníci totiž umí počítat a navzdory masívnímu tažení proti turbodieselům budou i nadále upřednostňovat jejich nesporné výhody. Patří mezi ně delší výdrž, snižující se rozdíly prodejních cen u nových i ojetých vozidel a v neposlední řadě servisní náklady.
Srovnání jsme pro ilustraci provedli kalkulací servisních nákladů mezi tříletými vozidly Škoda Octavia:
náklady | Octavia 1,6 TDI 85 kW Style | Octavia 1,5 TSI 110 kW Style |
Předepsaný servis | 16310 | 13673 |
Běžné opravy | 13605 | 15279 |
Údržba | 3364 | 3641 |
Náklady na 1 km | 0,37 | 0,36 |
Prodej | ||
Pořizovací cena | 490000 | 484215 |
Zůstatková cena | 249265 | 256625 |
Rozdíl | 240735 | 227590 |
TCO (3 roky, 20 000 km/rok) | 296214 | 281783 |
Ceny jsou uvedeny v Kč bez DPH.
V případě propočtu kompletních nákladů na provoz (TCO) včetně zákonného pojištění či reálné spotřeby paliva vychází vznětový motor stále výrazně výhodněji.
K žádnému dramatu z pohledu negativního vývoje zůstatkových cen vozů se vznětovými motory nedochází a v budoucnu velmi pravděpodobně ani nedojde. Je otázkou jak ovlivní prodej a ceny vozidel vozy s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. Na tuto odpověď si však bude nutné si počkat až jednu dekádu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz