name | autoweek.cz
Extrémní pick-up Ford Ranger Raptor
30.04.2019 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Ford Ranger Raptor je terénní vůz pro extrémní životní styl, který obstojí i v nejnáročnějším nasazení.
Ford Ranger zůstává nejprodávanějším pick-upem v Evropě. Jen za první čtvrtletí 2019 jich Ford prodal 13 600 kusů, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku znamená navýšení o 15 %.
Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropské trhy, včetně České republiky, dorazí v polovině roku 2019. Pohání jej Bi-Turbo varianta vznětového motoru Ford 2,0 EcoBlue DOHC s litinovým blokem, která dosahuje výkon 157 kW (213 k) při 3750/min a točivý moment 500 N.m v rozsahu otáček 1750 - 2000/min. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně, při vyšší pístové rychlosti dominuje větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximální výkon.
Samočinná desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím páček pod volantem. Přiřaditelný pohon všech kol má režimy s pohonem zadních kol, všech kol a všech kol s redukcí.
Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Pérování je zkonstruované a naladěné tak, aby zachovávalo jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlou výšku.
Tlumiče pérování Fox s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 %, zadních o 18 %. Sportovní tlumiče o průměru 63,5 mm jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.
Brzdovou soustavu tvoří kotouče s vnitřním chlazením a s rozměrem 332x32 mm vpředu resp. 332x24 mm vzadu. Přední čelisti jsou dvoupístkové s pístky o průměru 51 mm, zadní pístky mají průměr 54 mm.
Ranger Raptor má světlou výškou 283 mm a brodivost 850 mm. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5°, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel jsou shodně 24°. Stopový průměr otáčení je 12,9 m. Ranger Raptor má ochranné zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má ochranný plát z 2,3 mm silné vysokopevnostní oceli. Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Vyznačují se tuhými bočnicemi a terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.
Ranger Raptor je vybaven systémem Terrain Management System nabízejcím volbu ze šesti jízdních režimů:
Normal - důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání
Sport - pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici
Tráva/Štěrk/Sníh - pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích
Bláto/Písek - optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech
Kamení - pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost
Baja - pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí v pouštním závodu Baja 1000.
K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, stabilizací přívěsu, asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.
Nový Ranger Raptor je vybaven komunikačním a zábavním systémem Ford Sync3 s 8“ dotykovou obrazovkou, kterou lze ovládat gesty. Umožňuje ovládat audiosystém, navigaci a připojené telefony prostřednictvím jednoduchých, konverzačních hlasových pokynů. Součástí Sync3 je bezplatná kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto a softwarové rozhraní Sync AppLink pro hlasové ovládání podporovaných mobilních aplikací. Navigace má speciální funkci, která při jízdě v odlehlých končinách zaznamenává trasu průjezdu, aby řidič věděl, kudy se případně lze vrátit. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass Connect.
Ford Ranger Raptor má délku 5374 mm při rozvoru náprav 3220 mm. Provozní hmotnost je 2510 kg a užitečné zatížení 620 kg. V modifikovaném zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na němž lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2500 kg. Vpředu i vzadu je pár vyprošťovacích ok s nosností 4635 kg respektive 3863 kg. Ložná plocha o velikosti 1560 x 1575 mm pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr.
Ranger Raptor je určen vyznavačům sportovní jízdy mimo zpevněné komunikace. Vyvinula ho divize Ford Performance a na evropské trhy, včetně České republiky, dorazí v polovině roku 2019. Pohání jej Bi-Turbo varianta vznětového motoru Ford 2,0 EcoBlue DOHC s litinovým blokem, která dosahuje výkon 157 kW (213 k) při 3750/min a točivý moment 500 N.m v rozsahu otáček 1750 - 2000/min. V nižších otáčkách pracují obě turbodmychadla společně, při vyšší pístové rychlosti dominuje větší nízkotlaké dmychadlo, které umožňuje motoru dosáhnout maximální výkon.
Samočinná desetistupňová převodovka je společná s modelem F-150 Raptor. Je vyrobena z vysokopevnostní oceli, hliníkových slitin a kompozitů. Adaptivní řadicí algoritmy v reálném čase přizpůsobují strategii řazení aktuální provozní situaci. Součástí speciálního softwarového vybavení převodovky je funkce Live in Drive, která umožňuje i v samočinném režimu kdykoliv změnit převod ručně prostřednictvím páček pod volantem. Přiřaditelný pohon všech kol má režimy s pohonem zadních kol, všech kol a všech kol s redukcí.
Ranger Raptor dostal speciální žebřinový rám vyztužený díly z vysokopevnostní oceli, aby vydržel i útrapy terénních závodů. Pérování je zkonstruované a naladěné tak, aby zachovávalo jistotu ovládání a komfort jízdy i při rychlém pohybu v těžkém terénu. V porovnání s Rangerem XLT má Raptor o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlou výšku.
Tlumiče pérování Fox s technologií Position Sensitive Damping poskytují vysoký tlumící účinek i při výjimečném nasazení, zatímco v běžnějších podmínkách tlumí jemněji, čímž přispívají k vyššímu komfortu. Zdvih předních tlumičů je delší o 32 %, zadních o 18 %. Sportovní tlumiče o průměru 63,5 mm jsou napojeny na hliníková ramena. Zadní náprava dostala specifickou konstrukci s vinutými pružinami a integrovaným Wattovým přímovodem, který umožňuje kolům volný pohyb ve vertikální rovině při minimálním pohybu v rovině příčné.
Brzdovou soustavu tvoří kotouče s vnitřním chlazením a s rozměrem 332x32 mm vpředu resp. 332x24 mm vzadu. Přední čelisti jsou dvoupístkové s pístky o průměru 51 mm, zadní pístky mají průměr 54 mm.
Ranger Raptor má světlou výškou 283 mm a brodivost 850 mm. Nájezdový úhel vpředu činí 32,5°, přechodový úhel a zadní nájezdový úhel jsou shodně 24°. Stopový průměr otáčení je 12,9 m. Ranger Raptor má ochranné zakrytováním spodních partií. Kromě standardních krytů motoru a rozvodovky má ochranný plát z 2,3 mm silné vysokopevnostní oceli. Univerzální pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 byly vyvinuty speciálně pro Ranger Raptor. Vyznačují se tuhými bočnicemi a terénním dezénem, který jim uděluje skvělou přilnavost na mokru, blátě, v písku i na sněhu.
Ranger Raptor je vybaven systémem Terrain Management System nabízejcím volbu ze šesti jízdních režimů:
Normal - důraz na komfort, spotřebu a snadné ovládání
Sport - pohotovější reakce pro svižnější jízdu po silnici
Tráva/Štěrk/Sníh - pro bezpečnou a jistou jízdu na kluzkých a nerovných površích
Bláto/Písek - optimální trakce v hlubokých deformovatelných podkladech
Kamení - pro pomalou jízdu kamenitým terénem, kde je rozhodující především plynulost
Baja - pro sportovní jízdu vysokou rychlostí v terénu, jako se jezdí v pouštním závodu Baja 1000.
K jistotě řidiče a bezpečnosti jízdy nejen v terénu přispívá rozšířená verze elektronického stabilizačního systému Ford s ochranou proti převrácení, stabilizací přívěsu, asistentem pro rozjezdy ve svahu, asistentem sjíždění svahů a adaptací na aktuální zatížení.
Nový Ranger Raptor je vybaven komunikačním a zábavním systémem Ford Sync3 s 8“ dotykovou obrazovkou, kterou lze ovládat gesty. Umožňuje ovládat audiosystém, navigaci a připojené telefony prostřednictvím jednoduchých, konverzačních hlasových pokynů. Součástí Sync3 je bezplatná kompatibilita s Apple CarPlay i Android Auto a softwarové rozhraní Sync AppLink pro hlasové ovládání podporovaných mobilních aplikací. Navigace má speciální funkci, která při jízdě v odlehlých končinách zaznamenává trasu průjezdu, aby řidič věděl, kudy se případně lze vrátit. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass Connect.
Ford Ranger Raptor má délku 5374 mm při rozvoru náprav 3220 mm. Provozní hmotnost je 2510 kg a užitečné zatížení 620 kg. V modifikovaném zadním nárazníku ukrývá tažné zařízení, na němž lze táhnout přívěs o hmotnosti až 2500 kg. Vpředu i vzadu je pár vyprošťovacích ok s nosností 4635 kg respektive 3863 kg. Ložná plocha o velikosti 1560 x 1575 mm pojme nejen nářadí a materiál, ale také třeba terénní motocykl či vodní skútr.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz