name | autoweek.cz

Evropské trhy v únoru 2025
24.03.2025 | Statistiky
Registrace elektromobilů vzrostly o 25 %, zatímco objemy prodeje Tesly klesl o 44 %. Čínské automobilové značky v únoru předčily prodej Tesly v Evropě. Úspěch zaznamenala Renault Group s 12% nárůstem objemu prodeje. Ukazuje to analýza společnosti JATO Dynamics.
Minulý měsíc bylo v Evropě registrováno 966 300 nových osobních automobilů, což představuje pokles o 3 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. Podle údajů JATO Dynamics pro 28 trhů (EU-25 + Velká Británie, Norsko a Švýcarsko) byly hlavním motorem tohoto trendu poklesy v Německu, Itálii, Belgii, Nizozemsku, Švýcarsku a Irsku. Registrace od začátku roku meziroční klesly o 2 % na 1 962 850 kusů.
Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics, k tomu uvedl: „V evropském automobilovém průmyslu stále nejsou žádné jasné známky oživení. Nejistotu na domácím trhu dále komplikují problémy s Čínou i USA.“
V únoru se registrace elektromobilů s akumulátory (BEV) zvýšily o 26 % na 164 000 kusů. Jde o nejvyšší zaznamenaný objem jak za měsíc únor, tak za období leden až únor, během něhož bylo zaregistrováno 329 700 BEV, což představuje nárůst o 31 %.
Registrace Tesly klesají
Navzdory pozitivním kontextu klesl podíl Tesly na trhu na 9,6 % – nejnižší v únoru za posledních pět let. Podíl značky na trhu od začátku roku klesl z 18,4 % v roce 2024 na letošních 7,7 %.
Munoz pokračoval: „Tesla zažívá období nesmírných změn. Kromě stále aktivnější role Elona Muska v politice a zvýšené konkurence, které čelí na trhu EV, značka postupně vyřazuje stávající verzi svého nejprodávanějšího Modelu Y v očekávání představení nové vylepšené verze. Během tohoto procesu značky často zaznamenají pokles prodeje, než se vrátí na normální úroveň, jakmile se aktualizovaný model stane široce dostupným. Značky jako Tesla, které mají relativně omezenou modelovou řadu, jsou zvláště náchylné k poklesu registrací při přechodu na nový model.“
V únoru se registrace Modelu Y snížily o 56 % na 8800 kusů, zatímco registrace Modelu 3 klesly o 14 % na 6800 kusů. „Rozdíl v poklesu prodeje mezi těmito dvěma modely naznačuje, že pokles celkového prodeje značky je pevněji zakořeněn v přechodu na Model Y než v Muskově politické aktivitě. Bude však zajímavé sledovat, do jaké míry se v poptávce odrazí, jakmile se nový Model Y dostane na trhy v celém regionu.“
Čínské značky předstihly Teslu v prodeji BEV
Potíže, kterým Tesla v současnosti čelí, vytvořily příležitosti pro některé její konkurenty. V únoru zaregistrovaly čínské značky automobilů v Evropě 19 800 nových elektrických vozidel, čímž předstihly Teslu, která registrovala 15 700 kusů. Nejprodávanějšími značkami v čínském vlastnictví byly Volvo, BYD a Polestar. Zatímco Volvo zaznamenalo 30% pokles registrací BEV, BYD a Polestar zaznamenaly podstatný nárůst o 94 % resp. 84 %. Xpeng si také vedl dobře s více než 1000 jednotkami těsně následovaný Leapmotorem s téměř 900 vozy.
Skupina Renault září
Koncern Volkswagen nadále vedl trh s podílem 25,8 %. Stellantis následoval na druhém místě, ale ve srovnání s únorem 2024 ztratil 2,6 % podílu kvůli dvoucifernému poklesu u Citroënu, Opelu/Vauxhallu a Fiatu. Skupina Renault byla v tomto měsíci nejvýkonnější s 12% nárůstem objemu prodeje a zvýšení tržního podílu o 1,5 %. Silný výkon skupiny v únoru lze přičíst pozitivním výsledkům Renaultu Clio, Dacie Duster a nových modelů Renault Symbioz a R5.
Velká část úspěchu Renaultu spočívala v elektromobilech, když v únoru zaregistroval 9400 BEV, což představuje nárůst o 96 %. Francouzského výrobce překonal pouze Volkswagen, který zaznamenal 108% nárůst prodeje elektromobilů. Mezi další značky s výrazným nárůstem v segmentu elektromobilů patří Audi (+67 %), Kia (+56 %), Škoda (+63 %), Citroen (+190 %), Cupra (+179 %), Mini (+804 %) a Ford (+146 %). Naproti tomu Tesla, Volvo, MG, Fiat, Jeep a Smart zaznamenaly pokles.
Sandero opět vede
Dacia Sandero opět vedla v žebříčku jako nejvíc registrovaný nový vůz v Evropě během února. Druhou pozici obsadil Citroën C3, přičemž nová generace je široce dostupná. Renault Clio byl těsně třetí díky 22% nárůstu objemu prodeje – druhému největšímu v top 10. Předčil jej pouze Volkswagen Tiguan na deváté pozici, který zaznamenal 43% nárůst registrací.
Tesla Model Y a Škoda Octavia vypadly z první desítky žebříčku modelů a uvolnily místo pro Dacii Duster a Volkswagen Tiguan. Největší vzestup v top 100 vykazují Peugeot 3008 (+40 %), MG ZS (+47 %), Škoda Kodiaq (+32 %), Jeep Avenger (+40 %), Volkswagen ID.4 (+150 %), Volkswagen ID.3 (+114 %), Škoda Enyaq (+41 %), Mini Countryman (+109 %), BMW 5 Series (+54 %), Fiat 600 (+369 %), Audi A5 (+181 %), Audi A6 (+74 %), Mercedes třídy E (+49 %) a Cupra Born (+64 %).
Grafika: JATO Dynamics
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz