name | autoweek.cz

Evropská komise připraví akční plán

Evropská komise připraví akční plán

30.01.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise zahájila dialog o budoucnosti automobilového průmyslu. Sešla se s vybranými představiteli automobilového průmyslu ale i zástupci nevládních nátlakových organizací. O budoucnosti automobilového průmyslu má rozhodnout akční plán, který připraví.

Evropská komise zahájila rozhovory o budoucnosti evropského automobilového průmyslu s cílem posílit jeho globální konkurenceschopnost. Jednání, označované Evropskou komisí jako dialog, řídila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová.

 

Zúčastnilo se jej několik generálních ředitelů výrobců osobních i nákladních vozidel zastupujících 22 společností z automobilového sektoru, např. společnosti Mercedes-Benz, Renault, BMW, Volvo Cars, Volkswagen/Traton/Scania či Valeo. Do jednání se zapojili i představitelé nevládních nátlakových environmentálních organizací jako je Transport & Environment.

 

Zklamání nad tím, že nebyli pozváni představitelé kupujících vyjádřila Asociace provozovatelů komerční silniční dopravy IRU, zastupující víc než milion společností.

 

Kompas konkurenceschopnosti

Šéfka unijní exekutivy ještě před setkáním představila tzv. Kompas konkurenceschopnosti, akční plán, jímž chce zvrátit zaostávání Evropské unie za Spojenými státy a Čínou. Nová evropská strategie konkurenceschopnosti si neklade zrovna malé cíle – chce udělat z EU ekonomického giganta, zachovat nastavený sociální model a při tom udržet kurz zelené a digitální transformace. Kompas konkurenceschopnosti je 26stránkový dokument plný prázdných frází a příslibů nových dotací se slibem snížit byrokracii o 25 % u velkých podniků a o 35 % u malých aniž by bylo upřesněno jak to bude dosaženo ani jak a kdo to bude měřit.

 

Kompas postrádá jakákoliv konkrétní opatření. Co se týče automobilového průmyslu Ursula von der Leyenová už při představení Kompasu prohlásila:: „Cíl je jasný: modernizace flotil. Víme jak budou vypadat budoucí trhy. Nyní se budeme zabývat tím, jak tento cíl dosáhnout a jak se společně posunout kupředu. Závazek snížit emise a tím i spotřebu paliv, který platí od letošního roku, dodržíme.“

 

Komise připraví akční plán

Předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová po setkání uvedla: „Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém okamžiku a my si uvědomujeme výzvy, kterým čelí. Proto jednáme rychle, abychom je řešili. Základní otázkou, kterou musíme společně zodpovědět, je to, co nám chybí k uvolnění inovační síly našich společností a zajištění robustního a udržitelného automobilového sektoru. Dnešní den představuje začátek dialogu, který nám pomůže orientovat se v budoucích změnách. Výsledkem tohoto dialogu bude komplexní akční plán vytyčující jasný směr, který zajistí, že náš průmysl bude v Evropě prosperovat a úspěšně konkurovat na globální scéně.“

 

Předsedkyně pověřila čtyři komisaře, aby vedli cílené diskuse o klíčových tématech se zástupci automobilového průmyslu: Wopke Hoekstra se zaměří na čistý přechod v automobilovém odvětví, Stéphane Séjourné se bude věnovat průmyslovému hodnotovému řetězci pro průmysl, Henna Virkkunenová bude dohlížet na diskuse o technologických a digitálních inovacích a Roxana Mînzatu povede jednání o dovednostech a sociálních aspektech. Rada a Evropský parlament budou do tohoto procesu úzce zapojeny a budou o dialogu pravidelně informovány a konzultovány.

 

Předsedkyně von der Leyenová pověřila komisaře pro dopravu Apostola Tzitzikostase, aby na základě jednání komisařů předložil 5. března akční plán, který se bude zabývat otázkami relevantními pro toto odvětví a povede k vytvoření pragmatického a předvídatelného regulačního rámce.

 

Reakce automobilek

Po jednání výrobci vozidel, sdružení v Asociaci evropských výrobců automobilů ACEA, opět jednoznačně podpořili opatření směřující k bezemisní dopravě. Současně znovu vyjádřili obavy o konkurenceschopnost Evropy s ohledem na pomalejší nástup vozidel s nulovými emisemi na trh než se očekávalo a nedostatek vhodných provozních podmínek bránící dosažení pokroku požadovanému s ohledem na cíle mobility s nulovými emisemi.

 

Ola Källenius, generální ředitel Mercedes-Benz a president ACEA, po jednání řekl: „Automobilový průmysl EU je nadále plně oddán a ekonomicky zapojen do přechodu k mobilitě s nulovými emisemi. Ale jediný způsob, jak může tento přechod uspět, je udělat z něj transformaci řízenou trhem a poptávkou. Na tomto předpokladu musí být postaven nadcházející akční plán.“

 

Christian Levin, generální ředitel společnosti Traton Scania a předseda představenstva pro nákladní vozidla dodal: „Přechod automobilového průmyslu závisí na společném chápání problémů a příležitostí mezi obchodní a veřejnou politikou. Předsedkyně von der Leyenová jasně vyjádřila ambici Komise snížit byrokracii a zároveň podniknout další kroky k urychlení zeleného přechodu, a tím zajistit evropskou konkurenceschopnost. Výrobci nákladních vozidel vyjádřili svou podporu ambiciózním cílům v oblasti klimatu, ale zdůraznili, že samotné cíle nestačí. Zásadní je rychlé budování infrastruktury a další podmínky, jako je parita celkových nákladů na vlastnictví (TCO) a opatření na straně poptávky.“

 

Členové ACEA zdůraznili, že má-li být tento dialog úspěšný, do budoucích setkání a diskusí se musí aktivně zapojit všichni výrobci a dodavatelé s významnými průmyslovými stopami v Evropě a všechny tematické oblasti musí odrážet unikátní perspektivu segmentu těžkých nákladních vozidel. Členové ACEA budou spolupracovat s příslušnými komisaři na čtyřech tematických pracovních liniích, aby poskytli vstupy do akčního plánu.

 

Zklamání environmentalistů

Jako účastník dialogu byl pozván i výkonný ředitel environmentální nevládní organizace Transport & Environment William Todts. Ten po setkání vyjádřil, že je velmi zklamán: „To, co jsme dnes viděli, byl dobře koordinovaný útok automobilového průmyslu na normy CO2 pro automobily.“

 

Promarněná příležitost

Konkurenceschopný a ekologický automobilový průmysl EU potřebuje opatření na straně poptávky i nabídky. Předsedkyně Evropské komise von der Leyenová proto propásla velkou příležitost, když do jednání o nové strategii nezahrnula provozovatele komerční silniční dopravy. Víc než milion firem v EU nakupuje a provozuje víc než 7 milionů nákladních vozidel, autobusů a autokarů a víc než 35 milionů dodávek a taxíků. Předsedkyně Komise von der Leyenová však tuto významnou skupinu kupujících a uživatelů vozidel nevzala na vědomí.

 

Ředitelka Světové organizace silniční dopravy IRU pro EU Raluca Marianová uvedla: „Úspěšná strategie pro dosažení ekologičtějšího a konkurenceschopnějšího automobilového sektoru v EU se nesmí soustředit pouze na faktory na straně nabídky, ale také, což je neméně důležité, na stranu poptávky. Úvodní setkání představuje pouze polovinu příběhu. Ve skutečnosti nejde jen o to, co se bude prodávat, ale také o to, kdo to bude kupovat. Doufáme, že toto opomenutí nenaznačuje, že názor našeho sektoru již nehraje roli kvůli rýsujícím se závazným nákupním cílům pro provozovatele komerční silniční dopravy. Jako odvětví stále rádi věříme, že žijeme v ekonomice volného trhu.“

 

Foto: EC - Audiovisual Service