name | autoweek.cz
Evropa vykázala v říjnu růst prodeje
18.11.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality
ACEA: Osobní automobily: počet registrací v říjnu vzrostl o 11,2 %
V říjnu vedly protikladné hodnoty registrací nových automobilů v západní Evropě (+15,8 %) a v nových členských státech EU (-14,4 %) k celkovému růstu prodeje nových automobilů na evropském trhu o 11,2 %. V říjnu 2008 byl zaznamenán pokles -14,4 %. Od ledna do října se celkový počet registrací snížil o 5 % na 12 206 381 vozů. Říjen měl v tomto regionu o jeden pracovní den méně.
V západní Evropě dosáhl celkový počet registrací v měsíci říjnu 1 200 861 vozů, což je o 15,8 % více než v říjnu loňského roku. Zásluhu na tom má růst na hlavních trzích podporovaný pobídkami pro obnovu vozového parku (\"šrotovným\"). V Británii počet registrací nových automobilů vzrostl o 31,6 %, ve Španělsku o 26,4 %, v Německu o 24,1 %, ve Francii o 20,3 % a v Itálii o 15,7 %. Počet registrací stoupl také v Portugalsku (+3,5 %) a v Rakousku (+2,7 %). Za prvních deset měsíců zde celkově došlo k propadu o 3 %, kdy celkový počet nových registrovaných vozů je 12 206 381 vozů. Vzestup zaznamenaly pouze Německo (+25,9 %), Francie (+4,2%) a Rakousko (+6,3 %). Poptávka po nových automobilech klesla ve Španělsku (-24,4 %), Velké Británii (-12,3 %) a Itálii (-3,9%).
V nových státech EU počet registrací nových automobilů v říjnu poklesl o 36,9 %. Růst ohlásila pouze Česká republika (+8,8 %). Jinde se pokles pohyboval v rozmezí od 8,4 % (Polsko) až po 81,6 % (Lotyšsko). Od ledna do září dosáhl pokles v tomto regionu 29,6 %. Expanzi trhu zažily Slovensko (+13,5 %), Česká republika (+8,1 %) a Polsko (+0,6 %), zatímco v ostatních zemích se trh prudce zmenšil.
(Připomeňme, že ACEA hodnotí registrace osobních automobilů. Nárůst v České republice je proto do značné míry způsoben změnou odpisů DPH. Před rokem se významná část osobních vozů registrovala v kategorii N1, tedy jako užitková auta, takže meziroční porovnání statistiky je do jisté míry nesrovnatelné.)
JATO: Díky pobídkám prodeje vyvázl evropský trh s novými automobily z potíží.
V říjnu došlo k oživení prodeje, ale pouze tam, kde fungují pobídky prodeje (\"šrotovné\").
Evropský trh s novými automobily zaznamenal oproti loňskému říjnu růst 12,8 %.
Nejoblíbenějším evropským modelem zůstává VW Golf a Volkswagen je nejprodávanější značkou.
Nejnovější měsíční analýza od předního světového poskytovatele údajů o automobilovém průmyslu JATO Dynamics ukazuje, že evropských trh s novými automobily se zvedá ze stagnace. Je tomu tak ale pouze zásluhou pobídek prodeje. Na špičce prodejní ligy jsou obvyklé modely v čele s Volkswagenem Golf, který se po celé Evropě i nadále těší všeobecné oblibě.
Pravidelná analýza 27 trhů, kterou uskutečnila společnost JATO, odhalila, že v říjnu bylo dosaženo nejlepších výsledků za poslední rok. Oproti loňskému říjnu se prodej zvýšil o 12,8 % a meziročně se prodej snížil pouze o 4,1 %. V analýze se porovnávají současné výsledky s těmi z doby recese, ale před zavedením pobídek, takže ve skutečnosti prodej zůstává hluboko pod úrovní ze začátku roku 2008.
Všech pět největších evropských trhů, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie a Španělsko, vykázalo říjnový prodej v černých číslech a není náhoda, že všechny tyto země zavedly na podporu prodeje národní programy šrotovného.
Nejprodávanější značkou zůstává Volkswagen, jehož prodej se v říjnu zvýšil o 9,2 % (meziročně o 4,2 %). Postavení Volkswagenu je především modelu Golf. Ten zůstává nejoblíbenějším evropským modelem s říjnovým nárůstem o 45 % (+23 % meziročně). Letošní prodej Golfu jenom v Německu (249 150 vozů) představuje 18 % celkového prodeje Volkswagenu v Evropě.
Fiat pokračuje v pozitivním vývoji a zůstává jediným z vedoucí desítky značek s meziročním nárůstem prodeje a dva jeho modely, Punto a Panda, jsou v desítce nejprodávanějších.
Renault zmodernizoval Clio a uvedl nový Mégane, což jej katapultovalo na říjnové druhé místo, i když z vedoucí desítky jenom Volkswagen, Ford a Fiat vykazují meziroční nárůst prodeje.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz