name | autoweek.cz
EU zasáhla čínskou bionaftu antidumpingovými opatřeními
22.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Evropská komise oznámila, že zavede antidumpingová cla ve výši až 36,4 % na dovoz bionafty z Číny. Podle T&E ale samotná cla nebudou stačit, aby zabránila vstupu podvodně nesprávně označeného palmového oleje na evropský trh.
Během posledních dvou let byl evropský trh s biopalivy zaplaven dovozem biopaliv z použitého kuchyňského oleje (Used Cooking Oil - UCO) z Číny, což způsobilo propad tržní ceny z přibližně 2250 eur za tunu na 1100 eur. Studie T&E ukázala, že sběr použitého kuchyňského oleje v Číně je až o 30 % levnější než v Evropě. Inherentní problémy s ověřováním a certifikací znamenají, že jako velká část UCO vstupujícího do Evropy může být také podvodně označen palmový olej, levná surovina silně spojená s odlesňováním.
Cian Delaney, aktivista za biopaliva ve společnosti T&E, řekl: „Evropa je zcela přehnaně závislá na neověřitelném použitém kuchyňském oleji ze vzdálených zemí, jako je Čína. Omezení dovozu z Číny je krokem správným směrem, nicméně samotná antidumpingová cla nebudou k řešení podvodů UCO stačit. Bez úplného přepracování certifikačního procesu bude EU pokračovat ve hře, protože podvodníci z jiných zemí jednoduše zaplní mezeru. EU musí přestat podporovat neověřitelné dovážené odpadní oleje a přejít od ověřovacího systému vedeného průmyslem k přísnější regulaci.“
Oblast biopaliv je bezprecedentním prostorem pro podvody při dovozu použitého kuchyňského oleje, což je jeden z nezamýšlených důsledků úsilí EU o větší udržitelnost letectví a dopravy. Použitý kuchyňský olej (UCO) je jednou z nejjednodušších surovin pro výrobu pokročilých biopaliv, tedy těch, která nejsou získávána z krmných a potravinářských plodin.
A byla to i jedna z nejlevnějších možností: podle údajů shromážděných ze zemědělského think-tanku Farm Europe stála tuna v roce 2017 800 eur. V důsledku prudce rostoucí poptávky, kterou tlačí snaha o výrobu udržitelných paliv, se podle organizace Transport & Environment spotřeba UCO v Evropě v letech 2015–22 víc než zdvojnásobila. Téměř 80 % paliv na bázi UCO, používaných v letadlech, nákladních a osobních automobilech v EU, se dováží, přičemž 60 % dovozu pochází z Číny.
Vysoká poptávka vyvolala podvody, které EU a vnitrostátní orgány vyšetřují. Označení běžného rostlinného oleje (např. palmového oleje) jako použitý kuchyňský olej je nejjednodušší způsob, jak využít silnou poptávku s nadsazenou cenou. To má dvojí dopad: biopaliva z plodin nahrazují biopaliva vyrobená z odpadu, čímž se neutralizuje zamýšlený přínos pro klima a životní prostředí, a společnosti ze třetích zemí nečestně soutěží s producenty z EU.
Graf: T&E
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz