name | autoweek.cz

EU sníží dodatečné clo pro Teslu na 9 %

EU sníží dodatečné clo pro Teslu na 9 %

20.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komise snížila navrhovaná cla na elektrická vozidla vyrobená v Číně. Nižší sazba pro Teslu, která z Číny do EU vyváží Model 3, je součástí návrhu Evropské komise uvalit dodatečná cla až 36,3 % na elektrická vozidla vyrobená v Číně kvůli podpoře Pekingu tomuto sektoru.

Evropská unie v rámci svého vyšetřování podpory Pekingu domácímu odvětví elektromobilů snížila svá navrhovaná dodatečná cla na automobily Tesla dovážené do Evropy z Číny na 9 % z původně ohlášených 20,8 %. Tesla ze Šanghaje do Evropy vyváží sedan střední třídy Model 3, zatímco ve své továrně v Německu vyrábí crossover Model Y.

 

V návrhu rozhodnutí Evropská komise také mírně snížila zvláštní cla pro největší čínské vývozce do Evropy proti tomu, co bylo dříve oznámeno: pro BYD bylo sníženo ze 17,4 % na 17 %, Geely z 19,9 % na 19,3 % a SAIC se značkou MG z 37,6 % na 36,3 %. Ostatní společnosti, které spolupracovaly při šetření, ale budou čelit 21,3% clu namísto původně navrženým 20,8 %, zatímco těm, které nespolupracovaly, bude účtováno dodatečné clo ve výši 36,3 % namísto původně navržených 37,6 %. Nové sazby budou připočteny navíc k 10% clům, kterým již podléhají čínské vývozy automobilů do EU.

 

Komise nechala otevřené dveře pro nižší sazby pro čínské společnosti a jejich společné podniky se západními výrobci automobilů, které během období šetření do EU nevyvážely. Například Cupra Tavascan koncernu Volkswagen patří mezi ty, které budou těžit z nižšího tarifu 21,3 %. Tavascan vyrábí v Hefei v Číně společnost Volkswagen Anhui. Toto elektrické SUV během období šetření EU ještě nebylo uvedeno na trh. Seat uvedl, že se svou mateřskou společností VW Group pracuje na dalším snížení tarifu pro Tavascan.

 

Změny tarifů EU reagují na připomínky a požadavky automobilek poté, co byly 4. července zveřejněny prozatímní tarify. Mezi výrobci automobilů, kteří volali po snížení tarifů, byla Tesla, VW Group a BMW. Pro Teslu je 9% tarif vítanou zprávou, protože je nižší než celní sazba, které čelí ostatní výrobci. Představitelé EU uvedli, že jedním z faktorů, stojících za výpočtem je to, že Peking poskytuje méně dotací společnostem v zahraničním vlastnictví. Jak uvedli představitelé EU, většina výhod, které Tesla získala, spočívala v poskytování akumulátorů za nižší cenu než byla tržní hodnota. Mezi další státem podporované programy, z nichž podle EU těžila, patří práva na užívání pozemků, snížení daně z příjmu a granty v různých formách, včetně národních subvencí, které obdrželi všichni vyvážející výrobci.

 

Evropská komise úpravy označila za dosud nejsilnější vstřícný signál, který Číně poskytla jako doklad snahy o dosažení účinného řešení kompatibilního s WTO, které by řešilo problémy se subvencováním zjištěnými při vyšetřování. „Je na Číně, aby navrhla řešení, které je slučitelné s WTO a které řeší nezákonné dotace, které Komise identifikovala ve svém vyšetřování,“ řekl mluvčí Komise Olof Gill. Čína minulý týden podala oficiální stížnost u Světové obchodní organizace WTO, v níž uvedla, že opatření EU vážně porušují pravidla WTO.

 

Po zveřejnění návrhu mohou automobilky do 10 dnů požádat o slyšení a nabídnout připomínky. Komise poté předloží „konečné rozhodnutí“ státům EU, které pak budou o nařízení hlasovat. Definitivní pravidla vstoupí v platnost začátkem listopadu a budou platit po dobu pěti let. K zablokování cel by byly zapotřebí hlasy z 15 zemí EU, které představují alespoň 65 % obyvatel bloku. Ale pouze čtyři členské státy údajně hlasovaly proti clům při hlasování v červenci.

 

Mnoho evropských výrobců automobilů dalo jasně najevo, že jsou proti vyšším clům, přičemž společnosti Mercedes-Benz a Volkswagen Group varovaly, že by mohly rozpoutat obchodní válku. Čína je největším trhem pro Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW.

 

V posledních měsících exekutiva EU rovněž oznámila antidumpingové šetření čínských větrných turbín a solárních panelů a minulý měsíc oznámila cla na čínská biopaliva ve výši až 36,4 %.

EU v červenci uvedla, že Čína dotuje svůj průmysl EV v míře, která evropským automobilkám způsobuje ekonomické škody. Vyšetřování bylo vyvoláno obavami, že by Čína mohla ovládnout trh s elektromobily v Evropě kvůli nižším nákladům.

 

Foto: Tesla