name | autoweek.cz

EU připravuje přísnější předpisy pro plug-in hybridy

EU připravuje přísnější předpisy pro plug-in hybridy

10.02.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

EU reaguje na kritiku ze strany environmentálních organizací a plánuje zpřísnění metodiky měření emisí CO2 u plug-in hybridů. Revidovaný testovací postup, který by měl být uplatněn od roku 2025, má zjistit údaje o skutečné spotřebě paliva naměřené v reálném světě.
V současné době se změna metodiky měření projednává v pracovní skupině, v níž jsou zástupci států EU, skupin na ochranu spotřebitelů a automobilového průmyslu. Rozhodnutí se podle zdrojů agentury Reuters očekává do konce roku.
 
Plug-in hybridní vozy jsou kontroverzní. Automobilky je propagují, protože jsou schopny většinu provozu, který nepřesahuje denní nájezd 50 km, absolvovat na čistě elektrický pohon a jejich akumulátor se přes noc plně nabije. Podle jejich kritiků se většina z nich externě téměř nenabíjejí a proto nejezdí lokálně bez emisí, ale používají především spalovací motor namísto elektřiny. Přesto vlády mnoha zemí jejich prodej dotují velkými finančními částkami. Evropská unie se nyní chce blíže podívat na jejich skutečnou klimatickou zátěž.
 
Pokud by takové nařízení vstoupilo v platnost v polovině dekády, ovlivnilo by to plány řady automobilek. Při měření podle metodiky WLTP jsou plug-in hybridy považovány za velmi čisté a jako takové pomáhají při hodnocení emisí CO2 vozového parku výrobců. Vzhledem k tomu, že mnohé studie, například ICCT z roku 2020, naznačují, že plug-in hybridy jsou stále primárně poháněny spalovacím motorem, skutečný klimatický přínos PHEV by byl samozřejmě výrazně nižší.
 
Jak by takové nařízení mohlo být implementováno, není zatím stanoveno. Zástupce Evropské komise nicméně agentuře Reuters potvrdil, že se o změně včetně údajů o reálné spotřebě jedná, i když podrobnosti neuvedl. Zmínil se o schůzce pracovní skupiny pro motorová vozidla, skládající se ze zúčastněných stran z průmyslu, vlády a sdružení spotřebitelů, která se má sejít 9. února.
 
Údaje o spotřebě paliva a elektřiny v reálném provozu se již shromažďují prostřednictvím sledovacích programů OFCCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring), jimiž musí být od loňského roku vybaveny všechny nové vozy v EU. Zařízení OBFMC má za cíl snížit propast mezi měřením na zkušební stolici a skutečnými emisemi. Výsledky mají být použity schvalovacími orgány ke kontrole dodržování limitních hodnot CO2. Petr Dolejší z evropské automobilové asociace ACEA agentuře Reuters naznačil, že se může změnit délka ujeté trasy s elektrickým pohonem.
 
Zejména němečtí výrobci automobilů v posledních letech uvedli na trh mnoho plug-in hybridů, aby u svých velkých luxusních vozů splnili stále přísnější limity EU pro emise CO2. Často tyto modely propagují jako nejlepší z obou světů, protože kombinace spalovacího motoru a elektrické technologie je účinnější než konvenční pohon a nabízí větší flexibilitu než čistě elektricky poháněná vozidla. Oficiální hodnoty spotřeby a emisí lze dosáhnout pouze za předpokladu, že uživatelé budou vozidla důsledně dobíjet ze zásuvky. Jinak se k pohonu používá fosilní palivo, které se také využívá k pohonu pro nabíjení trakčního akumulátoru.
 
„Pokud nejsou nabíjeny plug-in hybridy ve skutečnosti vypouštějí více CO2 než vozidla se spalovacími motory na fosilní paliva,“ uvedla ekologická organizace Transport & Environment. Studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu ICCT, založená na více než 100 000 údajích o vozidlech, došla k závěru, že spalovací motor běží dvakrát déle, než kolik vyžaduje test WLTP. Podle šéfa ICCT Europe Petera Mocka jsou hybridy „klamající“ a představují velký problém.