name | autoweek.cz

EU nechce oslabit předpisy týkající se emisí CO2

EU nechce oslabit předpisy týkající se emisí CO2

16.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Navzdory tlaku ze strany průmyslu a vlád některých členských zemí Evropská komise nehodlá oslabovat předpisy týkající se limitu emisí CO2 pro osobní automobily.

Evropská komise neplánuje změnit politiku snižování emisí CO2 z automobilů, přestože největší politická frakce v EU prosazuje mírnější předpisy. Agentuře Reuters to řekl šéf klimatické politiky EU Wopke Hoekstra.

 

Evropská lidová strana (EPP), největší frakce v Evropském parlamentu, zahájila v prosinci kampaň za oslabení klimatických předpisů. Tím posílila tlak, který přichází také ze strany výrobců automobilů a národních vlád. V pozadí je churavějící evropský automobilový sektor, který bude v příštím roce čelit výrazně zpřísněným požadavkům na limity flotilových emisí CO2 jednotlivých výrobců.

 

Na otázku, zda nyní uvažuje o změně předpisů pro CO2 pro automobily, komisař EU pro klima Wopke Hoekstra odpověděl, že ne. „V žádném případě. Odpověď zní ne!“ řekl agentuře Reuters v Bruselu. Hoekstra je, stejně jako předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, členem lidovecké frakce EPP.

 

Podle politiků EU jsou klimatická pravidla nezbytná k dosažení právně závazných emisních cílů Evropské unie a vytvořila předvídatelné investiční prostředí pro evropské automobilky. Přitom hlavním požadavkem největší frakce v Evropském parlamentu EPP je, aby výrobci automobilů byli pro rok 2025 osvobozeni od limitů CO2, protože se očekává, že mnoho z nich je nesplní. Za to jim hrozí astronomické pokuty - podle Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ve výši 15 miliard eur. To by podle výrobců automobilů vedlo k omezení investic do vývoje nových technologií pro snižování emisí. EPP navrhuje použít pro výpočet plnění limitů CO2 tříletý průměr. To by automobilkám umožnilo nesplnit cíl pro rok 2025 a vyhnout se pokutám, pokud jej splní v letech 2026 a 2027.

 

Wopke Hoekstra tyto obavy automobilek bagatelizoval s odkazem na mnohem menší pokuty, které automobilky dostaly za nesplnění emisních cílů EU v roce 2020.

 

Wopke Hoekstra (nar. 1975) vystudoval práva a historii. Před svým nástupem do nizozemské vlády byl krátce partnerem poradenské firmy McKinsey, předsedou dozorčí rady Národního námořního muzea v Amsterdamu a velvyslancem centra Prinses Maxima pro dětskou onkologii. Do roku 2006 pracoval pro Shell. V roce 2011 byl za stranu Křesťanskodemokratická výzva (CDA) zvolen jako nejmladší člen do senátu. Uniklé dokumenty ukazují, že Hoekstra získal podíly v offshore společnosti Candace Management Ltd. se sídlem na Britských Panenských ostrovech. Od roku 2017 vystřídal několik ministerských postů. V létě 2023 v Evropské komisi nahradil Franse Timmermanse. Hoekstra tehdy prohlásil, že čínští státem podporovaní výrobci zaplavují evropský trh produkty pro obnovitelné energie jako jsou solární panely, elektrická vozidla a elektrolyzéry a je potřeba proti tomu podniknout kroky. Se svou přítelkyní mají čtyři děti.

 

Foto (Wopke Hoekstra): EC - Audiovisual Service