name | autoweek.cz
EU končí zvýhodnění plug-in hybridů
06.07.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nová pravidla ukončí zvýhodněné měření emisí, které automobilkám umožňuje používat plug-in hybridní vozidla (PHEV) ke zlepšování svých flotilových emisí. Měla by také ukončit státní dotace pomáhající jejich prodeji a jejich další zvýhodnění.
Hodnocení emisí CO2 plug-in hybridních vozidel (PHEV) se stane mnohem realističtějším, protože EU se dohodla na hodnocení jejich emisí na základě toho, co skutečně vypouštějí na silnici.
Současné hodnocení emisí CO2 podle pravidel EU pro čistá auta umožňuje, aby byla většina PHEV započítávána jako vozidla s „nízkými emisemi“. Zákon dává výrobcům automobilů bonus za každé vozidlo s nulovými nebo nízkými emisemi, které prodají. To výrobce vede ke snaze vyrábět více plug-in hybridů pro snížení svého průměru emisí ve vozovém parku a současně nabídnout zákazníkům auta s vysokým výkonem bez omezení nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou.
V současné době předpisy vycházejí z toho, že PHEV jezdí především v elektrickém režimu, mnohem víc, než tomu ve skutečnosti je, což vede k nerealisticky nízkým hodnotám emisí. Od roku 2025 EU výrazně sníží podíl elektrického pohonu, který regulační orgány používají pro výpočet emisí CO2, a od roku 2027 budou kritéria plug-in hybridů plně v souladu s reálným provozem.
Nejnovější údaje ukazují, že PHEV v soukromém vlastnictví vypouštějí v průměru třikrát víc CO2 (a tedy spotřebují třikrát víc paliva) než je oficiální údaj podle standardu WLTP. U firemních vozů je to dokonce ještě horší: plug-in hybridy vypouštějí pětkrát víc, než je jejich oficiální hodnocení. Automobilky z toho viní řidiče, ale ve skutečnosti se většina PHEV vyrábí s malými akumulátory, málo výkonnými elektromotory, velkými spalovacími motory a obvykle bez možnosti rychlého nabíjení. Přitom na koupi PHEV mnoho států poskytuje vysoké dotace, které doplňuje dalšími zvýhodněními při vjezdu do center měst, parkování a dalšími jaké platí pro čisté elektromobily.
EU se rovněž rozhodla v roce 2024 přezkoumat nové parametry na základě údajů shromážděných z palubních měřičů spotřeby paliva. To poskytne komplexnější posouzení podílu kilometrů ujetých na elektřinu a umožní další úpravu nově dohodnutých parametrů pro roky 2025 a 2027.
Nevládní organizace Transport & Environment (T&E), která již roky vede kampaň proti podpoře těchto „falešných“ elektrických vozidel, uvedla, že nový systém ukončí skandál, který uvádí spotřebitele v omyl a umožňuje automobilkám výrazně snižovat jejich cíle týkající se emisí CO2.
Emisní inženýrka společnosti T&E Anna Krajinska uvedla: „Vítáme konec mýtu, že plug-in hybridy jsou vozidla s nízkými emisemi. Automobilky již nebudou moci prodávat velké množství PHEV pouze za účelem snížení svých klimatických cílů. Pokud se chtějí vyhnout pokutám EU, budou muset prodávat skutečně ekologická auta, která pomohou snížit naši potřebu ropy. Po celá léta byly emise plug-in hybridů založeny na nereálných jízdních podmínkách. Nová pravidla odrážejí realitu, tedy že PHEV znečišťují ovzduší mnohem víc než tvrdí automobilky. Vlády, které stále podporují prodej těchto falešných elektrických vozidel, musí nyní zastavit tyto škodlivé dotace.“
Současné hodnocení emisí CO2 podle pravidel EU pro čistá auta umožňuje, aby byla většina PHEV započítávána jako vozidla s „nízkými emisemi“. Zákon dává výrobcům automobilů bonus za každé vozidlo s nulovými nebo nízkými emisemi, které prodají. To výrobce vede ke snaze vyrábět více plug-in hybridů pro snížení svého průměru emisí ve vozovém parku a současně nabídnout zákazníkům auta s vysokým výkonem bez omezení nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou.
V současné době předpisy vycházejí z toho, že PHEV jezdí především v elektrickém režimu, mnohem víc, než tomu ve skutečnosti je, což vede k nerealisticky nízkým hodnotám emisí. Od roku 2025 EU výrazně sníží podíl elektrického pohonu, který regulační orgány používají pro výpočet emisí CO2, a od roku 2027 budou kritéria plug-in hybridů plně v souladu s reálným provozem.
Nejnovější údaje ukazují, že PHEV v soukromém vlastnictví vypouštějí v průměru třikrát víc CO2 (a tedy spotřebují třikrát víc paliva) než je oficiální údaj podle standardu WLTP. U firemních vozů je to dokonce ještě horší: plug-in hybridy vypouštějí pětkrát víc, než je jejich oficiální hodnocení. Automobilky z toho viní řidiče, ale ve skutečnosti se většina PHEV vyrábí s malými akumulátory, málo výkonnými elektromotory, velkými spalovacími motory a obvykle bez možnosti rychlého nabíjení. Přitom na koupi PHEV mnoho států poskytuje vysoké dotace, které doplňuje dalšími zvýhodněními při vjezdu do center měst, parkování a dalšími jaké platí pro čisté elektromobily.
EU se rovněž rozhodla v roce 2024 přezkoumat nové parametry na základě údajů shromážděných z palubních měřičů spotřeby paliva. To poskytne komplexnější posouzení podílu kilometrů ujetých na elektřinu a umožní další úpravu nově dohodnutých parametrů pro roky 2025 a 2027.
Nevládní organizace Transport & Environment (T&E), která již roky vede kampaň proti podpoře těchto „falešných“ elektrických vozidel, uvedla, že nový systém ukončí skandál, který uvádí spotřebitele v omyl a umožňuje automobilkám výrazně snižovat jejich cíle týkající se emisí CO2.
Emisní inženýrka společnosti T&E Anna Krajinska uvedla: „Vítáme konec mýtu, že plug-in hybridy jsou vozidla s nízkými emisemi. Automobilky již nebudou moci prodávat velké množství PHEV pouze za účelem snížení svých klimatických cílů. Pokud se chtějí vyhnout pokutám EU, budou muset prodávat skutečně ekologická auta, která pomohou snížit naši potřebu ropy. Po celá léta byly emise plug-in hybridů založeny na nereálných jízdních podmínkách. Nová pravidla odrážejí realitu, tedy že PHEV znečišťují ovzduší mnohem víc než tvrdí automobilky. Vlády, které stále podporují prodej těchto falešných elektrických vozidel, musí nyní zastavit tyto škodlivé dotace.“
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz