name | autoweek.cz
Elonova přesilovka
13.11.2024 | | Aktuality
Zprávy agentury Reuters o dění v automobilovém průmyslu od jeho evropského automobilového korespondenta Nicka Careyho z Londýna.
Minulý týden přinesl automobilovému průmyslu hodně k trávení, v neposlední řadě ohromující návrat Donalda Trumpa v prezidentských volbách v USA. Když byl naposledy v Bílém domě, automobilky prožily velké období nejistoty, když jeho administrativa znovu projednávala smlouvu NAFTA. Tentokrát zvolený prezident Trump slíbil víc narušení průmyslu. To zahrnuje tarify pro všechny, na které by podle něho bylo relativně snadné je zavést. To by ale znamenalo vyšší ceny pro voliče, kteří ho podporovali kvůli hněvu nad inflací. Jaká cla a kde budou se ale teprve uvidí.
Ve stejný den, kdy byl Trump prohlášen za vítěze za velkou louží, se vratká německá koaliční vláda konečně rozpadla. To přineslo nejistotu do největší evropské ekonomiky, která už nyní čelí těžkým časům a Volkswagen bojuje s odbory, protože uvažuje o uzavření německých závodů.
Svaly pro Muska v Trump 2.0
Při zpětném pohledu dlouho vysmívaný nákup Twitteru Elonem Muskem, který po nešikovném přejmenování na X a posunu daleko doprava ztratil velkou část své hodnoty, když se od něj odklonili inzerenti, nyní ukazuje jako dobrá investice pro vše, co s Muskem souvisí.
Těch 119 milionů dolarů, které poslal skupině podporující Trumpa, a jeho energická kampaň pro Trumpa v posledních dnech prezidentské kampaně nyní staví Muska do pozice mocného muže aby odstranil regulační bariéry nebo získal vládní podporu pro své podnikání. Muskovy zájmy – od elektromobilů Tesla přes rakety SpaceX po mozkové čipy Neuralink – silně závisí na vládní regulaci, dotacích a politice.
Jak uvádí agentura Reuters, Muskovy cíle zahrnují snahu přimět americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), aby ustoupil od potenciálních donucovacích opatření týkajících se bezpečnosti asistenčních systémů pro řidiče Autopilot a Full Self-Driving společnosti Tesla. Mohl by také prosadit příznivou regulaci autonomních vozidel a robotaxi, která Tesla plánuje. Pro svůj startup xAI s umělou inteligencí by Musk mohl formovat vznikající pravidla nebo novou agenturu.
Vědomi si toho, že Musk má nyní páku k získání výnosných obchodů od znovuzvoleného prezidenta Trumpa, investoři poslali akcie Tesly prudce vzhůru v soutěži, která posunula tržní kapitulaci automobilky nad 1 bilion dolarů a pokračovala i tento týden.
Zdá se, že pro zakopaný poklad se X stále víc ukazuje jako správný zásah.
Čínský návrat pro Toyotu
Toyota v Číně plánuje velký comeback. Stejně jako ostatní přední světoví výrobci automobilů i Toyota se špatně připravila na vzestup rychle rostoucích čínských rivalů, jako je BYD, kteří nabízejí vozy se všemi nejnovějšími funkcemi pro spotřebitele. Dokonce i partneři společného podniku Toyoty překonávají japonského obra. Značka Hongqi společnosti FAW Group a elektromobily Aion společnosti GAC Group převyšují prodej příslušných modelů od FAW Toyota Motor a GAC Toyota Motor.
Nyní chce Toyota do roku 2030 v Číně vyrábět alespoň 2,5 milionu vozů ročně, což je o 63 % víc než její maximální produkce 1,84 milionu vozů, kterou tam dosáhla v roce 2022.
Podle zdrojů agentury Reuters má Toyota v úmyslu přenést co největší část odpovědnosti za vývoj nových vozů na zaměstnance z Číny, kteří budou lépe chápat preference místního trhu, zejména pokud jde o elektrifikované a propojené technologie.
Volkswagen se již pustil do plánu předělat svá auta pro Čínu a koupil podíl v čínském Xpengu aby společně vyvíjeli elektromobily, přičemž slíbil, že zkrátí dobu vývoje svých vozů tak, aby se přiblížil času jeho rostoucích čínských rivalů.
Skutečnou otázkou je, zda nyní, když se zdá, že v Číně ztratili své kouzlo, je mohou Toyota a VW získat zpět. Toyota říká, že chce pro Číňany stále lepší auta, ale jsou na ně Číňané připraveni?
Čínské překvapení pro polský Leapmotor
Zdroje říkají, že Leapmotor a Stellantis ruší plány na výrobu druhého elektromobilu v továrně v Polsku, což je znamení, že cílená čínská opatření „oko za oko“ proti těm členským státům EU, které hlasovaly pro cla na elektromobily vyrobené v Číně, již začala.
Polsko hlasovalo pro cla a elektrický crossover B10 se může místo zde vyrábět v továrně Stellantisu v Německu nebo na Slovensku, přičemž obě země hlasovaly proti tarifům. Továrna Stellantisu v Tychách v Polsku vyrábí kompaktní elektromobil T03 s využitím komponent dodaných z Číny a není jasné, zda se i tato výroba nyní bude přezkoumávat.
Výroba v Německu by byla dražší než v Polsku kvůli vyšším nákladům na služby, práci a energie, což by podkopalo výhodu v níž Stellantis doufal, že získá z výroby dostupnějších elektromobilů Leapmotors pro evropské zákazníky.
Čerstvá pomoc pro VinFast
VinFast dostane do roku 2026 od svého zakladatele a mateřské společnosti novou peněžní injekci ve výši 3,4 miliardy USD, aby vietnamského výrobce elektromobilů udržela v chodu.
Stejně jako ostatní startupy produkující vozidla s elektrickým pohonem se VinFast potýká s problémy růstu a již posunul plánovanou továrnu v Severní Karolíně v hodnotě 2 miliard dolarů do roku 2028. Mnoho menších startupů, které čelily podobným problémům, ale nedokázalo získat peníze a bylo odsunuto na vedlejší kolej. Saúdskoarabský PIF však poslal peníze pro Lucid a investice Volkswagenu ve výši 5 miliard dolarů do Rivianu udržely ve hře tohoto výrobce elektromobilů, generujícího ztrátu 40 000 dolarů na každém vyrobeném vozidle,.
Od svého založení v roce 2017 a včetně posledního navýšení obdržel VinFast kapitálové injekce v celkové výši 7 miliard dolarů od své mateřské společnosti Vingroup, jejích přidružených společností a zakládajícího magnáta Pham Nhat Vuonga. Samotný Vuong nalije další dvě miliardy dolarů, což VinFastu poskytne víc času na to, aby se rozeběhl a zvýšil tržby.
Rychlá kola
Prodej aut v Číně v říjnu vyskočil o 11,2 %, v čele je domácí šampion BYD, když se automobilky předháněly ve splnění svých ročních prodejních cílů.
Americký regulátor National Highway Traffic Safety Administration vyjádřil obavy z příspěvků společnosti Tesla na sociálních sítích, které naznačují, že její software Full Self-Driving lze použít jako robotaxi a nevyžaduje pozornost řidiče.
Stellantis opět zastavil výrobu automobilů ve svém závodě Mirafiori v Itálii, kde se vyrábí elektrický Fiat 500 a dva modely Maserati.
Australský výrobce materiálů pro akumulátory Novonix podepsal závaznou smlouvu se společností Stellantis na dodávky vysoce kvalitního syntetického grafitu pro akumulátory elektromobilů této automobilky v Severní Americe.
Holon, jednotka německého dodavatele automobilového průmyslu Benteler Group, požádala americké regulátory bezpečnosti automobilů o souhlas s nasazením až 2500 autonomních elektrických autobusů ročně, které jsou provozovány bez volantů a jiných ovládacích prvků.
Foto: PR Newswire
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz