name | autoweek.cz

Elektromobily ztrácí po třech letech až polovinu hodnoty
17.03.2025 | Tiskové zprávy
Mezi nejpopulárnějšími elektromobily na českém trhu nejrychleji ztrácí hodnotu vozy americké společnosti Tesla. Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2022 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars.
Za tři roky od výroby průměrně klesla hodnota Tesly Model Y a Model 3 shodně o 47 %. Jako premiant ze srovnání naopak vychází Škoda Enyaq, kterou letos prodejci průměrně nabízí za 1,07 milionu korun – tedy o 31 % méně, než činila její původní cena.
Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní. Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu TipCars aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za tři roky o největší část původní hodnoty.
Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy Tesla – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 000 Kč. To je o 811 000 Kč méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 000 Kč, tedy o 696 000 Kč méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je to, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 000 km, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 000 km. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 000 a 40 000 km.
„Trh s elektromobily je zatím takový divoký západ. Neustále se objevují noví výrobci a každým rokem přichází výrazné technologické posuny, takže ačkoliv se u nových modelů neustále prodlužuje dojezd, zvyšuje výkon a zkracuje doba nabíjení, jejich ceny klesají. Právě Tesla svou nabídku v Česku nedávno výrazně zlevnila, což se logicky promítlo i do cen ojetin. Cenu obou modelů na sekundárním trhu ovlivnilo i představení novějších vylepšených verzí,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 000 Kč. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.
Enyaq si drží hodnotu nejlépe
Zdaleka nejlépe naopak vyšla trojice modelů Škoda Enyaq, BMW iX a Volkswagen ID.5. Hodnota Škody Enyaq v nejčastěji nabízené variantě Coupé RS poklesla od nákupu v roce 2022 o pouhých 31 %, což tento model mladoboleslavské automobilky řadí na první místo mezi srovnávanými vozy. Vůz, který před třemi roky stál téměř 1,6 milionu korun, je dnes možné v bazaru najít v průměru za 1,07 milionu korun. Jen o 0,2 % za Škodou Enyaq skončilo BMW iX. Pořídit se dá průměrně za 1,4 milionu korun. Trojici vozů, jejichž hodnota za poslední tři roky klesala nejpomaleji, doplňuje Volkswagen ID.5.
Těsně pod stupni vítězů srovnání se překvapivě umístilo luxusní sportovní kupé Prosche Taycan. Oproti cenovým nabídkám z roku 2022 přišla jeho varianta 4 Cross Turismo jen o 34 % své původní hodnoty a aktuálně ji prodejci průměrně nabízejí za 1,7 milionu korun. U zbylých dvou modelů ve srovnání je možné označit tempo ztráty hodnoty za průměrné. Jak Mercedes-Benz EQE, tak i Dacia Spring zaznamenaly pokles o 40 %.
Graf: TipCars
Foto:Tesla
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz