name | autoweek.cz
Elektromobily zařadily zpátečku
11.09.2024 | | Aktuality
Evropský korespondent Reuters pro automobilový průmysl Nick Carey přináší další složky o autech.
Šokující prohlášení Volkswagenu, že zvažuje uzavření některých závodů v Německu, a tím se pustí do bitvy se svými mocnými odbory, zůstává horkým tématem a vyvolává otázky o budoucnosti německého ekonomického modelu. Objevila se zajímavá řešení, včetně toho, že problémy Volkswagenu by mohl pomoci řešit přechod na čtyřdenní týden.
V komentářích finančního ředitele Volkswagenu Arna Antlitze, který obhajoval snižování nákladů, vynikla jedna věc: roční prodej automobilů v Evropě se bude pohybovat kolem 14 milionů, což znamená propad z předcovidové úrovně 16 milionů. To je velký pokles, zvláště když noví čínští účastníci znamenají, že se všichni honí za kouskem ze zmenšujícího se koláče.
Jde o to, že manažeři velkých automobilek už léta říkají, že lidé nebudou v budoucnu kupovat auta, protože všichni budou využívat krátkodobé pronájmy nebo služby sdílení aut. Ale 14 milionů aut ročně zní hodně daleko od utopie předplatitelských služeb.
Plány s elektromobily jdou stranou
Zpomalení poptávky po elektricky poháněných vozech způsobilo, že automobilky v posledních měsících šláply na brzdu nebo změnily kurz. Ani minulý týden nebyl výjimkou, přičemž Toyota podle zprávy obchodního deníku Nikkei snížila plány výroby elektromobilů pro rok 2026 o třetinu. Japonská automobilka si nyní klade za cíl vyrobit v tomto roce 1 milion elektromobilů namísto plánovaných 1,5 milionu, což znamená pokles výroby ekvivalentní jednomu nebo dvěma závodům na montáž automobilů.
Akumulátorová jednotka Volkswagenu PowerCo kvůli slabé poptávce postaví pouze jednu ze dvou plánovaných výrobních linek ve svém závodě v Salzgitteru v Německu, zatímco nový výrobce akumulátorů Northvolt zastaví výrobu katodového aktivního materiálu ve Švédsku, protože se snaží snížit náklady.
Mezitím generální ředitel Renaultu Luca de Meo varuje, že zpomalení poptávky po elektromobilech znamená, že evropský automobilový průmysl by mohl čelit pokutě ve výši 15 miliard eur za nesplnění cílů EU v oblasti emisí CO2.
Tyto zprávy nejsou dobré pro čínské výrobce elektromobilů, kteří expandují na nové trhy. Jak uvádí agentura Reuters, BYD zjistilo, že je těžké prosadit se v Japonsku, kde je poptávka po elektrických vozidlech velmi malá a zahraniční výrobci automobilů zde mají těžkou pozici.
A stále přeplněnější trh může mít brzy další společnost. Jak uvádí agentura Reuters, indická infrastruktura Reliance také zvažuje výrobu elektromobilů a akumulátorů.
Volvo se podřizuje nevyhnutelnému
Zatímco ostatní výrobci automobilů ustupovali od ambiciózních cílů pro elektromobily, Volvo se drželo svých vlastních plánů, že jeho prodej bude do roku 2030 100% elektrický.
Už ne. Také Volvo ustoupilo.
Vzhledem ke zpomalení poptávky po elektromobilech se přechod na elektrický pohon stal neuvěřitelně strmou cestou pro každého, kdo není jejich čistým výrobcem, jako je Tesla. Volvo nyní uvádí, že do roku 2030 budou 90 až 100 % jeho prodeje aut tvořit plně elektrické nebo plug-in hybridní modely a jen 10 % by měly být mild-hybridy.
Stejně jako její kolegové, švédská automobilka vlastněná čínským holdingem Geely aby dosáhla zisk posiluje svou nabídku plug-in hybridů - počínaje přepracovanou verzí svého XC90. Poté, co se šéf strategie Volva držel svého cíle pro rok 2030 v oblasti čistě elektrické energie ještě dlouho poté, co už ostatní ustoupili, nyní popsal svůj nový přístup jako „pragmatický“.
BMW na to jde s vodíkem
BMW, dlouholetý zastánce vodíku jako možné cesty k autům s nulovými emisemi, říká, že své první vozidlo na vodíkový pohon uvede v roce 2028.
Japonské automobilky jsou velkými fanoušky vodíkových aut a vedly vývoj technologie palivových článků na vodík. Také automobil BMW s palivovými články byl ve skutečnosti vyvinut pomocí technologie od Toyoty, která německé prémiové automobilce pomáhá udržet nízké náklady.
BMW testuje vodíkový osobní automobil iX5 Hydrogen s dojezdem 500 km, který dokáže natankovat za tři až čtyři minuty, ačkoli omezená infrastruktura pro čerpání vodíku v Evropě činí hledání místa, kde by bylo možné natankovat, náročným. BMW říká, že jeho vozidlo na vodík bude stávající model s palivovými články, aniž by uvedlo další podrobnosti, včetně ceny nebo objemu výroby.
Trump má práci pro Muska
Republikánský kandidát na prezidenta Donald Trump řekl, že pokud vyhraje listopadové volby v USA, má práci pro generálního ředitele Tesly Elona Muska: povede novou vládní komisi pro efektivitu. Trump poskytl jen několik podrobností, ale řekl, že nová komise odstraní „podvody a nesprávné platby“ do šesti měsíců od svého vytvoření.
Vzhledem k tomu, že investoři již reptali na to, kolik času Musk tráví mimo Teslu a soustřeďuje svou pozornost na rostoucí seznam problémů na své sociální platformě X, splnění tohoto ambiciózního cíle vymýtit podvody by mohlo přinést další nepopulární rozptýlení.
Musk, který v roce 2021 přijal skromný titul „Technoking of Tesla“, reagoval na Trumpův návrh prohlášením, že mu bude ctí sloužit, a dodal: „Není potřeba žádný plat, žádný titul, žádné uznání.“
Rychlá kola
Prodej nových aut v Číně v srpnu klesl již pátý měsíc v řadě, a to o 1,1 % oproti stejnému měsíci roku 2023, ale prodej plně elektrických a plug-in hybridních modelů vzrostl díky dotacím pro kupující přecházející z více znečišťujících modelů.
Americký regulátor National Highway Traffic Safety Administration navrhuje, aby byla některá budoucí vozidla přepracována tak, aby se snížila vážná nebo smrtelná zranění při nehodách s účastí pěších, kdy narazí na kapoty pickupů nebo SUV, které v současné době nesplňují mezinárodní normy na ochranu chodců.
Japonsko rozdá více dotací na výrobu akumulátorů pro elektromobily a přislíbí až 2,4 miliardy dolarů na podporu projektů Toyoty a dalších velkých společností na posílení dodavatelského řetězce akumulátorů.
Oboustranná skupina amerických zákonodárců se zeptala generálních ředitelů šesti velkých prodejců autodílů, zda koupili produkty od čínské společnosti Qingdao Sunsong a její dceřiné společnosti se sídlem v USA, které se mohly vyhnout clům.
Společnost Stellantis svolává po celém světě 1,46 milionu vozidel kvůli softwarové poruše protiblokovacího brzdového systému, která může zvýšit riziko havárie.
Ilustrační foto: Toyota
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz