name | autoweek.cz

Elektromobily spolehlivější než spalovací motory
11.04.2025 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Která vozidla jsou spolehlivější a která mají častěji poruchy, elektromobily nebo spalovací motory? Německý autoklub ADAC nyní dokáže na tuto otázku odpovědět lépe než dřív díky rozšířené databázi svých statistik poruch zkoumající 159 modelových řad. Překvapivé zhoršení zde vykazuje Toyota.
Německý autoklub ADAC v roce 2024 zaznamenal víc než 3,6 milionu nasazení svých „žlutých andělů“, což byl další nárůst ve srovnání s rokem 2023. Počet řešených poruch u elektromobilů vzrostl o 46 % na 43 678 zásahů, což bylo dáno díky jejich rostoucím počtem, ale stále jich není tolik v provozu jako počet provozovaných vozidel se spalovacími motory (97 %).
S prudkým nárůstem počtu elektromobilů na silnicích se jejich datová situace ve statistice poruch ADAC zlepšuje. Ukazuje se, že elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory stejné věkové skupiny. Ve vozidlech starých dva až čtyři roky trpí spalovací motory 2,5x častěji poruchami než elektromobily. Poruchovost spalovacích motorů v roce poruchy 2024 byla 9,4 poruchy na 1000 vozidel, zatímco u elektromobilů to bylo pouze 3,8.
V aktuální statistice za rok 2025 autoklub analyzuje data poruch 159 modelových řad. Několik modelů Toyota, které byly v minulosti považovány za spolehlivé, se ukázalo jako zvláště náchylné k poruchám. Modelem s nejvyšší poruchovostí je Toyota C-HR, poprvé registrovaná v roce 2020, s 63,1 poruchami na 1000 vozidel. Také další modely Toyoty trpí problémy se spolehlivostí (RAV4, Yaris a Yaris Cross), často kvůli problémům se startovací baterií. Toyota na to již zareagovala představením nových výkonnějších baterií.
Mezi dva roky starými vozidly si v aktuálním hodnocení vedly nejlépe dva se spalovacími motory Mini (0,3) a Audi A4 (0,4). Nejlepším elektromobilem se stala Tesla Model 3 (0,5). Celkem 12 modelů mělo poruchový index nižší než 1. Kromě modelů Toyoty (Yaris Cross 40,0; Yaris 29,2; C-HR 16,4; RAV4 18,4) se negativně vyjímal také elektromobil: podle ADAC je vysoká náchylnost k poruchám u Hyundaie Ioniq 5 způsobená problémy s integrovanou řídicí jednotkou nabíjení ICCU (22,4), která vedla i ke svolávací akci Spolkového úřadu pro motorovou dopravu KBA.
Nejvíc problémů už léta dělá startovací baterie. V roce 2015 bylo 35,7 % poruch způsobeno 12 V baterií. Na vrcholu pandemie koronaviru v roce 2020 vyskočila frekvence poruch baterií na 46,3 %, protože auta často nejezdila nebo jezdila jen velmi málo. Baterie během provozu trpí méně opotřebením než když se nepoužívá. V aktuálně hodnoceném roce 2024 bylo 44,9 % poruch způsobeno vybitou baterií. To znamená, že slabá nebo vadná baterie vozidla je stále nejčastější příčinou poruch ve srovnání se všemi ostatními skupinami součástí. Pokud rozlišujete mezi typy pohonu, tak u elektromobilů je procentuální podíl 12 V baterie na poruchovosti vyšší, a to 50,5 % oproti autům se spalovacím motorem (44,6 %). U dvou až čtyřletých vozidel je však poruchovost o 2,3 poruchy na 1000 vozidel vyšší u spalovacích motorů (4,0) než u elektromobilů (1,7). Důvodem je podle ADAC celkově nižší náchylnost k poruchám elektromobilů spojená s nižším výskytem poruch dalších komponent.
Druhou nejčastější příčinou poruch jsou problémy s motorem nebo s elektronikou motoru (22,1 %). U spalovacího motoru jsou to vstřikování a zapalování, v elektromobilu je to vysokonapěťový systém. Daleko pozadu jsou poruchy související se startérem, generátorem, elektrickým systémem nebo osvětlením (10,6 %). Následují defekty pneumatik (8,8 %) a zamykacích systémů (6,9 %).
Nejspolehlivější
Miniauta: Dacia Spring, Suzuki Ignis a Toyota Aygo
Malé vozy: Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2 a CX3, Opel Crossland, Renault Zoe a Seat Arona
Nižší střední: Audi A3, Q2 a Q3, BMW řada 1, řada 2 a X2, Cupra Born a Formentor
Střední třída: Audi A4, A5, Q4 e-tron a Q5, BMW řada 3, řada 4 a X3 a Mercedes-Benz třída C a GLB
Vyšší střední třída: Audi A6, BMW řada 5 a X5, Mercedes-Benz GLE a Volkswagen Arteon
Minivany: Mercedes-Benz Sprinter
Nejporuchovější
Miniauta: -
Malé vozy: Opel Meriva (2016-2017), Toyota Yaris (2021-2022) a Toyota Yaris Cross (2022)
Nižší střední: Opel Zafira (2015), Renault Scénic (2015, 2018-2019) a Mégane (2016), Toyota C-HR (2018-2022), Mazda 3 a CX-30 a Ford Kuga (2021)
Střední třída: Opel Insignia (2015-2018, 2023), Toyota RAV4 (2017-2022), Ford S-Max (2016-2018) a Hyundai Ioniq 5 (2022)
Vyšší střední třída: -
Minivany: Renault Master (2019-2020), Fiat Ducato (2015-2017, 2019-2021) a Ford Transit (2015)
Fotografie: ADAC / Willfried Wulff
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz