name | autoweek.cz

Elektromobily rozhýbaly český trh

Elektromobily rozhýbaly český trh

04.10.2024 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Registrace nových osobních vozů se za prvních devět měsíců drží lehce nad údaji za stejné období loňského roku (+2,65 %, za září +6,01 %). Dovoz ojetých osobních vozidel klesl téměř o 10 %.

Vliv odložené poptávky odezněl, takže registrace nových osobních aut ve většině evropských zemí klesá, nicméně Česká republika je v tomto ohledu výjimkou. Registrace nových osobních vozů v období 1‑ 9/2024 vzrostly oproti stejnému období roku 2023 o 2,65 % z 167 564 na 171 999 vozů, tj. o 4435 vozů. V září vzrostly meziročně dokonce o 6,01 %, takže byl vyrovnán srpnový pokles. Analýza PwC předpokládá na základě ekonomického vývoje celoroční registrace nových osobních automobilů 225 000 až 227 000, tedy mírně vyšší než v roce 2023.

 

Z hlediska paliva vede benzin s 65,45 %, ovšem v prvním čtvrtletí to bylo 68,26 %! Na druhém místě je nafta s 25,80 %, což je o 10 % víc než evropský průměr. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply na 48 485 vozidel z loňských 36 854 vozidel (+31,6 %). Podíl vozů s alternativním pohonem činí 28,2 %. Podíl plně elektricky poháněných osobních vozů na letošních registracích činí 4,2 % na 7231 elektromobilů oproti loňským 3 % (za září to bylo rekordních 8 %).

 

Výzva MPO na podporu prodeje elektrických vozů pro podnikatele katapultovala na 6. místo celkových zářijových registrací značku Tesla (za období 1-9/2024 je na 14. místě a vloni na 25.). Tesla využila polovinu z dosud vyplacených dotací. Zatímco u osobních aut je podíl firemních vozů stabilně okolo 75 %, u elektromobilů to je přes 90 %. Výzva MPO začala platit od března, takže nárůst registrací elektromobilů nastal až poté. V současné době je vyčerpáno 87 % prostředků připravených na dotace a návaznou výzvu ministerstvo neplánuje, takže lze očekávat opětovný pokles registrací BEV.

 

Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo registrováno celkem 37 847. Jejich podíl na celkových registracích vzrostl meziročně ze 17,5 % na 22 %. Z toho plug-in hybridů bylo 4398 (podíl vzrostl z 2,4 % na 2,6 %). Podíl 33 449 nově registrovaných hybridních automobilů bez vnějšího dobíjení vzrostl z 15,11 % na 19,45 %.

 

První je značka Škoda s 58 268 registrovanými osobními vozy (33,88 %). Následují Hyundai – 15 578 vozů (9,06 %), Toyota – 14 330 vozů (8,33 %), Volkswagen – 11 302 vozů (6,57  %), Kia – 7850 vozů (4,56 %), Dacia – 6493 k vozů s (3,78 %), Mercedes-Benz – 5893 vozů (3,43 %), Ford – 4531 vozů (2,63 %), BMW – 4198 vozů (2,44 %), Peugeot – 3953 vozů (2,30 %) atd.

 

Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia s 15 522 ks (9,02 %), dále Škoda Karoq – 8039 vozů (4,67 %), Škoda Kodiaq – 7742 vozů (4,50 %), Škoda Scala – 7162 vozů (4,16 %), Škoda Kamiq – 6970 vozů (4,05 %), Hyundai i30 – 6734 vozů (3,92 %), Škoda Fabia – 6536 vozů (3,80 %), Škoda Superb – 5494 vozů (3,19 %), Hyundai Tucson – 4303 vozů (2,50 %), Kia Ceed –  3409 vozů (1,98 %) atd. Na tomto pořadí je zajímavé, že modely Scala a Kamiq předčily kdysi jedničku trhu Škoda Fabia, přičemž Scala předstihla v počtu registrací model Kamiq.

 

Registrace dovážených ojetých osobních vozů v období 1‑9/2024 klesly meziročně o 9,5 % na 107 209 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 49,03 %, starších 15 let je 23,13 %, takže se stále dovážejí zejména hodně stará auta. Celkový přírůstek registrací osobních vozů včetně jednotlivě dovezených ojetých je letos 279 208 vozů, takže ojeté tvoří 38,4 %.

 

U ostatních kategorií vozidel prodej meziročně vzrostl. Lehké užitkové rostly o 5 % ale v září klesly meziročně o 29,06 %. Autobusy vzrostly o 67,7 %, v září dokonce meziročně o 112,50 %. Pouze u těžkých nákladních automobilů registrace meziročně po loňském nadstandardním roce klesly o 13,5 %, ovšem v dlouhodobém porovnání se jedná o celkem slušný rok. V září vzrostly meziročně o 21,96 %.

 

Grafy: SDA a PwC