name | autoweek.cz

Elektromobily a válka o dodávky

Elektromobily a válka o dodávky

09.06.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O výrobu pohonných jednotek pro elektrické automobily se rozpoutal velký boj mezi automobilkami a dodavateli. Je jasné, že potenciální zlatým dolem budou zejména akumulátory. Nad budoucím vývojem v této oblasti se zamyslela i redakce Automotive News.

Elektrické automobily a jejich slibovaná státní podpora slibují šanci vyvinout lukrativní nové technologie. Dodavatelé by těžili z toho, že by na této práci získali větší podíl. Musí však bojovat s automobilkami, které si i v budoucnosti hodlají udržet zisky pod kontrolou.

V průběhu let dodavatelé postupně převzali velkou část vývoje automobilů. Jejich podíl nyní tvoří asi 75 % vývojových nákladů. Automobilky nyní chtějí tento trend zvrátit a ponechat si kontrolu nad vývojem technologií pro nová elektrická vozidla.

„V elektrické automobilu zmizí spalovací motor, ve kterém má automobilka největší podíl, a pryč je i převodovka. Naopak se přidá elektromotor a co je nejdůležitější, akumulátor,“ uvedl ředitel pro elektrické automobily u francouzského dodavatelé dílů Valeo Henri Trintignac. \"Jestliže si představíte, že dodavatelé vyrobí 100 % elektromotoru, elektroniky a akumulátoru, podíl automobilka na nákladech na vyrobení vozu klesne z dnešních 25 % zhruba na 10 %. Nemyslím si, že by takovou situaci přijali.“

Carlos Ghosn, nejvyšší výkonný ředitel Renaultu a jeho japonského partnera Nissanu Motor, které společně investují do elektrických vozidel až 4 miliardy eur, řekl, že „za ústřední bod podnikání považuje akumulátor do elektrického automobilu.\"

Odhady se liší, avšak hodnota akumulátoru by měla tvořit třetinu až polovinu celkové ceny elektrického automobilu. U moderních lithio-ionových akumulátorů se obvykle uvádí cena na úrovni 1000 eur za 1 kWh. Pro porovnání - hybridní Toyota Prius se systémem Hybrid Synergy Drive a dojezdem na elektrický pohon okolo 2 km má akumulátory s kapacitou 1,3 kWh, ale už verze Plug-In s dojezdem na elektřinu 20 km už potřebuje 5,2 kWh a plně elektrický Nissan Leaf s teoretickým dojezdem 160 km má akumulátory s kapacitou 24 kWh. Nissan ovšem tvrdí, že u jeho Li-Ion akumulátorů v přepočtu vychází 1 kWh na 375 dolarů (asi 310 eur) a GM pro vůz Volt uvádí 500 USD (415 eur) na 1 kWh.

Pokud jsou to správné údaje, tak akumulátory v Nissanu Leaf přijdou na 7440 eur (tj. 195 000 Kč) a přitom cena celého vozu by měla být mírně pod hranicí 30 000 eur. Tyto údaje o cenách akumulátorů ovšem vycházejí z kalkulací na produkci velkého množství - řadově desítek tisíc kusů ročně - a produkce v Asii (tj. v Číně).

Nissan Leaf by se v Evropě měl začít prodávat z kraje příštího roku. O pár měsíců později přijdou elektrické Renaulty Kangoo a Fluence.

Podle Ghosna budou elektrické automobily do roku 2020 tvořit 10 % prodeje všech nových automobilů. Jiní odborníci jsou však v podobných předpovědích opatrnější. Analytici z firmy HSBC odhadují, že elektrické automobily ve stejné období dosáhnou 4,5 % podílu na trhu.

Ghosn na loňském frankfurtském autosalonu řekl: „Nebudeme spoléhat na někoho jiného, akumulátory si budeme vyrábět sami.“ Ghosn nevyloučil ani možnost dodávat akumulátory jiné automobilce. Avšak i když se Ghosn chce stát výrobce akumulátorů, většina automobilek se ke zlatému dolu v podobě této složité a specifické technologie bude muset dostat prostřednictvím společných podniků se speciálními dodavateli.

Nissan již vytvořil společný podnik se společností NEC, který vyvíjí lithio-ionové akumulátory pro hatchback Leaf. Německý Daimler se zase za tímto účelem spojil s čínským výrobcem akumulátorů BYD.

Nejvyšší výkonný šéf výrobce akumulátorů Saft John Searle uvedl, že některé automobilky začínají uvažovat o tom, co by ještě mohly vyrábět místo dodavatelů. „Začínají uvažovat o tom, co nahradí jejich výrobu motorů,“ řekl Searle.

Analytička Kristina Churchová z Barclays Capital souhlasila s tím, že automobilky nepřijmou svou pozici, kdy by měly být závislé na určitých technologiích od dodavatelů. „Myslím si, že automobilky hledají způsob, jak si zajistit, že budou mít nad vývojem vozu určitou kontrolu. Nechtějí dopustit, aby se ocitly mimo zdroj, neboť si uvědomují, že v určité fázi se objeví budoucí nové technologie,“ dodává. Automobilky mají snahu podílet se na vlastnictví těchto technologií prostřednictvím společných podniků a partnerství. Počáteční investice jsou vysoké. Příchod elektrických automobilů bude pro dodavatele spíše rizikem než odměnou, říká Churchová.

John Searle od francouzského výrobce akumulátorů Saft však varoval, že automobilky, které budou chtít zkoumat nová území, zjistí, že změnit zaběhlý stav je obtížné, a to zejména kvůli složitosti technologie akumulátorů. „V západním modelu automobilky kupují všechny klíčové komponenty s výjimkou motoru a převodovky. Zákazník kupuje poměrně ucelený systém, který je v automobilu integrován. Myslíme si, že tento model budou některé západní automobilky používat dále, protože je jednodušší a nepotřebují vynakládat velké investice,“ dodal Searle.

Analytik Tim Urquhart z IHA Global Insight souhlasil a řekl, že ve vztahu automobilek a dodavatelů k radikální změně nedojde. „Trh s elektrickými automobily nejsou jen akumulátory a motor. Jedná se i o světla, topení, klimatizaci. Všechny tyto věci musí být optimalizovány, neboť máte komponenty, které odebírají energii z akumulátoru, nepodaří se vám dosáhnout co největšího dojezdu a schopností vozidla.“

I když udržení kontroly nad technologií může být lukrativní, je nezbytné si uvědomit rizika, neboť v prvních fázích dojde k zápasu o dominanci mezi různými typy technologií.