name | autoweek.cz

Elektromobilita v Německu přinese ztrátu 186 000 pracovních míst

Elektromobilita v Německu přinese ztrátu 186 000 pracovních míst

29.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Studie výzkumného institutu Prognos, zadaná Svazem německého automobilového průmyslu VDA, ukazuje, že přechod k elektromobilitě povede v Německu do roku 2035 ke ztrátě 186 000 pracovních míst. Z toho čtvrtina již nastala.

Co bude znamenat pro zaměstnanost v německém automobilovém průmyslu pokud se v roce 2035 již nebudou moci prodávat vozy se spalovacími motory? Tuto otázku si položil Svaz německého automobilového průmyslu VDA a nechal si vypracovat studii. Výsledek je ukazuje, že od roku 2019 už zmizelo 46 000 pracovních míst - většina z nich u dodavatelů. Největší pokles, se ztrátou 8900 lidí (-16 %), byl u kovoobráběcích míst. Ale to je jen začátek „Přechod k elektromobilitě povede ke ztrátě třetiny pracovních míst. Za transformací si stojíme, ale musíme si uvědomit její důsledky,“ říká prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

 

Co zjistila studie

Výzkumný ústav Prognos sledoval důsledky transformace k elektromobilitě pro 700 profesí ve studii „Vyhlídky na zaměstnání v automobilovém průmyslu“. Výsledek: dochází ke snižování pracovních míst, zejména v tradičních profesích s mnoha zaměstnanci. Povolání, která budou v budoucnu více žádaná, jako je zpracování plastů nebo IT, mohou tuto ztrátu zaměstnání kompenzovat jen částečně: 300 000 pracovních míst, která zaniknou v německém automobilovém průmyslu do roku 2035, bude vykompenzováno pouze 110 000 novými pracovními místy v růstových oblastech.

 

Podle studie bylo v letech 2019 a 2023 především přechodem na elektricky poháněná vozidla ztraceno již 46 000 pracovních míst, z nichž většina byla u dodavatelů. Celkový pokles zaměstnanosti od roku 2019 o 75 000 zaměstnanců byl kompenzován nárůstem o 29 000 v jiných oblastech. Do roku 2035 zanikne dalších 140 000.

 

Klesající konkurenceschopnost Německa

Průzkumy, které VDA pravidelně uskutečňuje mezi svými členy z řad středních firem, ukazují na klesající konkurenceschopnost Německa. Cena elektrické energie je pro německé firmy až třikrát vyšší než u zahraniční konkurence, například z USA nebo Číny. Německo je i zemí s nejvyššími daněmi a byrokratická zátěž se stále zvyšuje. Nedávno se ukázalo, že stále víc společností (82 %) odkládá, nebo zcela ruší plánované investice v Německu a 37 % společností plánuje přesun investic do zahraničí.

 

„Faktem je, že potřebujeme konkurenceschopnou lokalitu se správnými politickými rámcovými podmínkami, aby co nejvíce přidané hodnoty a zaměstnanosti zůstalo v Německu a aby se zde také vytvářela nová pracovní místa,“ uvádí VDA.

 

Zaměstnanost v automobilovém průmyslu dosáhla vrchol v roce 2019, kdy v něm bylo v Německu pracovalo 960 000 lidí. V současné době v oboru pracuje 911 000 lidí. Ze právy je jasné, že transformace bude stát čistých 190 000 pracovních míst. Přibližně každý čtvrtý zaměstnanec odejde v příštích letech do důchodu. Většina postižených ale bude potřebovat novou práci. „Demografie problém nevyřeší,“ říká hlavní ekonom VDA Manuel Kallweit.

 

Perspektivní a neperspektivní profese

Především výroba spalovacích motorů a převodovek, která po roce 2035 v Evropě již nebude, je náročná na zaměstnanost. Kolik pracovních míst bude vytvořeno v nových oblastech, jako je výroba akumulátorů, není jisté. „Bylo by důležité neomezovat výzkum akumulátorů, aby Německo zůstalo konkurenceschopné jako místo jejich výroby,“ říká prezidentka VDA Müllerová. Spolková vláda však rozhodla, že výzkum akumulátorů už nebude podporovat.

 

Také v automobilovém průmyslu existují pracovní místa s rostoucí zaměstnaností, například v automobilové technice, výzkumu a vývoji nebo vývoji softwaru. Nedokáží ale nahradit ztráty zaměstnání. Celkově je již nyní v některých oblastech nedostatek kvalifikovaných pracovníků, například v IT profesích. Müllerová to upřesnila: „Nová pracovní místa by mohla vzniknout ve zpracování plastů, které je ale energeticky velmi náročné, a proto se v Německu do něj téměř neinvestuje. Totéž platí pro výrobu článků akumulátorů.“

 

Prezidentka VDA Hildegard Müllerová konstatovala: „Transformace našeho odvětví je obrovský úkol. Společnosti v německém automobilovém průmyslu a jejich zaměstnanci vynakládají veškeré úsilí, aby byla úspěšná. Němečtí výrobci automobilů a dodavatelé po celém světě v letech 2024 až 2028 investují do výzkumu a vývoje 280 miliard eur a dalších 130 miliard eur do přeměny výrobních závodů. Investice podtrhují vůli německého automobilového průmyslu učinit z transformace úspěšný příběh.“

 

Mezinárodní souvislosti

Zatímco celosvětový trh s osobními automobily je jen těsně pod úrovní před krizí z roku 2019, evropský a americký prodejní trh k tomu mají ještě daleko. V Evropě je objem trhu v roce 2023 zhruba o 2 miliony kusů nižší než v roce 2019 a v Německu bylo v roce 2023 vyrobeno o 15 % méně vozů než před pandemií. Zatímco tržní podíl čistě elektromobilů v Německu a na světovém trhu byl v roce 2019 kolem 2 %, v roce 2023 vzrostl na 18 % v Německu a 13 % na světovém trhu. Změnila se i výroba: podíl čistých elektromobilů na produkci v Německu činil v roce 2019 2 % a v roce 2023 23 %.

 

Müllerová říká, že očekává větší podporu od politiků, a to nejen v Německu: „V celém Řecku je méně dobíjecích stanic než v Hamburku. Pokud transformace v Evropě neuspěje, negativní vliv na zaměstnanost se ještě prohloubí. Potřebujeme konkurenceschopné ceny energií, méně tísnivé byrokracie, rychlé plánovací a schvalovací postupy, konkurenceschopný daňový a odvodový systém, více volného obchodu dohody – seznam je dlouhý, úkoly naléhají.“

 

Ilustrační foto: Volkswagen