name | autoweek.cz

Elektromobilita ohrožuje poprodejní aktivity automobilek

Elektromobilita ohrožuje poprodejní aktivity automobilek

24.05.2024 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Trh s náhradními díly je zdrojem zisku pro výrobce, prodejce i servisy. S přibývajícími elektromobily na trhu se věci změní. Transformace prodeje automobilů přijde výrobce a značkové servisy v Německu draho - do konce dekády přijdou o miliardové zisky.. Ukazuje to analýza německého trhu od poradenské firmy Berylls.

Takzvaný agenturní model prodeje a především přechod na elektrický pohon podle poradenské firmy Berylls do roku 2030 jen v Německu sníží zisk z poprodejních činností o sedm miliard eur. To tvrdě zasáhne především velké společnosti se silným prodejem.

 

„Poprodejní obchod velkým zdrojem peněz pro automobilový průmysl. Pro automobilky přinášel 30 až 45 % zisku a pro jejich prodejce dokonce až 90 %. Elektromobilita, noví konkurenti a agenturní model prodeje mají potenciál radikálně snížit příjem z poprodejních služeb,“ říká partner společnosti Berylls Paul Kummer.

 

Pokud se filtry, olej a zapalovací svíčky již nebudou muset měnit, protože tyto díly prostě v elektromobilu nejsou, práce v dílně a s ní i obchod s díly dramaticky klesne. Navíc prodej nových aut na německém trhu navíc klesá, zejména nové soukromé registrace.

 

Florian Tauschek ze společnosti Berylls říká: „V kombinaci s dalším vývojem na trhu, jako je snaha mnoha výrobců přejít se svým prodejem na agenturní model, a také rostoucí vliv pojišťoven, které směřují stále více oprav k ekonomičtějším nezávislým servisům, ale i klesající nové registrace ohrožují situaci pro zavedené značkové prodejce.“

 

Největší dealerské skupiny ale nejsou jediné, kdo je nucen hledat alternativní zdroje zisku. V budoucnu, a vlastně už i dnes, zákazníci stále častěji nacházejí to, co hledají, u čínských výrobců. Ti potřebovali nutně najít prodejní a servisní partnery, aby je zákazníci vnímali jako vážnou konkurenci zavedeným značkám. Zejména segment firemních zákazníků, který dominuje novým registracím s více než 60 %, vyžaduje stabilní dílenskou a servisní síť.

 

Podle konzultantů tento předvídatelný vývoj poháněný elektrickými vozidly ještě nelze rozpoznat jako hrozbu pro všechny. Přestože elektromobily teprve začaly pronikat na trh, z jejich přítomnosti budou během pár let těžit především nezávislé servisy. Protože výrobci tlačí na prodej elektromobilů, jejich servisní společnosti se budou muset krátkodobě zaměřit především na mladé elektromobily. V důsledku toho bude ztraceno hodně dílenského podnikání. Například servis elektrického Volkswagenu ID.3 trvá 1,8 hodiny, zatímco současný Golf je v dílně tři hodiny. Výměna oleje, filtrů a svíček brzy přestane přinášet obvyklé peníze do pokladny.

 

Průmysl však není tváří v tvář nové situaci bezmocný. Výrobci aut jsou vyzýváni, aby vyvinuli strategie jak si udržet své prodejce. Univerzální doporučení, které by vyhovovalo každému výrobci a každé maloobchodní skupině, však neexistuje.

 

Analýza společnosti Berylls ukazuje, že pokud automobilky podporují své prodejce v generování příjmů z poprodejních činností, což je hlavní faktor jejich ziskovosti, nemají prodejci důvod hledat nové partnery. „Tato podpora je proto zásadně důležitá pro udržení nových konkurentů z asijské oblasti v rozumných mezích, protože jsou naléhavě závislí na zkušených prodejních a servisních partnerech. Darem pro ně je každá obchodní společnost, kterou mohou převzít od zavedeného výrobce,“ konstatují konzultanti Berylls.