name | autoweek.cz

Elektromobil Mitsubishi i-MiEV prošel crash-testem

Elektromobil Mitsubishi i-MiEV prošel crash-testem

18.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německý autoklub ADAC poprvé uskutečnil crash-test s elektromobilem. Dvojice nárazových testů Mitsubishi i-MiEV byla první, kterou se sériově vyráběným elektromobilem uskutečnila neutrální organizace a nikoliv jeho výrobce.

Výsledek crash-testu vozu Mitsubishi i-MiEV byl dobrý. Rozhodně se nepotvrdily obavy laiků, že elektromobil je nebezpečnou \"proudovou\" bombou ohrožující cestující i záchranáře. Naopak se potvrdilo, že výrobci věnují bezpečnosti maximální pozornost, takže elektromobily jako je Mitsubishi i-MiEV (a tedy i identické Citroen C-Zero a Peugeot i0n) mohou být stejně bezpečné jako běžné automobily se spalovacími motory.

Navzdory lehké konstrukci a krátkému přednímu převisu, stejně jako tomu, že se ve voze pracuje s vysokým napětím, poskytuje Mitsubishi i-MiEV cestujícím dobrou ochranu i v případě nehody. Krátká příď dokázala absorbovat energii nárazu, k němuž došlo v rychlosti 64 km/h s přesahem 40 % čelní plochy. Přístrojový panel se po nárazu poněkud posunul do interiéru a také prostor pro nohy byl lehce deformován. Prostor pro cestující ale zůstal po nárazu stabilní. Oba čelní airbagy fungovaly zcela přesně a spolu s napínači bezpečnostních pásů se postaraly o potřebnou ochranu osob sedících na předních sedadlech.

Také po následném nárazu do zádě vozu, který se uskutečnil podle americké normy nárazem makety vozidla o hmotnosti 1400 kg rychlostí 80 km/h do stojícího vozu, zůstal prostor pro cestující stabilní.

Bezpečnostní systémy přesně analyzovaly nehodu a automaticky odpojily všechny elektrické obvody dříve, než by mohly ohrozit posádku. Rovněž akumulátor, sestávající z 88 článků, zůstal nepoškozen.

ADAC na základě výsledků testu zdůrazňuje, že i při snaze o maximální vylehčení nosné struktury, motivované snahou ušetřit hmotnost, protože ve voze jsou těžké akumulátory, může být dosaženo dobré ochrany cestujících pokud je prostor pro cestující patřičně ochráněn. Systém chránící vysokonapěťové obvody je v případě i-MiEV dobře vyřešen a chráněn, takže cestujícím ve voze ani těm, kteří se jim snaží po nehodě pomoci, nehrozí úraz elektrickým proudem.

Pro Mitsubishi, ale i jeho francouzské partnery, je to velmi dobrá zpráva, protože i-MiEV (mj. je držitelem ocenění EcoBest 2009 udělené mu porotou AutoBest) právě v těchto dnech přichází do prodeje v prvních 15 evropských zemích. Během uplynulých tří měsíců bylo z japonského výrobního závodu do Evropy dovezeno 2500 vozů i-MiEV, C-Zero a i0n.