name | autoweek.cz

Elektrický koncepční vůz Škoda Enyaq RS Race

Elektrický koncepční vůz Škoda Enyaq RS Race

09.10.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy

Škoda Motorsport vyvíjí elektricky poháněný závodní vůz Enyaq RS Race, který vychází z modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Koncept přináší udržitelná řešení pro sériově vyráběné automobily.

Škoda Motorsport představuje nový koncept plně elektrického závodního vozu Enyaq RS Race. Tento koncept podporuje vývoj inovativních technologií a udržitelných materiálů a slouží jako pilotní projekt pro budoucí sériově vyráběné modely.

 

Koncepční vůz je nižší a širší. Je z části tvořen inovativními, udržitelnými biokompozitními díly, které poskytují stejnou tuhost a hmotnostní výhody jako uhlíková vlákna. Zároveň přispívají ke snížení hmotnosti o 316 kg ve srovnání s vozem Enyaq Coupé RS.

 

„Vůz Škoda Enyaq RS Race byl vyvinut zcela ve vlastní režii Škoda Motorsport. Vychází ze sériového modelu Enyaq Coupé RS a vyznačuje se vylepšenou aerodynamikou a vynikající akcelerací. Biokompozitní díly vedly k výraznému snížení hmotnosti a s ohledem na budoucí implementaci je nyní testujeme v motorsportu, včetně aktuálního soutěžního speciálu Fabia RS Rally2,“ řekl Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Technického vývoje.

 

Vývoj byl zahájen v roce 2023. Základ vychází z modelu Enyaq Coupé RS a využívá stejné elektrické pohonné ústrojí. Vůz je však o 70 mm nižší a širší vpředu o 72 mm a vzadu o 116 mm. K výraznému snížení hmotnosti přispívají biokompozitní díly vyvinuté ve spolupráci s partnerem Škoda Motorsport, společností Bcomp. Celkem 16 komponent vozu je vyrobeno z udržitelných materiálů, přičemž uhlíková vlákna byla nahrazena přírodními lněnými vlákny v interiéru i exteriéru. Kromě toho byla panoramatická prosklená střecha sériového modelu nahrazena střešním panelem z biokompozitu.

 

Technologie PowerRibs společnosti Bcomp využívá velmi lehká, vysoce výkonná přírodní vlákna, která jsou rovněž vyrobena ze lnu. Materiál PowerRibs kombinuje maximální tuhost a minimální hmotnost tím, že vytváří 3D strukturu, která vyztužuje tenkostěnné panely karoserie. Je to poprvé, co Škoda Auto použila tento materiál na velké díly, jako jsou přední blatníky, bočnice a nárazníky. Při přípravě a výrobě prototypu konstruktéři rovněž hojně využívali 3D tisk a použili recyklované materiály, jako je nylon a CO₂ neutrální biologicky odbouratelná biopolymerní vlákna.

 

Kromě bezpečnostního rámu z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli, který zpevňuje karoserii a chrání posádku, je koncepční vůz vybaven dalšími bezpečnostními prvky převzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Světlá výška byla snížena o 70 mm. Spodní část vozu je chráněna speciálními ližinami, které zamezují nadměrnému opotřebení podvozkových součástí a zároveň chrání baterii.

 

Aerodynamický paket zahrnuje velké zadní křídlo, aerodynamicky optimalizovanou střechu a kanál přivádějící náporový vzduch do kabiny vozu. Malé finlety v zadní části střechy usměrňují proudění vzduchu přímo na zadní křídlo. Přepracován byl také přívod vzduchu k chladicí soustavě. Turbulence v okolí kol jsou minimalizovány prvky pro vedení vzduchu ve tvaru křídla. Větrací mřížky v podbězích předních a zadních kol zlepšují aerodynamiku i chlazení brzd. Enyaq RS Race může být vybaven také aerodynamicky optimalizovanými koly.

 

Místo standardních DCC tlumičů bylo instalováno speciální sportovní odpružení, které umožňuje individuální nastavení tuhosti pružin, komprese a odskoku. Brzdová soustava sériového modelu byla nahrazena vysoce výkonnou, která obsahuje karbon-keramické kotouče, desetipístkové třmeny vpředu, čtyřpístkové třmeny vzadu a nový systém chlazení brzd. Kromě toho je vůz vybaven dlouhou pákou hydraulické ruční brzdy, která je nezbytnou výbavou každého soutěžního vozu.

 

Dva elektromotory s kombinovaným výkonem 250 kW a akumulátor s kapacitou 82 kWh jsou shodné se sériovým modelem. Stejně jako u vozu Škoda Enyaq Coupé RS je nejvyšší rychlost 180 km/h, ale lehčí Enyaq RS Race dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 5 s.

 

Zcela přepracovaný interiér je inspirován modelem Škoda Fabia RS Rally2 a zahrnuje také upravený systém infotainmentu.

 

Enyaq RS Race je vybaven prémiovým audiosystémem Havas s digitálním zesilovačem zvuku, který zajišťuje charakteristický strhující závodní zvuk i při rychlosti nad 30 km/h.

 

Foto: Škoda Auto