name | autoweek.cz
Elektrické Porsche Macan zvyšuje výkon i cenu
29.01.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Porsche v Singapuru odhalilo podrobnosti o elektrickém modelu Macan EV, který se má začít prodávat ještě letos. Jeho základem je dlouho očekávaná platforma PPE. Při uvedení na trh bude nabízen s akumulátorem o kapacitě 100 kWh.
Deset let po uvedení menšího sourozence Cayenne na trh Porsche představuje druhou, nyní plně elektrickou generaci. Přitom nový Macan podle manažera této modelové řady Jörga Kernera nebyl primárně vyvíjen jako elektromobil. Ve skutečnosti měl být nový Macan na trhu již dávno, jenže nová softwarová platforma vyvíjená společně s koncernem Volkswagen a divizí Cariad nebyla připravena. Uvedení na trh proto muselo být několikrát odloženo.
První generace Macanu se za deset let prodalo 800 000 pouze se spalovacími motory a na některých trzích, kde má elektromobilita stále nejasnou budoucnost, zůstane zpočátku paralelně v prodeji. Vloni byl Macan druhým nejprodávanějším modelem značky s více než dvojnásobným podílem oproti jedinému elektrickému modelu Taycan.
V nabídce budou dvě verze - obě s pohonem všech kol. Trakční elektromotor vyvinutý ve spolupráci s Audi pohání kola přední nápravy a motor od Bosche zadní. Už cenově dostupnější (ovšem v měřítku Porsche) verze Macan 4 bude mít výkon 300 kW (408 k). Pro vrcholnou verzi Turbo s výkonem 470 kW (639 k) budou standardem bleskové starty - z 0 na 100 km/h za 3,3 s. Stejně jako Taycan má Macan hnací ústrojí s napětím 800 V. To umožňuje nabití akumulátoru s kapacitou 100 kWh z 10 na 80 % výkonem až 270 kW za 21 minut. Dojezd při plném nabití má být až 613 km.
Články akumulátoru vyrábí čínská společnost CATL v Magdeburgu. Firma Dräxlmeier je v bavorském Vilsbiburgu nedaleko rakouských hranic montuje do 28 modulů akumulátorů s celkovou hmotností 600 kg a ty dodává do továrny Porsche v Lipsku, kde se Macan vyrábí. Výroba v Lipsku ovšem je podle Porsche „klimaticky neutrální“.
Elektrický Macan je se 478 cm o 60 cm delší než předchůdce. Podvozek s delším rozvorem 289 cm je vybaven buď elektronicky řízenými tlumiči nebo vzduchovým odpružením. Poprvé v této třídě je zde také řízení kol zadní nápravy.
Pokud jde o operační systém infotainmentu, Porsche se spolehlo na Silicon Valley místo Wolfsburgu a používá Android Automotive jenž lze jej doplnit dalšími aplikacemi z Porsche App Center. Poprvé může být v Macanu za příplatek i třetí displej před sedadlem spolujezdce, například i pro streamování videa. Head-up displej poprvé obsahuje technologii rozšířené reality, která do reálného světa před řidičem přidává virtuální prvky, jako jsou navigační šipky zobrazené na vozovku. Podle Porsche obraz na head-up displeji odpovídá velikosti 87“ displeje, což z něj činí jeden z největších na trhu.
Porsche neuvedlo žádné cíle prodeje elektrického Macanu, ale Kerner uvedl: „Macan bude hrát klíčovou roli při rozhodování o tom, zda se nám podaří splnit náš cíl a do konce desetiletí skutečně dosáhneme víc než 80% podíl prodeje elektrických vozů.“ V roce 2023 Porsche prodalo 320 221 vozů, přičemž prodej elektromobilu Taycan vzrostl na 40 629 vozů, což znamená, že podíl BEV činil 13 %.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz