name | autoweek.cz
Elektrická jízda se studií Enyaq RS Race
02.05.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
V dílnách Škoda Motorsport vzniká unikátní vůz - koncept Enyaq RS Race, který vychází z modelu Enyaq RS Coupé. Enyaq RS Race se vyznačuje agresivním designem, který podtrhuje masivní zadní křídlo.
Enyaq RS Race nebude jen designová studie, bude to plně funkční vůz s vysokými ambicemi. „Nejedná se pouze o vizuální úpravy. Od začátku vše vymýšlíme tak, aby vůz byl především funkční. Všechny nové tvary a změny mají svůj praktický význam, cílem je zlepšit aerodynamiku, zvýšit přítlak a vylepšit chlazení komponent vozu,“ potvrzuje designér Daniel Petr.
Koncept, který vychází z modelu Enyaq RS Coupé, projde řadou vizuálních i technických úprav. Bude mít rozšířený a snížený podvozek, jiné tlumiče a 20“ kola s nízkým profilem pneumatiky. Kvůli aerodynamice, ale i kvůli úpravám pro snížení a rozšíření, dostane přepracované nárazníky a rozšířené blatníky a nový zadní difuzor. Výrazným prvkem konceptu je velké přítlačné křídlo vzadu. V karoserii bude nainstalován bezpečnostní rám, sportovní sedadla a pětibodové bezpečnostní pásy. Změnou projdou také další díly interiéru jako výplně dveří a přístrojová deska, kde je kladen důraz na bezpečnost a nové materiály.
V rámci odlehčení zmizí z interiéru některé díly. Po vzoru závodních vozů bude mít Enyaq RS Race pouze dvě sedadla a jednotlivé panelové díly budou odlehčeny nebo nahrazeny novými z kompozitních materiálů. Úpravami projde částečně také pohonné ústrojí, nicméně použité motory a akumulátor budou převzaty ze sériového vozu Enyaq RS Coupé.
Kresby ukazují, jak Škoda, zejména v oblasti aerodynamiky, uplatňuje své zkušenosti z nejvyšší úrovně mezinárodních rallye. Koncepční studie je ideální platformou pro vývoj a rozsáhlé testování průkopnických elektrických technologií, které se využijí v budoucích sériových vozech na elektřinu.
„Škoda Motorsport vyvinula svůj první plně elektrický vůz v roce 2021. Hodně jsme se toho naučili, ale teď podle mě nastal správný čas, abychom svoje zkušenosti zúročili. Proto vzniká unikátní koncept Enyaq RS Race, na němž je názorně vidět, jak přenést DNA motorsportu do sériových vozů a zároveň směřovat k udržitelné budoucnosti. Auto vypadá skvěle a moc se těším, až ho budeme moci ukázat hotové. Bude na něm spousta zajímavých prvků, které mohou využít sériová auta. Tak to totiž má být, motorsport nás nemá jenom bavit, ale má také pomáhat posouvat technické hranice a inspirovat,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí Škoda Motorsport.
Tento koncept slouží jako ideální platforma pro vývoj a důkladné testování nejmodernějších technologií elektrického pohonu budoucích sériových vozů. Enyaq RS Race vznikl na základě modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Enyaq RS Race s pohonem všech kol demonstruje široké možnosti, které z hlediska výkonnosti nabízí modulární elektrická platforma koncernu Volkswagen. Jeho rozšířený podvozek zajišťuje ještě stabilnější jízdní vlastnosti, zatímco výrazné zadní křídlo poskytuje potřebný přítlak. Cílem studie je získat praktické poznatky prostřednictvím konkrétních technických a konstrukčních úprav vysokovýkonných elektrických vozů. Tyto přístupy by mohly být potenciálně implementovány do budoucích sériových modelů.
„Škoda Enyaq RS Race není designová studie, ale bude to skutečný vůz. Bude nižší, širší, lehčí a hlavně dynamičtější. Proto bylo od začátku jasné, že design musí být agresivní a mít silnou závodní DNA. Když se podíváme na aerodynamiku, navrhli jsme jej vlastně podobně jako současnou Škodu Fabia RS Rally2. Má ostře tvarovanou příď, výrazně rozšířené blatníky a masivní zadní křídlo. Vypadá rychle i na papíře, a to je vždycky dobrý začátek,“ říká Daniel Petr, senior designér Škoda Auto
„Udržitelnost je základním kamenem strategie Škoda Motorsport. Již v roce 2021 jsme se s vozem Škoda Fabia RE-X1 pustili do oblasti elektrických rally vozů. Poznatky a zkušenosti, které jsme přitom získali, jsme využili při vývoji nového unikátního vozu Škoda Enyaq RS Race. Tento fascinující vůz nejen posiluje emocionální působení značky, ale také přispívá cennými zkušenostmi a technologiemi k připravovaným silničním modelům Škoda,“ říká Michal Hrabánek.
Škoda Fabia RE-X1, představená v roce 2021, byla postavena na podvozku vozu Škoda Fabia Rally2 evo. Pohání ji elektromotor pracující s napětím 860 V a poskytující nejvyšším výkonem 260 kW. Homologace rakouského svazu motoristického sportu AMF (ÖAMTC) umožnila týmu Baumschlager Rallye&Racing startovat v rakouském mistrovství v rallye.
Tyto koncepční vozy podtrhují závazek společnosti Škoda rozvíjet v rámci motorsportu udržitelnost. Vozy Fabia Rally2 již ve WRC2 jezdí na 100% udržitelné palivo bez fosilního základu a poskytují tak ideální testovací prostředí pro hodnocení technické životaschopnosti, odolnosti a životnosti nových inovací v oblasti elektromobility v extrémních podmínkách.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz