name | autoweek.cz

Elegance, dynamika, komfort
21.07.2022 | Antonín Matějka | Aktuality
První, co vás na palubě Enyaqu zaujme, je velmi přívětivé prostředí, komfortní sedadla, mimořádně přehledná přístrojová deska s výrazným 13“ dotykovým displejem uprostřed a tříramenný multifunkční volant, který vás přímo vybízí k jízdě. Stačí sešlápnou brzdový pedál, zvolit jeden z módů převodovky D nebo B a vyrazit na cestu. Ten, kdo nikdy nejel s elektromobilem, je ihned překvapen kultivovaným chováním vozu a jeho zcela přirozenou reakcí při akceleraci či brzdění. Osobně jsem od vozu atakujícího hmotnost více než dvě tuny, čekal pomalejší reakce a jistou setrvačnost při řízení. Nic takového, automobil se chová jako klasické rodinné SUV, a tomu odpovídá i jeho vysoký cestovní komfort a předvídatelné a přesné vedení stopy v zatáčkách. Ke všeobecné pohodě všech cestujících navíc přispívá tichý chod elektrického pohonu a nízký aerodynamický hluk, jenž svědčí o vynikající práci designérů automobilky Škoda (součinitel čelního odporu vzduchu má vynikající hodnotu 0,267!).
Dynamiku modelu iV 80 s pohonem zadních kol a výkonem 204 koní pravděpodobně nejvíce oceníte při jízdě na okresních silnicích a v městském provozu – zrychlení z 0 na 50 km/h je opravdu razantní a při rozjezdu na zelenou na křižovatce s vámi bude asi jen těžko kdo soupeřit. Na působivých jízdních vlastnostech Enyaqu se podílí rovněž nízko položené těžiště vozu a takřka ideální rozložení hmotnosti na obě nápravy v poměru 50:50. Řidič si navíc může zvolit jeden z jízdních režimů Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. Míru rekuperace brzdné energie, která pomáhá co nejefektivněji zpomalovat vůz a výrazně ovlivňuje jeho dojezd, si lze manuálně nastavit pádly pod volantem, na výběr jsou celkem tři stupně D1-D3. Maximální brzdný účinek se rovněž aktivuje nastavením jízdního voliče do již zmíněného režimu B (aktuální rekuperaci brzdné energie lze sledovat na malém ukazateli společně s dojezdem vozu).
Přiznám se, že až na dálnici jsem začal pravidelně sledovat dojezd vozu a poprvé jsem si uvědomil, že jízda s elektromobilem na delší vzdálenosti je také tak trochu alchymie s plánováním trasy a způsobem jízdy, která navíc může být ovlivněna počasím a jízdou v chladných horských podmínkách. Při dálniční rychlosti 130 km/h sice automobil s lehkostí polyká kilometry, ale je nutné počítat s tím, že jeho výrobcem garantovaný dojezd může při vyšší spotřebě elektrické energie výrazněji klesat. Osobně si jízdu na dovolenou k moři dokážu s Enyaqem IV 80 představit (tento model má dojezd podle metodiky WLTP 520 km), ovšem s tou podmínkou, že bych si dokonale naplánoval trasu cesty a nezbytné zastávky k dobíjení baterie, jež by zároveň mohly posloužit jako pauzy pro relaxaci a občerstvení. Dobíjení vozu na cestách naštěstí již dnes není velký problém, zejména pak s univerzální nabíjecí kartou Powerpass, která umožňuje dobíjení na téměř 200 tisících stanicích po celé Evropě, včetně rychlodobíjecích stanic Ionity na mezinárodních silnicích a dálnicích.
Model Enyaq iV 80 lze dobíjet stejnosměrným proudem výkonem 50 kW či za příplatek 125 kW a v ideálním případě se jeho baterie nabije z 5 na 80 % své kapacity za necelých 40 minut. Vy tento čas můžete strávit odpočinkem či příjemných obědem v restauraci. S aplikací Škoda Connect si na svém mobilním telefonu můžete navíc zobrazit aktuální stav nabití akumulátoru, dojezd vozu a současně i čas, kdy bude akumulátor plně nabitý. Každopádně cestu na Istrii či k Baltu pořídíte i při dobíjení na nejdražších ultrarychlých stanicích Ionity s Enyaqem iV 80 mnohem levněji než s většinou vozů s konvenčním pohonem. Na druhou stranu si ovšem přiznejme, že do této kalkulace vůbec nezapočítáváme pořizovací cenu Enyaqu, která v současné době není pro průměrného českého zákazníka vůbec zanedbatelná. Nehledě na to, že elektrický proud používaný k jeho dobíjení nepochází zpravidla z obnovitelných zdrojů, takže se o pravém ekologickém šetření nedá příliš hovořit.
Interiér Enyaqu, jak jsem již naznačil, jistě uspokojí i náročnější klientelu, zvláště když si můžete zvolit jeden z pěti různých stylů vnitřku vozu a vybírat z celkem šestnácti různých paketů. K dispozici je rovněž příplatkový podvozek DCC-Dynamic Chassis Control s adaptivními tlumiči pérování, které oceníte zejména na méně kvalitních silnicích a při razantnějším způsobu jízdy v zatáčkách. Námi testovaný model Sportline měl snížený sportovní podvozek a progresivní řízení. Prostorové řešení Enyaqu je srovnatelné s větším SUV modelem Kodiaq, cestující na předních i zadních sedadlech mají dostatek volného místa pro dolní končetiny a ani zavazadlový prostor není spartánský. Ba právě naopak. Při sklopených zadních sedadlech nabízí 1710 litrů přepravního prostoru.
Škoda Enyaq iV 80 je uživatelsky příjemným, a ve svém segmentu velice bezpečným automobilem pro široké spektrum zákazníků. Má dostatečný dojezd, v městském provozu až 686 km, je komfortní a vysoce sofistikovaný z hlediska konektivity a podpůrných asistenčních systémů řidiče. Jeho asi největším handikepem je jeho „poněkud vyšší“ pořizovací cena, která pravděpodobně ihned odláká řadu méně movitých lidí.
Pohonný systém
Synchronní elektromotor s permanentními magnety. Největší výkon 150 kW (204 k), největší točivý moment 310 N.m. Celková kapacita baterie 82 kWh. Jednostupňová převodovka. Pohon zadních kol.
Karoserie
Dvouprostorová, pětidveřová.
Rozměry a hmotnosti
Délka 4649 mm, šířka 1879 mm, výška 1616 mm. Rozvor 2770 mm. Pohotovostní hmotnost 2015-2233 kg, užitečná hmotnost 304-522 kg. Základní objem zavazadlového prostoru 0,585 m3.
Jízdní výkony
Největší rychlost 160 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,6 s. Dojezd dle WLTP 520 km. Kombinovaná spotřeba dle WLTP 16,6 kWh/100 km.
Základní pořizovací cena
od 1 334 900 Kč vč. DPH
HODNOCENÍ
Pohonná jednotka |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Na silnici |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kvalita |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bezpečnost |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Pohodlí |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Náklady |
![]() ![]() ![]() ![]() |
Celkem |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hodnocení: - horší než průměr,
- slušný standard,
- docela dobré,
- vynikající,
-zcela mimořádné
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz