name | autoweek.cz

DS skládá hold legendě SM

DS skládá hold legendě SM

12.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

DS Automobiles pečuje o dědictví legendárních modelů Citroen. Nejnovější designová studie je inspirována kdysi futuristickým Citroenem SM ze 70. let. Studie SM Tribute je k vidění na akci Chantilly Arts & Elegance.

Nový počin DS Design Studio Paris vytvořený pod vedením Thierryho Metroze připomíná extravagantní exkluzivní dvoudveřový Grand Tourer, který je – stejně jako historické DS – považován za předlohu pro dnešní nezávislou značku DS Automobiles.

 

Společnost DS Automobiles už před čtyřmi lety na svých sociálních sítích sdílela sérii skic s hashtagem #SM2020. Tyto kresby byly výsledkem vnitřní kreativní soutěže mezi stylisty DS Design Studio Paris. Zadáním byla soudobá reinterpretace historického vozu. „Naše komunita nám tehdy poslala silné zprávy. Prvním zjištěním bylo, že fanoušci naší značky jsou velmi vázáni na ikonické modely z historie. Za druhé jsme byli požádáni, abychom respektovali historický design,“ vzpomíná Thierry Metroz.

 

Citroën SM, představený v roce 1970, byl nejinovativnější francouzský automobil své doby. Aerodynamicky vyspělou karoserii Grand Toureru navrhl Robert Opron. Design byl jak elegantní, tak avantgardní. Výkonný motor Maserati V6 vozu poskytoval výjimečný výkon. Co ale z SM skutečně udělalo pozoruhodné auto, bylo hydropneumatické odpružení. Tuto technologii, která zaručuje nesrovnatelný jízdní komfort a příkladné držení na vozovce, sdílel SM s DS. Vozů SM bylo vyrobeno jen 13 000 kusů a dnes je kultovním modelem ceněným sběrateli po celém světě.

 

SM Tribute si téměř zachovává ikonické proporce SM s délkou 4940 cm metru (+30 mm) a výškou 1340 mm (+20 mm), má ale výrazně zvětšenou šířku o 140 mm na 1980 mm a o 35 mm sníženou světlou výšku na 120 mm. SM Tribute jezdí na 22“ kolech s aerodynamickými kryty.

 

Lehkost a dynamika historického SM se odráží ve štíhlé siluetě designové studie. Úzký vztah charakterizuje design přední části vozu a dlouhá kapota. U historického SM byla horní část masky chladiče nahrazena skleněným krytem, ​​který spojoval oba světlomety. O padesát let později se tento skleněný povrch v SM Tribute stává 3D obrazovkou. Střed je osvětlen a orámován světelným podpisem sestávajícím ze tří modulů na každé straně. Z historické předlohy vychází i osm vertikálních světel pro denní svícení ve tvaru kosočtverce, které se v jednom bodě sbíhají jako příď lodi.

 

Profil designové studie zachovává charakteristické linie SM, které harmonicky vedou proudění vzduchu z široké přídě do užší zádě. Za dvěma velkými bočními okny mají zadní boční okna oddělení ve tvaru písmene S.

 

Interiér SM Tribute interpretuje design SM z roku 1970 s charakteristickým tvarem horní části přístrojové desky a oválným designem přístrojů. Volant využívá technologii steer-by-wire – spojení s předními koly není mechanické, ale čistě elektrické.

 

Tato reinterpretace fascinujícím způsobem pokračuje v historii futuristického designu z Francie. Thierry Metroz říká: „SM Tribute není jen odrazem SM. Respektovali jsme ducha a detaily originálu. Reinterpretovali jsme SM ale zároveň jsme integrovali prvky naší každodenní práce. Některé detaily SM Tribute se proto promítnou do budoucích modelů DS Automobiles.“