name | autoweek.cz

Dovoz auta ze země mimo EU

Dovoz auta ze země mimo EU

18.03.2010 | | Tiskové zprávy

Společnost DEKRA Automobil nabízí zlepšení služeb v rámci zjištění parametrů vozidla vyžadovaných pro schválení technické způsobilosti. Individuální dovoz aut z USA a jiných zemí mimo EU se tak zjednoduší.

Vozidla vyrobená a schválená pro neevropské trhy a následně dovezená do ČR se obvykle liší od vozidel schválených pro provoz v zemích EU. Těmto vozidlům nebylo uděleno typové schválení v zemi EU a z tohoto důvodu je možné dovážet a po prokázání technické způsobilosti následně registrovat pouze osobní automobily mladší osmi let. Za neevropské vozidlo lze ve většině případů považovat vozidlo, které neodpovídá svým provedením vozidlu typově schválenému v zemi EU, vozidlu nebyla udělena globální homologace ani typové schválení země EU.

 

Nejčastější odlišnosti jednotlivých skupin

Osvětlení:

- vozidla dovezená z USA nebývají především vybavena nastavením horizontální výšky předních světlometů ovládaného z místa řidiče (korektor), zadním světlem do mlhy, přední obrysová světla oranžové barvy bývají sdružena se směrovými.

- počet, umístění, provedení, funkce a el. zapojení všech vnějších světelných zařízení vozidla včetně spínačů, musí odpovídat požadavkům předpisů (EHK-OSN, ES) - výjimku lze získat na značení (DOT).

- úpravy a mechanické zásahy do parabol a činných ploch světlometů a světel se považují za zásah do dílu schváleného typu (jedná se např. o navrtání paraboly světlometu s potkávacím a dálkovým světlem z důvodu umístění objímky se žárovkou obrysového světla nebo přepojení směrového světla do zpětného světlometu vozidla včetně výměny žárovky za oranžovou atp.), neodborné úpravy a zásahy na vozidle jsou považovány za neplnění technických požadavků daných právním předpisem nebo mezinárodní smlouvou, kterými je Česká republika vázána.

- symetrické světlomety schváleného typu (DOT) s potkávacím nepřerušovaným světlem bílé barvy nemusí být vyměněny za evropské provedení schváleného typu (asymetrické) označené příslušnou evropskou homologací pouze v případě, že vyzařují obraz světla a stínu s jasným symetrickým horizontálním rozhraním.

- vozidlo nemusí být vybaveno zařízením pro sklon potkávacích světlometů, pouze pokud zkušebna ověří, že vozidlo toto zařízení pro splnění zákonného předpisu nepotřebuje.

- přední obrysové světlomety oranžové barvy se musí vyměnit za evropské provedení schváleného typu vyzařující nepřerušované světlo bílé barvy a označené příslušnou evropskou homologací. Jestli-že se jedná o světlo schváleného typu (DOT) sdružené se směrovým světlem je možné obrysové světlo el. odpojit a směrové světlo zachovat. Obrysové světlo musí být doplněno světlem schváleného typu označené příslušnou evropskou homologací.

- boční obrysová světla červené barvy nejsou přípustná, musí být zrušena (demontovat a el. odpojit), popř. nahrazena oranžovými schváleného typu.

- je-li přední směrové světlo schváleného typu sdružené s obrysovým světlem je možné obrysové světlo el. odpojit a směrové světlo zachovat.

- zadní směrová světla červené barvy musí být vyměněna za evropské provedení schváleného typu oranžové barvy označené příslušnou evropskou homologací (popř. doplněna).

- boční směrová světla nemusí být doplněna pouze v případě, že je jejich montáž technicky náročná (přední směrová světla jsou alespoň částečně viditelná z boku a při montáži bočních světel by muselo být mechanicky zasahováno do karoserie vozidla).

- pokud na vozidle není zadní světlo do mlhy, musí být doplněno světlem evropského provedení schváleného typu, označené příslušnou evropskou homologací, umístěno a zapojeno v souladu s předpisy platnými v ČR včetně spínače, symbolu a sdělovače oranžové barvy, výjimku udělit nelze.

Vnější zpětná zrcátka

Vyžadována jsou vnější zpětná zrcátka schváleného typu a provedení, tzn. sklopná ke karoserii vozidla (popř. prokazatelně plnící požadavky předpisu-homologace).

Přístroje

U rychloměru je vyžadována stupnice v km/h, přípustná je stupnice duální (mph, km/h), nepřípustná je stupnice rychloměru pouze v mph. Výjimka se neuděluje. Počítač ujeté vzdálenosti vyžadován v km, přípustný v mílích.

 

Výbava a doplňky karoserie

Spojovací (tažné) zařízení není typově schválené, rozměry koule neodpovídají evropskému provedení (ISO 50), nelze individuálně schválit dodatečně, je nutné ho demontovat. Spoilery, deflektory, rámy, kola, výfuky atp. vyžadovány pouze schváleného typu a provedení, nelze-li prokázat, je třeba demontovat, popř. nahradit typově schválenými.

 

Identifikace vozidla

Neevropské země, především USA, mají právní úpravu odlišnou od zemí EU, při registraci vozidla vlastník vozidla neobdrží technický průkaz evropského typu, ve kterém jsou uvedeny technické údaje vozidla, ale doklad o vlastnictví vozidla – CERTIFICATE OF TITLE (List vlastníka), popř. u nového vozidla CERTIFICATE OF ORIGIN (COO list) – Osvědčení o původu, významem obdoba evropského COC listu (Certificate of Conformity), v obou dokladech jsou uvedeny pouze základní údaje – VIN, modelový rok výroby, výrobce, typ karoserie, pořadové číslo dokladu, datum vystavení dokladu, vlastník (většinou není uvedeno datum první registrace).

- CERTIFICATE OF ORIGIN (COO list) – Osvědčení o původu, významem obdoba evropského COC listu (Certificate of Conformity), ale pouze v rozsahu CERTIFICATE OF TITLE (bez technických údajů).

- SALVAGE CERTIFICATE / CERTIFICATE OF TITLE – Salvage, doslova Osvědčení o sběru odpadu, ale v tomto případě List vlastníka vozidla vyjmutého z registrace po dopravní nehodě, po odstranění poškození (opravě v zemi původu) je možná zpětná registrace a získání Listu vlastníka.

- ONLY PARTS CERTIFICATE / CERTIFICATE OF TITLE-ONLY PARTS – neregistrované vozidlo, určeno pouze na díly.

- DESTRUCTION CERTIFICATE / CERTIFICATE OF TITLE-DESTRUCTION – neregistrované vozidlo, určeno ke zničení.

 

Zjištění identifikace vozidla

- Na vozidle je uvedeno identifikační číslo VIN a výrobní štítek. Provedení štítku neodpovídá požadavkům zákona č. 56/2001 Sb. a je třeba získat udělení výjimky MD ČR (není uvedena max. povolená hmotnost jízdní soupravy).

- Vzhledem k tomu, že v Listu vlastníka jsou uvedeny pouze identifikační údaje vozidla a vozidla dovezená z neevropských zemí není možné ztotožnit se ZTP, bývá dostupnost parametrů vozidla pro zkušební stanici STK většinou obtížná a pro zjištění jednotlivých parametrů individuálně dovezeného vozidla bývá jediným řešením provést zkoušku v pověřené zkušebně. Uvedené řešení bývá pro většinu zákazníků náročné organizačně, zanedbatelné nejsou ani náklady na dopravu vozidla do zkušebny a následné zkoušky.

 

Nedodržení zákonem stanovených podmínek a postupů

- Nedodržení zákonem stanovených podmínek a postupů při přípravě podkladů pro schválení technické způsobilosti a následné registraci vozidla vede k nesprávnému schválení technické způsobilosti jednotlivě dovezeného vozidla neevropského provedení.

- Technická způsobilost vozidla může být schválena pouze v případě, že vozidlo odpovídá požadavkům zákona č. 56/2001 Sb. Nedostatky ve schválení technické způsobilosti, především neshoda parametrů vozidla a neuvedení výjimek na jednotlivé díly vozidla v Osvědčení o registraci vozidla, bývají předmětem neudělení Osvědčení o technické způsobilosti vozidla (zákaz provozování vozidla) při pravidelné kontrole vozidla ve STK. Na vlastníkovi nebo provozovateli je v rámci pravidelné technické kontroly požadováno, aby uvedl vozidlo do původního stavu, tedy do stavu odpovídajícího požadavkům zákona v době schválení technické způsobilosti vozidla. Jinými slovy - když jsou v Osvědčení o registraci vozidla II. uvedeny údaje neshodující se s provedením vozidla a nejsou zapsány výjimky ze zákona, je na vlastníkovi nebo provozovateli požadováno prokázání shody s kontrolovaným vozidlem, popř. výměna těch dílů vozidla, které nejsou ve shodě s požadavky evropských předpisů (jedná se např. o zasklení, osvětlení, spojovací-tažné zařízení atp.). Ve většině případů se jedná o další, poměrně velké finanční náklady a technická nezpůsobilost vozidla značně omezuje i jeho případný další prodej (STK odmítají provádět pravidelné technické prohlídky a obchodníci s ojetými vozy taková vozidla většinou nechtějí převzít do prodeje).

 

Pověření společnosti DEKRA Automobil Ministerstvem dopravy ČR

V roce 2005 bylo pověřené zkušebně společnosti DEKRA Automobil, uděleno Ministerstvem dopravy ČR „Oprávnění k provádění technických kontrol jednotlivých vozidel neevropského provedení“ a současně MD ČR vydalo „Osvědčení k provozování zkušební stanice při pověřené zkušebně.“ Na základě toho společnost nabízí Komplexní službu pro občany, kteří si neevropské vozidlo dovezou a chtějí ho registrovat v ČR.

Postup:

1) Žadatel přistaví vozidlo k provedení předběžné kontroly přímo na pracoviště pověřené zkušebny nebo do zkušební stanice s garancí společnosti DEKRA Automobil. Na základě předběžné kontroly žadatel vymění na vozidle komponenty, které neodpovídají evropským předpisům a na jejichž provedení nelze udělit výjimky ze zákona č. 56/2001 Sb.

2) Po opravě předá vozidlo do pověřené zkušebny na provedení komplexní služby.

3) Žadatel požádá s výše uvedenými dokumenty o schválení a registraci vozidla na odboru dopravy příslušného úřadu dle svého trvalého bydliště, resp. sídla firmy.

Rozsah:

- Evidenční kontrola, technická kontrola, měření emisí a technickou prohlídku před schválením vozidla nebo před registrací vozidla.

- Provedení potřebných technických zkoušek a vydání příslušných technických protokolů.

- Podání žádosti na Ministerstvu dopravy ČR o příslušné výjimky ze zákona č. 56/2001 Sb.

Požadované doklady:

- List vlastníka - CERTIFICATE OF TITLE (popř. u nového vozu CERTIFICATE OF ORIGIN, popř. TP státu EU - v případě, že vozidlo bylo již individuálně zaregistrováno v jiném státu EU).

- Doklad o celním odbavení vozidla

- Nabývací doklad - faktura, kupní smlouva (vyžadováno v případě, že žadatel není uveden v Listu vlastníka jako majitel).

- Návod k obsluze (nepovinný).

Potvrzování Výpisů z technických údajů neevropského vozidla

Nezbytným předpokladem pro schválení technické způsobilosti vozidla je znalost všech nutných údajů pro vypsání Osvědčení pro registraci II (technického průkazu) nebo technického osvědčení (TP). Zkušební stanice nebo pověřená zkušebna tyto údaje vypisuje v příloze technického protokolu – Základní technický popis, které pak slouží schvalovacímu orgánu jako podklad pro vypsání TP.

Chybí-li některý údaj povinně vyplňovaný do TP pro dané vozidlo, postupuje se takto:

1) doložit chybějící údaje dokladem vydaným v zahraničí výrobcem vozidla nebo příslušným státním orgánem (např. certifikát CEMT, ABE, údaje v návodu k obsluze apod.).

2) použít příslušně doplněný „Výpis z technických údajů vozidla“ výrobcem (akreditovaným zástupcem) nebo pověřenou zkušebnou, který je pro tyto účely zaveden,

3) pokud je některý údaj ve výpisu vyplněn výrobcem (akreditovaným zástupcem) jako „údaj není znám“ lze jej poté doložit zkušebním protokolem o měření v pověřené zkušebně.

Nová služba DEKRA Automobil se týká bodu 2), tzn., pověřená zkušebna je oprávněna doplnit technické údaje prostřednictvím „Výpisu z technických údajů vozidla“ i u neevropských vozidel, k čemuž má dostatečnou databázi, kterou MD ČR pro tyto účely schválilo. Vydání výpisu z technických údajů neevropského vozidla společností DEKRA Automobil je podmíněno provedením technické kontroly vozidla zkušební stanicí a vydáním technického protokolu zkušební stanice včetně přílohy technického protokolu a vydáním „Výpisu z technických údajů vozidla“.