name | autoweek.cz

Dosud největší obchodní útok EU na Čínu

Dosud největší obchodní útok EU na Čínu

06.07.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Rozvoj elektromobility v EU dostal další těžkou ránu. Elektromobily vyrobené v Číně budou při dovozu do EU zatíženy vysokými cly. Intenzivní jednání budou pravděpodobně pokračovat, nicméně Čína oznámila, že bude chránit své zájmy. Volkswagen oznámení EU kritizuje.

Evropská unie zavedla od pátku speciální cla až 37,6 % na dovoz elektrických vozidel vyrobených v Číně nad rámec standardního 10% cla EU na dovoz automobilů. Končící představitelé EU tím zvýšili napětí s Pekingem v dosud největším obchodním útoku Bruselu proti Pekingu. Existuje ještě čtyřměsíční okno, během kterého jsou cla provizorní a očekává se, že mezi oběma stranami budou pokračovat intenzivní rozhovory, protože Peking hrozí rozsáhlou odvetou.

 

Vláda v Pekingu okamžitě uvedla, že přijme všechna nezbytná opatření k ochraně čínských zájmů. Ta by mohla zahrnovat odvetná cla na vývoz produktů, jako jsou koňak nebo vepřové maso. Eurokomisař pro obchod Valdis Dombrovskis z Lotyšska, který cla prosadil, prohlásil, že Čína nemá žádný důvod k odvetným opatřením: „Naším cílem je zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž a rovné podmínky.“

 

Obavy ze záplavy levných elektromobilů

Prozatímní cla Evropské komise ve výši 17,4 % až 37,6 % bez zpětného datování jsou navržena tak, aby zabránila tomu, co předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová označuje za záplavu levných elektromobilů vyrobených se státními dotacemi. Sazby jsou téměř stejné jako ty, které Komise oznámila 12. června. Upravila pouze ty, u nichž se ukázaly chyby ve výpočtu. Komise odhaduje, že podíl čínských značek na trhu EU se zvýšil na 8 % z méně než 1 % v roce 2019 a v roce 2025 by mohl dosáhnout 15 %. Ceny čínských elektromobilů jsou podle Komise o 20 % nižší než u modelů vyrobených v EU.

 

Do ukončení antisubvenčního šetření EU zbývají ještě čtyři měsíce. Na jeho konci by Komise mohla navrhnout definitivní cla, obvykle platná po dobu pěti let, o nichž by členové EU hlasovali. Komise zahájila vyšetřování nestandardně bez stížnosti ze strany automobilového průmyslu.

 

Citlivé informace

Čína obvinila Komisi, že použila své antidumpingové vyšetřování ke sledování dodavatelských řetězců čínských společností, jejichž účinnost jim podle Pekingu poskytuje výhody v levné výrobě elektromobilů. Komise ve své zprávě o devítiměsíčním vyšetřování elektromobilů podrobně popsala neochotu čínské vlády a státní automobilky SAIC spolupracovat při vyšetřování. Společnost SAIC Motors mezitím uvedla, že oficiálně požádá Komisi o slyšení ohledně svých prozatímních tarifů a dodala, že bruselské vyšetřování zahrnovalo obchodně citlivé informace.

 

Ještě vyšší ceny elektromobilů

Čínští výrobci elektromobilů se nyní musí rozhodnout, zda cla absorbují nebo zvýší ceny svých elektromobilů aby pokryli miliardy dolarů nových nákladů. Čínské značky MG a Nio už uvedly, že by mohly koncem tohoto roku zvýšit ceny v Evropě. Tesla už minulý měsíc uvedla, že plánuje zvýšit ceny svého Modelu 3, dováženého z Číny. Zvýšené ceny elektromobilů pro evropské spotřebitele dále nabourají cíl EU být do roku 2050 uhlíkově neutrální.

 

Cla mohou čínské automobilky ještě víc podnítit k investicím do továren v Evropě, ačkoli pracovní a výrobní náklady zde jsou vyšší než v Číně. Ve čtvrtek se Xpeng stal nejnovějším výrobcem elektromobilů, který ohlásil plán na zřízení výroby v EU aby se vyhnul tarifům.

 

Vedoucí představitelé automobilového průmyslu před cly varovali v obavě z protiopatření, která by mohla ovlivnit konkurenceschopnost jejich vozů v Číně. Německé automobilky loni třetinu svého prodeje realizovaly v Číně. Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen (a v Číně partner automobilky Xpeng) okamžitě oznámení kritizoval. „Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad jakýmkoli přínosem pro evropský a zejména německý automobilový průmysl,“ uvedl v prohlášení pro Reuters mluvčí Volkswagenu.

 

Čínská reakce

V den, kdy vstoupila v platnost prozatímní cla, Čína oznámila další krok ve svém antidumpingovém šetření ohledně dovozu evropské brandy. V lednu Peking zahájil antidumpingové šetření týkající se dovozu evropské brandy a v červnu zahájil druhé vyšetřování zásilek vepřového masa z EU. Mluvčí ministerstva obchodu na tiskové konferenci řekl, že Brusel a Peking mají pokračovat ve vyjednávání s odkazem na další vyšetřování dovozu vepřového masa z EU a tvrzení, že evropští výrobci brandy prodávají do Číny za nižší než tržní ceny.

 

Analytici tvrdí, že Čína si vybrala brandy a vepřové maso aby přesvědčila Francii a Španělsko, které patřily k zastáncům cel, aby se připojily k Německu, jehož automobilky loni vydělaly třetinu svého zisku prodejem v Číně a nyní požadují, aby Komise cla odvolala. Itálie, která také podporuje cla, vyslala do Pekingu svého ministra pro hospodářský rozvoj Adolfa Urso aby se setkal se svým protějškem z ministerstva průmyslu Jin Zhuanglongem jednat o oblastech, jako jsou automobily, lodě a produkce malých a středních podniků.

 

Čínský list Global Times uvedl, že úředníci ministerstva zvažují i zahájení antisubvenčního vyšetřování evropského dovozu mléčných výrobků a uvalení cel na vozy s velkoobjemovými zážehovými motory vyrobené v Evropě. Naopak Evropská komise podle agentury Reuters zahájila průzkum polovodičového průmyslu v regionu pro údajné rozšiřování čínské výroby počítačových čipů starší generace.

 

Foto (výroba vozů Chery): Newspresspain