name | autoweek.cz

Dokáže mi někdo vysvětlit, proč chce Magna Opel?

Dokáže mi někdo vysvětlit, proč chce Magna Opel?

24.09.2009 | | Aktuality

Guido Reinking v Automobilwoche uvedl zajímavou úvahu o smysluplnosti převzetí automobilky Opel společností Magna International ve spojení s ruskou bankou SberBank. Ke stejnému tématu napsal neméně zajímavý text Jesse Snyder pro Automotive News Europe.

Dokáže mi někdo vysvětlit, proč chce Magna Opel?

V ústředí Opelu v Rüsselsheimu by prozatím měli zapomenout na oslavy. Magna by měla být zneklidněna oznámením odborové závodní rady, že se bude snažit zachránit každé pracovní místo a každou evropskou továrnu. Tím se restrukturalizace Opelu stane daleko obtížnější a dražší.
Automobilky Volkswagen a BMW ve stejné době sdělily, že od nynějška považují Magnu+Opel za konkurenta a budou si dávat pozor, aby s ní neuzavřely kontrakt.
Vítejte ve světě velkých automobilek.
Otázka, proč si Magna takto komplikuje život, již byla vyslovena a jistě to nebylo naposledy. Pro výkonné představitele Magny je to obtížná otázka. Dosud se jim nepodařilo vysvětlit jaká logika stojí za dohodou o koupi Opelu.
Pozice Opelu jako automobilky, která je otevřená spolupráci s dalšími značkami při vývoji a výrobě, vypadá dobře na papíře. Avšak jakmile se v odvětví objeví obrovský převis kapacit, továrny Opelu nebudou vyrábět automobily pro Peugeot, Fiat a Mercedes-Benz. A ruský trh, o kterém se Magna domnívá, že by mohly rychle podpořit prodej Opelu, není nic než jen jiskřičkou naděje.
Co tedy žene kanadského dodavatele?
Jeden z výkonných představitelů firmy v ústraní frankfurtského autosalonu s odzbrojující otevřeností uvedl: \"V tomto případě je logikou ego jediného pána.\" Jinými slovy, zakladatel Magny Frank Stronach vyvažuje svou celoživotní práci splněním svého snu stát se velkým výrobcem automobilů. V deseti z deseti takových případů tento druh sebevědomí v tomto odvětví vede ke katastrofě. Vzpomeňte si na spojení BMW/Rover, DaimlerChrysler a Porsche/VW. Skončilo to tak, jak protagonisté takových aliancí ve svých smělých plánech rozhodně nedoufali. Ani tentokrát to nedopadne jinak. Jak jednou řekl Oscar Wilde, \"Když nás bohové chtějí potrestat, vyslyší naše modlitby.\"

 

Pyrrhovo vítězství pro všechny zúčastněné na prodeji Opelu

Vzhledem k tomu, že GM nakonec souhlasilo s prodejem většinového podílu ve své pobočce Opel/Vauxhall kanadskému dodavateli Magna a ruské Sberbank, je na čase zhodnotit výsledky.
U všech zúčastněných se jedná o Pyrrhovo vítězství. Všichni vyhráli a nikdo neprohrál. Všem stranám, zúčastněným na dohodě, by se klidně mohlo stát, že se probudí s pocitem, jaký měl Pyrrhus z Epiru poté, co v roce 280 př. n. l. porazil Římany. Při zvážení těžkých ztrát, které utrpěla jeho armáda, Pyrrhus údajně řekl: \"Ještě jedno takové vítězství a jsme naprosto zničeni.\"
Při tak vážném poklesu dostává rány takřka každý. Dohoda o Opelu je prostě horší než většina ostatních.
Nakolik je špatná? Zde je vodítko: peníze jdou dovnitř, ale nevycházejí ven. Magna a Sberbank zaplatí půl milion eur za 55 %, ale GM nedostane nic. Peníze zůstávají v Opelu. Pojďme si to vyložit: investoři vhodili peníze do žumpy a doufají, že není dost velká na to, aby je spolkla. A 1,5 miliardy eur od německé vlády? Ty jsou již také v této žumpě. Dalších 4,5 miliardy eur od Německa? Vláda dostane potvrzení o uznání dluhu.
Pojďme se podívat na skóre.
Opel vyhrál boj o krátkodobé přežití. Cena? Zrušení asi 10 000 pracovních míst a protesty dělníků pokud uzavírky nebudou rozloženy spravedlivě po několika evropských zemích.
Předseda Magny Frank Stronach uskutečnil svůj sen stát se z dodavatele výrobcem automobilů. Cena? Magna se připoutala k ruským penězům a riskuje ztrátu důvěry a konec konců v budoucnosti i obchodních vztahů se všemi současnými zákazníky ze světa automobilek.
Ruská automobilka GAZ (poté co jí Sberbank případně přenechá svůj podíl) získá přístup k technologii GM. Cena? Proto, aby GAZ mohl technologii GM efektivně používat, musí sám sebe změnit tak, aby odpovídal západnímu způsobu podnikání. To je obrovský hazard ve společnosti, která velký průmysl stále ještě potřebuje spíše jako stroj na práci než jako podnik. Pokud GAZ uspěje, musí propustit nejméně 60 % svých zaměstnanců.
Německá kancléřka Angela Merkelová možná vyhrála volby díky záchraně německých pracovních míst. Cena? Peníze, které se již pro začátek do hrnce vložily včetně dalších peněz a možnosti, že manévr se může stále ještě politicky obrátit proti vládě, pokud bude zrušena spousta pracovních míst pro Němce.
GM dosáhla vítězství tím, že si ponechala částečný podíl v evropských podnicích a další přístup k hospodárné evropské modelové řadě. Cena? Pokud GM nezíská právo na opětovné získání kontroly nad Opelem v budoucnosti, přijde o pozici opravdové globální automobilky. Sbohem světová automobilko č. 1 v loňském roce, vítej, regionální automobilko v příštím roce.
Všichni zúčastnění v tomto obchodě by si měli připít na Pyrrha? \"Již žádná taková vítězství.\"