name | autoweek.cz

Dodavatelský řetězec akumulátorů a závislost EU na dovozu

Dodavatelský řetězec akumulátorů a závislost EU na dovozu

22.04.2025 | Tiskové zprávy

Informační list Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ukazuje nejnovější údaje o úloze EU v globálním dodavatelském řetězci akumulátorů – od sestavených akumulátorů a klíčových komponent až po těžbu a zpracování surovin – a zároveň v každé fázi zdůrazňuje rozsah její závislosti na dovozu.

Poptávka po akumulátorech pro elektricky poháněná vozidla (EV) výrazně vzrostla a EU má potíže tuto poptávku uspokojit pouze prostřednictvím domácí výroby. Pokud jde o dodavatelský řetězec akumulátorů a výrobní kapacity, EU nadále soutěží s významnými světovými hráči, jako je Čína, a zůstává silně závislá na dovozu.

 

EU představuje pouze 7 % celosvětové výroby akumulátorů, přičemž jen 15 % celkové kapacity produkce akumulátorů v EU kontrolují společnosti se sídlem v Evropě. Čína a USA představují 87 % celosvětové výrobní kapacity směrem vzhůru v dodavatelském řetězci. Ve všech fázích rafinace surovin kromě kobaltu dominuje Čína.

 

Dodavatelský řetězec akumulátorů EU a závislost na dovozu

Sestavení akumulátoru

Výroba

· Čínští výrobci v roce 2023 představovali 83 % celosvětové produkce. EU: 7 % celosvětové produkce. USA: 6 % celosvětové produkce.

· V EU: 15 % kapacity výroby akumulátorů spravují společnosti se sídlem v Evropě, 75 % vlastní korejské společnosti.

 

Dovoz

· EU v roce 2023 dovezla akumulátory v hodnotě 27 miliard eur.

· Přibližně 90 % tohoto dovozu pocházelo z pouhých tří asijských zemí, přičemž samotná Čína představovala 87 % celkového dovozu.

· Čína je největším světovým vývozcem akumulátorů pro elektromobily, přičemž 12 % jejích akumulátorů pro elektromobily se vyváží.

 

Součásti akumulátoru a články

Články akumulátorů představují až 40 % hodnoty průměrného elektromobilu. Aktivní materiály anody a katody představují přibližně 10 % resp. 50 % výrobních nákladů na články akumulátorů.

· Čína: téměř 90 % celosvětově instalované výrobní kapacity aktivního materiálu katody a více než 97 % výrobní kapacity aktivního materiálu anody.

· Čína vyrábí 76 – 85 % světové produkce článků akumulátorů (v závislosti na zdroji). EU a USA: vyrábějí každý asi 5 %.

 

Výhled potřebné kapacity pro základ produkce polovodičů v roce 2028

Suroviny pro akumulátory

Závislost EU na dovozu klíčových materiálů akumulátorů:

přírodní grafit

99 %

mangan

96 %

kobalt

81 %

lithium

81 %

nikl

31 %

 

Zpracování a rafinace

· Zpracování kobaltu: EU představuje celosvětově 12 %.

· Všechny ostatní stupně rafinace (lithium, grafit, nikl atd.) jsou ovládány Čínou. Čína kontroluje víc než 50 % celosvětového zpracování lithia a kobaltu.

· Čína + USA představují 87 % celosvětové výrobní kapacity v dodavatelském řetězci (EU pouze 7 %).

· Závislost EU na dovozu rafinovaných materiálů:

lithium

100 %

nikl

75 %

mangan

66 %

kobalt

1 %

 

Sekundární recyklovaná výroba

Vlastní sekundární produkce EU z recyklace je nízká.

U některých materiálů (včetně kovů vzácných zemin) se blíží nule.

kobalt

22 %

nikl

16 %

mangan

9 %

vzácné zeminy

1 %

lithium

0 %

 

Obr. ACEA