name | autoweek.cz

Dodavatelský řetězec akumulátorů a závislost EU na dovozu
22.04.2025 | Tiskové zprávy
Informační list Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ukazuje nejnovější údaje o úloze EU v globálním dodavatelském řetězci akumulátorů – od sestavených akumulátorů a klíčových komponent až po těžbu a zpracování surovin – a zároveň v každé fázi zdůrazňuje rozsah její závislosti na dovozu.
Poptávka po akumulátorech pro elektricky poháněná vozidla (EV) výrazně vzrostla a EU má potíže tuto poptávku uspokojit pouze prostřednictvím domácí výroby. Pokud jde o dodavatelský řetězec akumulátorů a výrobní kapacity, EU nadále soutěží s významnými světovými hráči, jako je Čína, a zůstává silně závislá na dovozu.
EU představuje pouze 7 % celosvětové výroby akumulátorů, přičemž jen 15 % celkové kapacity produkce akumulátorů v EU kontrolují společnosti se sídlem v Evropě. Čína a USA představují 87 % celosvětové výrobní kapacity směrem vzhůru v dodavatelském řetězci. Ve všech fázích rafinace surovin kromě kobaltu dominuje Čína.
Dodavatelský řetězec akumulátorů EU a závislost na dovozu
Sestavení akumulátoru
Výroba
· Čínští výrobci v roce 2023 představovali 83 % celosvětové produkce. EU: 7 % celosvětové produkce. USA: 6 % celosvětové produkce.
· V EU: 15 % kapacity výroby akumulátorů spravují společnosti se sídlem v Evropě, 75 % vlastní korejské společnosti.
Dovoz
· EU v roce 2023 dovezla akumulátory v hodnotě 27 miliard eur.
· Přibližně 90 % tohoto dovozu pocházelo z pouhých tří asijských zemí, přičemž samotná Čína představovala 87 % celkového dovozu.
· Čína je největším světovým vývozcem akumulátorů pro elektromobily, přičemž 12 % jejích akumulátorů pro elektromobily se vyváží.
Součásti akumulátoru a články
Články akumulátorů představují až 40 % hodnoty průměrného elektromobilu. Aktivní materiály anody a katody představují přibližně 10 % resp. 50 % výrobních nákladů na články akumulátorů.
· Čína: téměř 90 % celosvětově instalované výrobní kapacity aktivního materiálu katody a více než 97 % výrobní kapacity aktivního materiálu anody.
· Čína vyrábí 76 – 85 % světové produkce článků akumulátorů (v závislosti na zdroji). EU a USA: vyrábějí každý asi 5 %.
Výhled potřebné kapacity pro základ produkce polovodičů v roce 2028
Suroviny pro akumulátory
Závislost EU na dovozu klíčových materiálů akumulátorů:
přírodní grafit |
99 % |
mangan |
96 % |
kobalt |
81 % |
lithium |
81 % |
nikl |
31 % |
Zpracování a rafinace
· Zpracování kobaltu: EU představuje celosvětově 12 %.
· Všechny ostatní stupně rafinace (lithium, grafit, nikl atd.) jsou ovládány Čínou. Čína kontroluje víc než 50 % celosvětového zpracování lithia a kobaltu.
· Čína + USA představují 87 % celosvětové výrobní kapacity v dodavatelském řetězci (EU pouze 7 %).
· Závislost EU na dovozu rafinovaných materiálů:
lithium |
100 % |
nikl |
75 % |
mangan |
66 % |
kobalt |
1 % |
Sekundární recyklovaná výroba
Vlastní sekundární produkce EU z recyklace je nízká.
U některých materiálů (včetně kovů vzácných zemin) se blíží nule.
kobalt |
22 % |
nikl |
16 % |
mangan |
9 % |
vzácné zeminy |
1 % |
lithium |
0 % |
Obr. ACEA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz