name | autoweek.cz

Dilema Komise ohledně fúze leteckých společností je stále složitější

Dilema Komise ohledně fúze leteckých společností je stále složitější

25.06.2024 | | Doprava

Vítejte u zprávy Euractivu o dopravě v Evropě kterou připravil Donagh Cagney.

Příští týden Evropská komise pravděpodobně povolí pokusu Lufthansy převzít velký podíl v ITA, problémové státní letecké společnosti dříve známé jako Alitalia.

 

Při vyhodnocování fúzí leteckých společností stojí Komise před ošemetným dilematem: Aby odvětví přežilo, musí se konsolidovat, ale výsledné větší letecké společnosti jsou pak v silné pozici pro zvýšení cen letenek, takže cenu zaplatí cestující veřejnost.

 

Spojení Lufthansa-ITA je jen poslední z řady fúzí. Bojující vlajkoví dopravci a začínající společnosti byly z velké části sloučeny do malého počtu svalnatějších a finančně zabezpečených skupin leteckých společností, jmenovitě easyJet, Ryanair, IAG, Lufthansa a Air France-KLM.

 

Letecký byznys může být křehký. Každé sedadlo v letadle nabízí riziko ztráty peněz – neprodaná místa je stále třeba dopravit na místo určení, často za vysoké náklady. Narušení je obzvláště nákladné – a letectví si prošlo krizemi - od zjevné, jako byl Covid, po bizarnější, jako je erupce islandské sopky Eyjafjallajökull, která v roce 2010 zablokovala lety napříč Evropou.

 

Jak říká starý unavený vtip z oboru - nejlepší způsob, jak se stát milionářem, je začít jako miliardář a investovat do letecké společnosti.

 

Fúze zde pomáhají – větší a dobře financované letecké společnosti dokážou lépe odolávat těmto turbulencím a provozovat stabilní a ziskové operace. Ale stejně tak menší počet větších leteckých společností může snadněji ovládnout určité trasy nebo letiště, a to znamená vyšší ceny letenek. „Čím větší aerolinky jsou, tím jsou horší. Ceny se zvyšují, sedadla se zmenšují a služby jsou stále horší,“ říká Tim Wu, profesor práva a poradce amerického prezidenta Joe Bidena pro hospodářskou soutěž.

 

Cenově dostupná letecká doprava je důležitou hybnou silou hospodářské konkurenceschopnosti zejména tam, kde neexistuje žádná životaschopná silniční nebo železniční alternativa. Je to důležité i na lidské úrovni. Průzkum pojišťovny Allianz Partners ukázal, že 55 % Evropanů, kteří letos neplánují dovolenou, tvrdí, že si ji nemohou dovolit.

 

Evropské spotřebitelské skupiny si toho již všímají. V lednu vydaly společné prohlášení s aktéry leteckého průmyslu, ve kterém varovaly před nebezpečím spojeným s další koncentrací leteckého průmyslu a vyzvali Komisi, aby při zvažování budoucích fúzí postupovala opatrně.

 

A počítat Komise možná bude muset.

 

Letecké společnosti mají zvláště dobré předpoklady pro zvýšení cen na rušných přeplněných letištích. A evropská letiště jsou stále přeplněnější, a to díky směsi klimatických obav a místní opozice blokující rozšiřování ranvejí. V roce 2010 obchodní sdružení provozovatelů letišť ACI Europe bojovalo za to, aby „licence rostly“. Asociace však nyní připouští, že předchozí obchodní model letišť závislý na růstu již není udržitelný vzhledem k omezeným možnostem zvýšit kapacitu letišť.

 

Aerolinky jsou si toho dobře vědomy. Michael O’Leary, výkonný ředitel Ryanair, minulý týden řekl, že kapacitní limity na dublinském letišti by znamenaly, že „letenky do a z Dublinu budou letos o Vánocích činit 1000 eur zpáteční.“

 

Evropa potřebuje silný a udržitelný evropský letecký průmysl, to je nesporné. Pokud jde o to, zda si také můžeme dovolit dostat se na Vánoce domů k mámě a tátovi, to může nakonec záviset na rozhodnutí Komise pro hospodářskou soutěž.

 

Krátce

Španělsko vyzývá k pečlivému sledování pohybu lodí kvůli obavám z „úniku uhlíku“

Podle stanoviska Španělska, vyjádřeného na úterním zasedání Rady pro dopravu, je pro evropské přístavy zapotřebí důkladnější sledování důsledků rozšíření systému EU pro obchodování s emisemi.

 

Pravicový střed EU rozhodne o budoucnosti spalovacích motorů na začátku července

Euractiv se dozvěděl, že Evropská lidová strana EPP využije své „studijní dny“ ve dnech 2. až 5. července v Cascais v Portugalsku aby určila, jak po roce 2035 zajistit budoucnost pro automobily se spalovacím motorem, jedním z jejích klíčových sliby v evropských volbách.

 

Ceny uhlíku: ekonomové zpochybňují jednorázové platby domácnostem

Zatímco mnoho ekonomů dlouho obhajovalo zavedení „klimatické dividendy“, aby se zabránilo sociálnímu napětí způsobenému zpoplatněním uhlíku, skupina kolem nositele Nobelovy ceny Josepha Stiglitze tento přístup zpochybnila v dokumentu zveřejněném v Nature Climate Change.

 

Čína chce, aby byla cla EU na elektromobily zrušena do 4. července, kdy budou obnovena jednání

Peking chce, aby Evropská unie zrušila svá předběžná cla na čínská elektrická vozidla do 4. července, uvedl čínský státem kontrolovaný Global Times po dohodě obou stran o nových obchodních jednáních.

 

Návrhy EU plánují vyjmout dálkové lety z nových emisních pravidel

Evropská komise navrhla plány vyjmout dálkové lety z pravidel pro monitorování jejich emisí jiných než CO2 poté, co mezinárodní dopravci lobovali za výjimku, jak ukázaly dokumenty, které viděla agentura Reuters.

 

Ilustrační foto: Flughafen München