name | autoweek.cz
Deset mýtů o elektrických automobilech
02.06.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy
Richard Canny, který vede nedávno opět zachráněného výrobce aut s elektrickým pohonem Think City (na obrázku), uveřejnil seznam „deseti největších mýtů o vozidlech na elektrický pohon“, které mají poskytnout určité racionální protipóly k řadě tvrzení o elektromobilech uváděných v tisku. Ne ve všem ale s ním lze souhlasit. Dokládají to i názory vycházející z mínění analytiků Car Connection.
1. Znečistění z měst se pouze přesouvá na venkov
Think: Elektromotory elektromobilů jsou 3-5krát účinnější než zážehové motory. Nejlepší způsobem je pohánět elektromobily ze zdrojů obnovitelné energie. Tyto vozy jsou díky své účinnosti čistší, takže jejich provozem vzniká méně oxidu uhlíku i když jsou poháněny elektřinou z uhelných elektráren.
Náš názor: Je to pravda, ale jen z části. Záleží na tom, co porovnáváte. Pokud srovnáváte elektromobil s automobilem se zážehovým motorem, jenž má spotřebu 9 l/100 km, pak je to naprostá pravda. Jestliže jej srovnáte s Toyotou Prius s kombinovanou spotřebou 4,7 l/100 km, pak v určitých případech vzniká při použití zážehového motoru méně uhlíku, což platí zejména při spalování nekvalitního uhlí. A pokud se většina elektrické energie vyrábí spalováním uhlí, pak se skutečně znečištění jen přesouvá z měst jinam, a to navíc v koncentrované podobě.
2. Zákazníci si nikdy nekoupí vůz s dojezdem menším než 320 km
Think: Rozruch kolem dojezdu ustane, jakmile si lidé zvyknou na každodenní jízdu s elektromobily a jejich nabíjení přes noc stejně, jako pravidelně dobíjejí své mobilní telefony. S rozšiřováním počtu používaných elektromobilů se bude zvyšovat i počet nabíjecích stanic.
Náš názor: Z větší části pravdivé. I v současnosti používají domácnosti s větším počtem vozů tato auta ke konkrétním účelům. Pokud mají víc aut, jezdí s jiným do práce a jiným na víkendy. Znamená to ale, že většina rodin nevystačí s jediným vozidlem.
3. Akumulátory nemají potřebnou životnost
Think: Akumulátory pro elektrické automobily jsou konstruovány tak, aby vydržely alespoň 10 let a více než 160 000 km. Moderní lithio-ionové akumulátory tyto limity již překračují.
Náš názor: Souhlasíme. Žádná velká automobilka si nedovolí prodávat elektrický automobil, u kterého by neměla značnou jistotu, že akumulátory vydrží. Jenže lithio-ionové akumulátory pro auta ještě nejsou k dispozici ve velkém množství a dosud ani nebylo možné podrobit lithio-ionové akumulátory dostatečné dlouhým provozním zkouškám.
4. Bude se muset postavit mnohem více elektráren
Think: V USA je v současnosti dostatek elektřiny, který může pokrýt 79 % potřeby nabíjejí vozů v USA. Při nástupu většího počtu EV je důležité zajistit, že se bude rozvíjet správa nabíjení v závislosti na času a možnost připojení vozů k síti.
Náš názor: Správně. Podle jedné studie se prokázalo, že kdyby se třetina všech ujetých kilometrů poháněla prostřednictvím elektrické sítě, poptávka by se zvýšila jen o několik procent. Dobíjení bude probíhat v noci, kdy je elektrické energie dostatek.
5. Vypotřebujeme všechno lithium - a není to jedovaté?
Think: Uhličitan lithia se dnes získává z vyschlých solných jezer v Jižní Americe a v Číně. Existují i další obrovské zdroje lithia, jejichž vytěžení je však prozatím drahé. Během následujících deseti let nedostatek lithia nehrozí. Je možné, že nové technologie akumulátorů budou založeny na dalších lehkých kovech, jako je zinek nebo nikl. Lithium z použitých akumulátorů se bude recyklovat. Lithiové akumulátory neobsahují žádné jedovaté těžké kovy jako jsou olovo nebo kadmium.
Náš názor: Souhlas.
6. Nejprve musí vzniknout infrastruktura
Think: Ze zkušenosti z 20 evropských měst plyne, že nejlepším způsobem je dostat nejprve automobily na silnice a pak doplnit infrastrukturu. Infrastruktura se může stát účinnou součástí dobré politiky na státní, regionální nebo místní úrovni, za účelem podpory prvních uživatelů elektromobilů.
Náš názor: Souhlasíme. První uživatelé EV mění svůj život podle schopností svých automobilů. Opakujeme, že více než 90 % vozů v USA ujede denně méně než 160 km a v Evropě dokonce ještě mnohem méně. Jenže vše bude záležet i na tom, zda budou mít uživatelé možnost dobíjet své vozy přes noc, tzn. budou mít dostatečný proud s potřebným zabezpečením ve své garáži.
7. Nejsou bezpečné
Think: Certifikované elektromobily plní stejné požadavky na bezpečnost a nárazové testy jako běžné sériové automobily a navíc musí vyhovět dalším předpisům. Nová pravidla Evropské unie požadují, aby elektřinou poháněná vozidla splňovala elektrické standardy pro nabíjená zařízení s nejpřísnějšími bezpečnostními požadavky.
Náš názor: Jedná se o největší falešný dojem týkající se elektromobilech, neboť většina lidí nemá s vozidly na elektrický pohon sebemenší zkušenost. Záměna skutečných elektrických automobilů od renomovaných automobilek Nissan, Chevrolet nebo Toyota a malých pomalých plastových vozíků nebo různých podivných elektrických vozidel, které neplní bezpečnostní standardy, situaci jen komplikuje. Otázkou ale je, kam v tomto hodnocení zařadit vozítka Think City, postrádající potřebné deformační zóny...
8. Technologie je příliš složitá
Think: Moderní elektrický automobil má pouze asi pět hlavních pohyblivých částí v porovnání se stovkami dílů v motoru s vnitřním spalováním. Elektrický vůz nepotřebuje žádné pravidelné prohlídky u prodejce. Nemění se olej ani filtry. Dokonce i brzdové obložení vydrží dvakrát až třikrát déle než u běžných automobilů, protože elektrické vozy používají regenerativní brzdění pro zachycování energie, která se jinak při brzdění ztrácí. Nové potřebujete jen stěrače a pneumatiky.
Náš názor: Je to pravda. Odpověď však poněkud uhýbá tématu. Pokud jde o obavy z komplikací mají lidé na mysli také to, jak dlouho akumulátory vydrží a kolik bude stát jejich výměna.
9. Rychlenabíjecí akumulátory (za 15 minut), se brzo opotřebují
Think: Moderní prizmatické lithiové akumulátory je možné vyvinout tak, aby byly přizpůsobeny na rychlé nabíjení. Zásadní je udržet teplotu akumulátorů při nabíjení. Životnost akumulátorů rovněž zabezpečí tím, že se rychlé nabíjení koná jen do 80 % rozsahu. Nabíjení bude podle všeho z 95 % probíhat v noci, mimo špičku, kdy je elektřina levnější. Rychlonabíjecí stanice jen poskytnout jistotu a klid pro dny, kdy bude příležitostně nutné ujet více než 160 km.
Náš názor: Správné, ale neřeší to podstatu problému. To, zda opakované rychlonabíjení nebude mít vliv na životnost akumulátorů, nebudeme s jistotou vědět až do doby, kdy získáme údaje z dlouhodobého provozu od desítek tisíc uživatelů EV.
10. Dobíjecí hybridy představují nejlepší řešení
Think: Vozit a platit dvě pohonné jednotky nemá žádný smysl. Smysl má malý městský automobil pro dojíždění do práce jako je Think City vzhledem k poměrně malé sestavě akumulátorů a malé hmotnosti. Pro typickou rodinu bude nejekonomičtější mít jeden elektromobil a relativně hospodárný normální automobil.
Náš názor: Předpokládáme, že se na trhu se objeví více variant. Každá z nich bude vyhovovat určitému typu řidičů a způsobům provozu. Malé elektrické automobily s dojezdem do 160 km se budou používat pro kratší jednodenní jízdy. Někteří řidiči ale najdou v zážitku z jízdy elektrickým automobilem zalíbení a přizpůsobí svůj život tomu, aby jej co nejvíce využili. Dobíjecí hybridy na druhé straně mohou sloužit jako primární rodinný automobil, stejně jako nejlepší řešení pro řidiče s nepředvídatelnými potřebami cestování a současně splní i očekávané zpřísněné požadavky na vjezd do měst.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz