name | autoweek.cz
DeLorean se prý vrátí
01.02.2016 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Patrně nejpopulárnějším filmovým autem je DeLorean DMC-12 z filmové série Návrat do budoucnosti. Média mají nový trhák: DeLorean se prý vrátí - ne z budoucnosti, ale z minulosti. V Texasu chce DeLorean Motor Company vyrábět nová auta z dílů, které zbyly v uzavřené továrně v Irsku.
Projekt Johna Zachariase DeLoreana vznikl s myšlenkou získat podporu některé vlády čelící velké nezaměstnanosti. Nakonec uspěl u britské vlády a postavil automobilku DeLorean Motor Company (DMC) v Severním Irsku, kde měla pomoci bojovat nejen s nezaměstnaností, ale i proti vlně terorismu (zde byli teroristy především katolíci).
Ve spolupráci s Lotusem vzniklo nepříliš povedené auto DMC-12, které bylo příliš těžké, takže francouzský motor PRV V6 se 130 k pro něj neměl dostatečný výkon. Karoserie (její design byl dílem Giorgetta Giugiara) z ocelových plechů rychle podléhala korozi. Nosná struktura se vyráběla velmi složitým a drahým postupem lisováním ze sandwiche tvořeného kompozitem ERM na bázi pěny a skelných vláken. Plastová skořepina byla vyztužena ocelovými pomocnými rámy.
Prvním problémem projektu bylo, že mnoho zákazníků složilo na auto zálohu v letech 1977 a 1978, ale výroba začala teprve počátkem roku 1981. Dalším problémem byla špatná kvalita produkce. Když se přidala obvinění ze zpronevěry peněz ze státních fondů, byl výsledkem rychlý konec projektu už v roce 1982 a následný bankrot DMC. Z vyrobených 9000 vozů DMC-12 se prodalo jen okolo 6000 kusů. Dodnes jich existuje okolo 6500 kusů. Nebýt série filmů Návrat do budoucnosti, na toto nešťastné auto by si asi už nikdo nevzpomenul.
Společnost DMC po mnoha peripetiích a změnách majitelů nakonec uhradila veškeré pohledávky. Nyní sídlí v Houstonu v Texasu a věnuje se rekonstrukci stávajících vozů. V roce 2011 ohlásila výrobu DMC-12 s elektrickým pohonem, ale o tom už se dnes nemluví. V loňském roce se dohodla s dědici J. Z. DeLoreana (ten zemřel v roce 2005) na urovnání sporů týkajících se práv na značku a logo.
DMC nedávno ohlásila úmysl ze zachovalých dílů vyrobit novou sérii vozů DMC-12. Ta by měla být vybavena nejmodernější elektronikou, brzdami a poháněna moderním mnohem výkonnějším motorem o 300-400 k, nejspíš opět V6.
DMC údajně má dostatek originálních dílů na výrobu série 300 kusů. Jenže vše je potřeba brát s rezervou. Pokud se DMC pokusí vůz nově homologovat, jeho cena vyroste do astronomické výše. Jedinou reálnou cestou je výroba repliky. To je možné u aut starších 25 let. Jenže pro schválení od agentury pro životní prostředí EPA musí motor odpovídat původní specifikaci a současně plnit současné emisní standardy. To znamená, že musí jít o současný motor ze sériové produkce. Vzhledem k příbuznosti s Lotusem se nabízí motor Toyota V6 z modelu Camry nebo Lexus IS, který používá i Lotus.
Reálný odhad výrobní ceny repliky ovšem ukazuje, že by její prodejní cena byla nejspíš podstatně vyšší, než původní vozy, které jsou dnes dostupné na trhu historických vozidel.
Mimochodem - DeLorean vstoupil do automobilové historie i jinak. V říjnu 2015 se vůz vyrobený v roce 1981 stal prvním autonomně jedoucím autem, které dokázalo driftovat. Tato přestavba dostala charakteristické jméno MARTY - nikoliv podle Martyho McFlye, ale vyjadřující zkratku znamenající Multiple Actuator Research Test bed for Yaw control. Tuto úpravu vytvořil vědecký tým vedený profesorem Chrisem Gerdesem z univerzity ve Standfordu.
Ve spolupráci s Lotusem vzniklo nepříliš povedené auto DMC-12, které bylo příliš těžké, takže francouzský motor PRV V6 se 130 k pro něj neměl dostatečný výkon. Karoserie (její design byl dílem Giorgetta Giugiara) z ocelových plechů rychle podléhala korozi. Nosná struktura se vyráběla velmi složitým a drahým postupem lisováním ze sandwiche tvořeného kompozitem ERM na bázi pěny a skelných vláken. Plastová skořepina byla vyztužena ocelovými pomocnými rámy.
Prvním problémem projektu bylo, že mnoho zákazníků složilo na auto zálohu v letech 1977 a 1978, ale výroba začala teprve počátkem roku 1981. Dalším problémem byla špatná kvalita produkce. Když se přidala obvinění ze zpronevěry peněz ze státních fondů, byl výsledkem rychlý konec projektu už v roce 1982 a následný bankrot DMC. Z vyrobených 9000 vozů DMC-12 se prodalo jen okolo 6000 kusů. Dodnes jich existuje okolo 6500 kusů. Nebýt série filmů Návrat do budoucnosti, na toto nešťastné auto by si asi už nikdo nevzpomenul.
Společnost DMC po mnoha peripetiích a změnách majitelů nakonec uhradila veškeré pohledávky. Nyní sídlí v Houstonu v Texasu a věnuje se rekonstrukci stávajících vozů. V roce 2011 ohlásila výrobu DMC-12 s elektrickým pohonem, ale o tom už se dnes nemluví. V loňském roce se dohodla s dědici J. Z. DeLoreana (ten zemřel v roce 2005) na urovnání sporů týkajících se práv na značku a logo.
DMC nedávno ohlásila úmysl ze zachovalých dílů vyrobit novou sérii vozů DMC-12. Ta by měla být vybavena nejmodernější elektronikou, brzdami a poháněna moderním mnohem výkonnějším motorem o 300-400 k, nejspíš opět V6.
DMC údajně má dostatek originálních dílů na výrobu série 300 kusů. Jenže vše je potřeba brát s rezervou. Pokud se DMC pokusí vůz nově homologovat, jeho cena vyroste do astronomické výše. Jedinou reálnou cestou je výroba repliky. To je možné u aut starších 25 let. Jenže pro schválení od agentury pro životní prostředí EPA musí motor odpovídat původní specifikaci a současně plnit současné emisní standardy. To znamená, že musí jít o současný motor ze sériové produkce. Vzhledem k příbuznosti s Lotusem se nabízí motor Toyota V6 z modelu Camry nebo Lexus IS, který používá i Lotus.
Reálný odhad výrobní ceny repliky ovšem ukazuje, že by její prodejní cena byla nejspíš podstatně vyšší, než původní vozy, které jsou dnes dostupné na trhu historických vozidel.
Mimochodem - DeLorean vstoupil do automobilové historie i jinak. V říjnu 2015 se vůz vyrobený v roce 1981 stal prvním autonomně jedoucím autem, které dokázalo driftovat. Tato přestavba dostala charakteristické jméno MARTY - nikoliv podle Martyho McFlye, ale vyjadřující zkratku znamenající Multiple Actuator Research Test bed for Yaw control. Tuto úpravu vytvořil vědecký tým vedený profesorem Chrisem Gerdesem z univerzity ve Standfordu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz