name | autoweek.cz

Dekarbonizovat železnici – ano, ale především upřednostnit její růst

Dekarbonizovat železnici – ano, ale především upřednostnit její růst

09.07.2024 | | Doprava

Vítejte u zprávy Euractivu o dopravě v Evropě od Bárbary Machado. Tentokrát je v hlavní roli železnice, a to vnitrostátní i přeshraniční provoz. Přeshraniční železnice zůstává roztříštěná, přestože se země EU snaží ji harmonizovat.

Je dobře známo, že železnice je ekologicky nejudržitelnějším způsobem dopravy. Železnice produkuje pouze 0,4 % celkových emisí odvětví dopravy v EU. Naproti tomu silniční doprava vypouští 76,2 % emisí z dopravy. Železniční sektor má také jasnou cestu k dekarbonizaci prostřednictvím zvýšené elektrifikace a energetické účinnosti, bateriově poháněných vlaků a dokonce i alternativních paliv.

 

Josef Doppelbauer, výkonný ředitel Evropské agentury pro železnice ERA, v reakci na otázku publika při akci 2024 Rail Environmental Report v Bruselu minulý týden řekl, že osobně věří, že potenciálně „letecký průmysl spotřebovává všechna alternativní paliva.“

 

Doppelbauerovy obavy se zdají být opodstatněné, a to na základě orientace nedávných událostí v oboru. Letošní International E-Fuels Dialogue byl skutečně zaměřen na využití syntetických paliv v letectví a loni se tato konference zaměřila na silniční dopravu.

 

Potřebuje však železniční sektor skutečně bojovat o alternativní paliva aby si udržel svou korunu jako nejudržitelnější varianta? Pravdou je, že pro zvýšení atraktivity železnice pro cestující a nákladní dopravu v celé Evropě, která v porovnání s ostatními druhy dopravy stagnuje, je třeba ještě hodně udělat. Po železnici se v Evropě přepravuje pouze 7 % osob a 12 % zboží. Stejná zpráva zdůraznila, že silniční síť zabírá tolik území jako polovina Portugalska, tedy mnohem větší prostor než zabírá evropská železniční síť:

 

V odvětví, kde je infrastruktura obzvláště nákladná, jsou investice potřebné ke zlepšení vnitrostátních a evropských železničních systémů obrovské a možná chybí politická vůle. „Železniční infrastruktura je ve většině členských států stále podfinancovaná,“ uvádí se v manifestu Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností CER.

 

Vezměte si jako příklad Portugalsko. Jedná se o zvláště izolovanou zemi v Evropě a není ani obsluhována přímým vlakovým spojením do sousedního španělského hlavního města Madridu. Navzdory nedávnému oznámení budoucích vysokorychlostních spojů spojujících Lisabon s Portem a Madridem zemi stále chybí jasný plán pro toto odvětví. Národní železniční plán byl oznámen v roce 2021, ale dodnes není schválen ani financován. Tento plán je potřebný k definování národních a mezinárodních investičních priorit pro železnici.

 

Zatímco Německo má mnohem lepší mezinárodní železniční spojení, je i nadále velmi běžné, že cestující trpí zpožděními a zrušením spojů. K nápravě situace musí Deutsche Bahn masivně rekonstruovat 40 hlavních železničních tras v úsilí, které začne 15. července a potrvá do roku 2030 a bude stát 45 miliard eur.

 

Na evropské úrovni je zlepšení interoperability vnitrostátních systémů zásadní pro zvýšení přeshraniční konektivity. Členské státy však zaostávají v tolik potřebné harmonizaci pravidel. Snahy vlád EU o harmonizaci železničních pravidel v celé EU jsou podle nové zprávy Agentury EU pro železnice ERA pomalé a nerovnoměrné, což má za následek přeshraniční nekompatibilitu, která brání používání železnic.

 

Jinými slovy: železnice by měla být dekarbonizována všemi prostředky. Pro zajištění atraktivní a dobře fungující železniční dopravy, a to jak pro cestující, tak pro nákladní dopravu, je však stále co dělat. Řešení tohoto problému – a odstranění dopravy z letecké a silniční – by mělo být prioritou číslo jedna.

 

Německý tlak na výsledky obchodu mezi EU a Čínou se hromadí s nástupem celních sazeb Komise

Tlak Německa na přehodnocení obchodních cel na elektrická auta vyrobená v Číně v nadcházejících týdnech zesílí, protože členské státy začnou vyjednávat o svém oficiálním postoji k této otázce poté, co Komise potvrdila, že od 5. 7. začínají platit prozatímní cla.

 

Německá automobilová lobby naléhá na EU, aby zrušila cla vůči Číně

Den před předběžným zavedením cel na elektromobily z Číny hlavní německá automobilová průmyslová lobby VDA vyzvala EU, aby ustoupila od cel s argumentem, že nadělají víc škody než užitku.

 

Evropská raketa Ariane 6 je konečně připravena ke startu

Nová evropská raketa Ariane 6 je připravena na svůj první start příští týden a nese s sebou naděje kontinentu na znovuzískání nezávislého přístupu do vesmíru a odražení prudké konkurence SpaceX Elona Muska.