name | autoweek.cz

DB Schenker má kamiony na CNG

DB Schenker má kamiony na CNG

27.02.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

DB Schenker do své flotily zařadil kamiony na stlačený zemní plyn.

Investice do plnicí stanice na CNG se DB Schenker již pomalu začíná vracet. DB Schenker pokračuje v rozšiřování flotily nákladních vozidel s pohonem na zemní plyn. Na stlačený plyn postupně přechází celá flotila osobních vozidel, v provozu pro městskou logistiku v Praze jsou i dodávky a větší rozvozová vozidla. V posledních letech společnost DB Schenker otestovala také kamiony Scania na CNG a rozhodla se pro jejich zařazení do flotily.
 
Přestože u vozidel s nižší užitnou hmotností si společnost výhody alternativního paliva ověřila již před několika lety, nákladní vozidla mezi 12 až 16 t jsou v Evropě stále ještě nedostatkovým zbožím. V ČR DB Schenker využívá několik takových skříňových i plachtových rozvozových vozidel Mercedes-Benz a Iveco. Testování ekologických CNG Scanií probíhalo od roku 2016 a nakonec se také staly součástí dopravní flotily.
 
Dojezd až 450 km
Tahač Scania Streamline G340 CNG je vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou a pětiválcovým motorem o objemu 9,3 l s výkonem 250 kW (340 k) při 1900/min a točivým momentem 1600 N.m dostupným od 1100 do 1400/min. Po obou stranách vozidla jsou umístěny čtyři tlakové lahve, které pojmou 120 kg zemního plynu. Při průměrné spotřebě 28 - 30 kg/100 km tak může Scania s CNG pohonem ujet až 450 km na jedno natankování.
 
 „Počítali jsme s dojezdovou vzdáleností do 300 km. V testovacím režimu i přes nižší užitnou hmotnost Scanie jezdily na silnicích v okolí hlavního města a na trase do Pardubic a na plnou nádrž ujely až 450 km,“ říká ředitel DB Schenker Tomáš Holomoucký.
 
Společnost DB Schenker má v oblasti ochrany životního prostředí ambiciózní cíl snížit do roku 2030 oproti roku 2006 emise CO2 o 40 %. Aby cíle dosáhla, vsadila na postupnou přeměnu svého vozového parku a začala nakupovat vozy s pohonem na stlačený zemní plyn.
 
CNG se vyplatí
Při spalování plynu se o desítky procent snižují emise CO2, objem oxidů dusíku NOx a nedochází k uvolňování karcinogenních látek.
 
„Nezanedbatelné jsou i ekonomické přínosy využívání stlačeného zemního plynu. Provozní náklady jsou nižší o desítky procent, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň, státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020. Navíc pořizovací náklady vozidla na CNG jsou dnes srovnatelné s vozidly s naftovým pohonem,“ potvrzuje Tomáš Holomoucký, ředitel společnosti DB Schenker.
 
Na kratších trasách, především pro doručení zásilek ve městech, používá DB Schenker od podzimu 2014 dodávky a rozvozová vozidla s užitnou hmotností 12 až 16 t na CNG. U osobních vozidel DB Schenker plánuje postupnou výměnu na CNG pohon u celé flotily. Aktuálně na stlačený zemní plyn jezdí 40 aut společnosti DB Schenker a do konce letošního roku by jich mělo být 53, což bude takřka polovina firemní flotily.
 
Na podzim 2015 otevřel DB Schenker vlastní plnicí CNG stanici v areálu svého sídla v Rudné u Prahy. Roční objem plynu vyčerpaného přes tuto stanici se pohybuje okolo 210 000 m3. Čerpací stanice slouží firemním osobním a nákladním vozidlům, ale také dalším partnerům.