name | autoweek.cz
Darwinovský výhled pro Stellantis
31.07.2024 | | Aktuality
Evropský automobilový korespondent Reuters Nick Carey pozdravuje z Londýna. Carlos Tavares: „Setkal jste se s mým přítelem Charlesem Darwinem?“ Pochybnosti Akia Toyody o své budoucnosti a Nissan se stahuje z předního japonského závodu.
Blížíme se ke konci další výsledkové sezóny velkých světových výrobců automobilů a dosud zveřejněné statistiky ukázaly množství problémů, kterým čelí. Faktory, uváděné výrobci automobilů pro vysvětlení neuspokojivých výsledků, sahají od cenové války v Číně přes nepořádky v dodavatelském řetězci u Porsche až po záruční problémy Fordu nebo problémy se skladovými zásobami na trhu v USA. Dokonce i General Motors, která zvýšila svou prognózu zisku, pozoruje jak byly její akcie zasaženy, kvůli obavám investorů.
„Neznepokojujte se,“ říkají velké automobilové společnosti, nové modely jsou na cestě ke zvýšení prodeje, zejména nové hybridy pro ty, kteří nejsou připraveni na přechod k elektrickému pohonu, a mnohem dostupnější elektromobily pro ty, kteří již připraveni jsou. Samozřejmě kromě Tesly, kde řeči Elona Muska o humanoidních robotech a autech bez řidiče po neuspokojivých výsledcích namísto přípravy levnějších elektromobilů, zanechala velkou trhlinu v ceně akcií společnosti.
Darwinovská evoluce přichází do Stellantisu
Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares často cituje základní frázi, která popisuje narušení způsobené tradičním výrobcům automobilů, jako je ten jeho, příchodem čínských výrobců elektromobilů na globální scénu: toto je podle něj darwinovské období. Charles Darwin řekl, že nepřežívají ty silné nebo nejinteligentnější druhy, ale ty, které se nejvíce přizpůsobují změnám. Tavares varoval, že tvrdá konkurence nových levných rivalů poškodí prodejce, dodavatele, pracovníky i výrobce automobilů.
Ale koncem minulého týdne Tavares varoval, že tato darwinovská epocha platí také pro 14 značek v rozsáhlém portfoliu Stellantisu od Ramu po Lancii a Peugeot. Nebo pro 15 značek, pokud počítáte nedávný přírůstek Leapmotor, v němž světová automobilka č. 4 nyní drží podíl.
Poté, co se v první polovině roku propadl prodej Stellantisu na americkém trhu, kde automobilka vydělává většinu svých peněz na velkých pick-upech a jeepech, Tavares varoval, že pokud některá z jeho značek „nevydělává, tak ji zavřeme.“
V éře pozoruhodných změn ve strategii automobilek to vyniká, protože Tavares až dosud naznačoval, že všechny značky Stellantis mají budoucnost. Pro každého, kdo nyní bojuje, byla Tavaresova nová zpráva jednoznačná: „Změň se nebo zemři.“
Toyodova práce v Toyotě je na řadě
Bojovný předseda Toyoty Akio Toyoda minulý měsíc přežil hlasování akcionářů a zůstal ve své roli, ovšem s výrazným poklesem podpory investorů – 72 % oproti 85 % v roce 2023. V rozhovoru vysílaném živě na webových stránkách Toyoty Toyoda řekl, že možná nebude znovu zvolen ředitelem pokud bude podpora akcionářů nadále klesat tímto tempem. Vnuk zakladatele Toyoty uvedl, že výsledek znamenal vůbec nejnižší podporu pro ředitele japonské automobilky.
Výsledky byly kruté pro korporátního giganta v Japonsku, kde jsou manažeři obvykle znovu zvoleni do správních rad s ohromnou podporou. Odrážejí nespokojenost zejména mezi mezinárodními a domácími institucionálními investory s tím, jak Toyota zvládla doma rostoucí skandál kvůli porušování certifikačních testů.
Nejnovější výrobní čísla, zveřejněná Toyotou, pouze zdůraznila rozsah problémů Toyody pokud si chce udržet svou práci i v příštím roce. Celosvětová produkce Toyoty se v červnu oproti předchozímu roku propadla o 13 %, což je pátý po sobě jdoucí měsíc s klesající produkcí zasaženou dvojnásobnou pohromou certifikačního skandálu a zuřivou cenovou válkou v Číně.
Problémy Nissanu v USA narušují japonskou výrobu
Jen pár dní poté, co Nissan uvedl, že jeho fiskální zisk za první čtvrtletí byl téměř vymazán potřebou nabídnout výrazné slevy, aby se na velmi důležitém trhu v USA vozidla dostala od prodejců, korespondenti agentury Reuters zjistili, že automobilka snížila produkci ve svém největším závodě v Japonsku. Nissan tento měsíc snížil plánovanou výrobu v závodě Kjúšú na jihozápadě Japonska o třetinu. Podle zdrojů to znamená nižší výkon pro vlajkový model crossoveru, protože Nissan bojuje se slabou poptávkou v USA po své řadě stárnoucích modelů.
Na rozdíl od konkurenčních Toyoty a Hondy Nissan postrádá hybridní modely, které si v současnosti oblíbili američtí spotřebitelé zdráhající přejít na elektromobily. Generální ředitel Makoto Uchida slíbil, že bude pracovat na posílení modelové nabídky na americkém trhu, včetně plug-in hybridů, ale neřekl, kdy dorazí. Mezitím jeden analytik agentuře Reuters řekl, že Nissan prozatím nemá jinou možnost, než pokračovat v nabízení slev, aby mohl pohnout se skladovými zásobami.
BYD rozšiřuje Singapurský náskok před Teslou
Čínská společnost BYD v první polovině letošního roku zvýšila svůj prodejní náskok před Teslou v Singapuru, čímž poukázala na problémy, jíž čelí společnost Elona Muska, když čínští konkurenti EV napínají svaly v jihovýchodní Asii.
Silný růst společnosti BYD v Singapuru, jednom z nejmenších automobilových trhů v regionu, podtrhuje její plány ovládnout jihovýchodní Asii, kde jsou populární značky automobilů se spalovacími motory z Japonska a Jižní Koreje ale Tesla se zde zatím neprosadila. BYD již v regionu dosáhl první zisk. Thajsko je jeho největším zámořským trhem, kde BYD rozšiřuje distribuční partnerství s místními konglomeráty.
BYD zintenzivnil své marketingové úsilí v Singapuru, malém bohatém ostrově s 5,9 miliony obyvatel, kde daně z vozidel patří k nejvyšším na světě. BYD zde dokonce otevřel dvě restaurace, kde mohou spotřebitelé povečeřet pokrmy inspirované jejími modely aut a zarezervovat si testovací jízdu.
Můžeme si objednat hřebenatky Atto 3 Hokkaido, prosím?
Rychlá kola
Plán Stellantisu prodat většinový podíl ve své robotické jednotce Comau americké soukromé investiční společnosti One Equity Partners podrobila kontrole italská vláda, přičemž ministerstvo průmyslu uvedlo, že posuzuje, zda by mohla být na prodej mohla být aplikovaná legislativa zaměřená na ochranu strategických aktiv před zahraničními investory.
Společnost Nikkei uvádí, že Toyota plánuje továrnu na akumulátory pro elektromobily, která by zásobovala závod na výrobu luxusních vozů značky Lexus, což by z ostrova Kjúšú v jihozápadním Japonsku učinilo centrální část jejího dodavatelského řetězce elektromobilů a exportní základnu pro Asii.
Americký dodavatel softwaru pro prodejce automobilů firma CDK Global čelí novému problému měsíc poté, co kybernetický útok zasáhl obchodní zastoupení po celé zemi, protože americký federální soudce uvedl, že uživatelé softwaru se mohou spojit a žalovat technologického giganta za údajné omezování přístupu k datům a způsobení nutnosti zaplatit stovky milionů dolarů na přeplatcích.
Foto: Newspress USA
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz