name | autoweek.cz

Další nákladní loď s automobily v plamenech

Další nákladní loď s automobily v plamenech

27.07.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Severním moři u nizozemského pobřeží začala hořet nákladní loď Fremantle Highway s 2857 automobily na palubě. Požár pravděpodobně vznikl od akumulátoru elektromobilu.

Nákladní loď Fremantle Highway naložená 2857 automobily, z toho 350 vozů Mercedes-Benz, začala v noci na středu hořet nedaleko nizozemského ostrova Ameland. Asi 27 km od pobřeží se záchranáři ze všech sil snaží zabránit potopení hořící nákladní lodi a zabránit tak ekologické katastrofě. Nad mořem jsou  hustá oblaka kouře a z lodě šlehají plameny.

 

Panický útěk posádky a jeden mrtvý v plamenech

Loď Fremantle Highway plula pod panamskou vlajkou z Bremerhavenu do Egypta. Deset let stará loď provozovaná japonskou leasingovou společností Shoei Kisen může přepravovat až 4000 automobilů.

 

Požár vypukl kolem půlnoci. Posádka se snažila oheň uhasit, ale ten se rozšířil tak rychle, že všichni museli 199 m dlouhou loď bezhlavě opustit. Jedna osoba přitom přišla o život. Sedm členů posádky bylo zraněno, když utrpělo zlomeniny po panickém skoku do moře z výšky 30 m. Ty vylovila je posádka záchranného člunu Ameland. Dalších 15 osob, které se nadýchaly jedovatých zplodin a utrpělo popáleniny, vyzvedl vrtulník. Nizozemská společnost NOS uvedla, že členové posádky byli Indové.

 

Záchranné lodě stříkají na hořící loď vodu, aby ji ochladily, ale při použití příliš velkého množství vody hrozí, že se loď potopí. Jak uvedla nizozemská tisková agentura ANP s odvoláním na pobřežní stráž požár může trvat několik dní. K lodi bylo připojeno záchranné plavidlo, aby zabránilo jejímu unášení do plavebních drah. Nouzové lano, které spojuje nákladní loď s remorkérem, ovšem není dostatečně stabilní na to, aby bylo možné loď odtáhnout.

 

Hrozba ekologické katastrofy – v podezření elektromobily

Mluvčí pobřežní stráže uvedl, že hašení ztěžují lithiové akumulátory ve 25 elektromobilech na palubě. Právě akumulátory jsou také předběžně označovány za příčinu požáru. Pobřežní stráž na svých internetových stránkách uvedla, že příčina požáru není známa, ale mluvčí pobřežní stráže agentuře Reuters sdělil, že požár vznikl v blízkosti elektromobilu.

 

Potopení hořící nákladní lodi mohlo mít za následek vážné škody na životním prostředí kdyby se znečišťující látky nekontrolovaně dostaly do moře. Pokud by se loď potopila, palivo, ropa a auta by mohly vytéct do vody a klesnout na mořské dno.

 

Připomíná se při tom katastrofa kontejnerové lodi MSC Zoe z roku 2019. Loď tehdy ztratila 342 kontejnerů v rozbouřeném Severním moři na cestě do Bremerhavenu. Většina se při dopadu na vodu rozbila a na pláže se dlouho snášely tuny odpadků.

 

Požáry na lodích s automobily

Tento incident je dalším z několika požárů, které v poslední době vypukly na lodích přepravujících automobily. V březnu 2022 požár zničil tisíce luxusních automobilů na lodi Felicity Ace, která se po uhašení potopila u Azorských ostrovů. Začátkem tohoto měsíce zahynuli dva hasiči z New Jersey a pět jich bylo zraněno při boji s požárem na nákladní lodi převážející stovky vozidel.

 

Průmyslová pojišťovna Allianz nedávno varovala před zvýšeným rizikem požáru způsobeným přepravou lithio-iontových akumulátorů na lodích. „Hlavními příčinami požárů vycházejících od akumulátorů jsou výrobní vady, poškozené články, přebíjení nebo zkraty. Akumulátory jsou zrádné, protože je těžké je uhasit a mohou se spontánně znovu vznítit,“ píše pojišťovna ve své nejnovější studii. „Většina lodí nemá adekvátní ochranu, dostatečné schopnosti včasného varování ani možnosti hašení, aby se takové požáry mohly na volném moři zdolávat,“ dodal lodní expert Justus Heinrich.

 

Mezinárodní námořní organizace IMO, která stanovuje předpisy pro bezpečnost na moři, plánuje v příštím roce vyhodnotit nová opatření pro nákladní lodě přepravující elektromobily s ohledem na rostoucí počet požárů. Zavedení nově zvažovaných pravidel ovšem může trvat roky. Mohou zahrnovat specifikace typů hasicích přístrojů dostupných na lodích a omezení množství energie, které může být do akumulátorů nabito.