name | autoweek.cz

Další hrozba? Možný nedostatek pneumatik

Další hrozba? Možný nedostatek pneumatik

27.06.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vyšší poptávka po pneumatikách z Číny, omezení výsadby kaučukovníků z důvodu pandemie Covid-19 a chybějící přepravní kontejnery vytvářejí hrozbu globálních problémů, například s možným nedostatkem pneumatik.
Zatím není důvod propadat panice - pneumatik je v obchodech a pneuservisech dostatek. Odborníci na gumařský průmysl ale varují před souhrnem okolností, které by v blízké budoucnosti mohly pro automobilový průmysl vyvolat další kritickou situaci.
 
Na zdánlivě nekončícím seznamu problémů, které působí přerušování produkce montážních linek v automobilkách, si vedle preventivních opatřeních kvůli pandemii Covid-19, nedostatku mnoha komponent, vyráběných v oblastech postižených úplným lockdownem, komplikací s přeshraniční dopravou a chybějících řidičů až po kritický nedostatek čipů brzy můžeme přidat pneumatiky.
 
Prozatím to není plnohodnotný problém - všechny velké společnosti vyrábějící pneumatiky tvrdí, že mají dostatek surovin a výroba běží bez problémů, nicméně připouštějí, že situaci bedlivě sledují. Prezident a generální ředitel společnosti Bridgestone Americas Paolo Ferrari pro CNBC uvedl: „Poptávka po komerčních pneumatikách zůstala i během pandemie stále vysoká, takže i když potřeba pneumatik pro osobní automobily poněkud poklesla, vezmeme-li v úvahu všechny okolnosti byl rok 2020 celkem solidní.“
 
V odvětví, kde je nabídka klíčové suroviny víceméně omezená jen na několik málo regionů na světě s potřebnými klimatickými podmínkami a v principu je nenahraditelná, se výrobci pneumatik musí připravit minimálně na vyšší náklady. Podle agentury Bloomberg cena gumy koncem března dosáhla své čtyřleté maximum 2,37 USD/kg a následný pokles byl zcela zanedbatelný. Je to dvojnásobek proti ceně z dubna 2020 (1,33 USD/kg), ale stále ještě hluboko pod historickým maximem z února 2011 6,26 USD/kg. Cena gumy přitom výrazně ovlivňuje i cenu pneumatik - podle americké asociace výrobců pneumatik USTMA představuje 34 % u pneumatik pro nákladní vozy a 19 % u osobních a lehkých užitkových vozidel.
 
Agentura Bloomberg uvedla, že dodávky přírodního kaučuku, který pochází z kaučukovníků převážně pěstovaných v jihovýchodní Asii, se budou těžko zajišťovat. Má to několik příčin, ale tou hlavní je, že v poslední době roste poptávka a přitom kvůli Covid-19 producenti kaučuku nebyli schopni vysadit nové kaučukovníky v takovém rozsahu, jako tomu bylo dřív. Vzhledem k tomu, že těmto stromům trvá sedm let než dorostou do dospělosti a tyto oblasti v poslední době postihly časté záplavy, ničící stromy poskytující kaučuk, nabídka na trhu klesá.
 
Dalším problémem je rychle se šířící onemocnění listů, napadající tyto stromy od kořenů, takže infikované stromy nelze včas zjistit. Tato tzv. choroba bílých kořenů (WRD) se proto rychle šíří a zatím s ní nikdo nebojuje. Navíc protipandemická opatření způsobila, že se na plantáže do Thajska a Malajsie nedostali dělníci z příhraničních zemí Laosu a Myanmaru.
 
Když k tomu přidáte rostoucí poptávku z Číny, která je největším spotřebitelem přírodního kaučuku na světě a jejíž průmysl se do předpandemického stavu vrací rychleji než v jiných významných průmyslových zemích, a dlouhodobý nedostatek přepravních kontejnerů, můžeme se brzy dostat do situace, před níž prognostici varují. Čína v roce 2020 spotřebovala 5 milionů tun přírodního kaučuku, zatímco Evropa s Velkou Británií jen něco málo víc než milion a USA méně než milion tun.
 
Nicméně nejmenovaný zdroj z pneumatikářského průmyslu agentuře Bloomberg řekl: „Nabídka pryže se znatelně snižuje. Z naší perspektivy to není zdaleka na takové úrovni, jako je nedostatek čipů, ale rozhodně to na trhu vře.“