name | autoweek.cz

Daimler AG se mění na Mercedes-Benz

Daimler AG se mění na Mercedes-Benz

01.02.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Daimler AG se od 1. února přejmenovala na Mercedes-Benz Group AG.
Společnost Daimler AG se formálně přejmenovala na Mercedes-Benz Group AG - téměř rok poté, co bylo oznámeno vyčlenění její divize nákladních vozidel a autobusů do nově vytvořené společnosti Daimler Truck AG. Generální ředitel Ola Källenius tak dokončuje rozsáhlou korporátní restrukturalizaci a doufá, že tímto krokem odblokuje hodnotu pro akcionáře prémiové automobilky. Deklarovaným cílem společnosti je etablovat Mercedes-Benz jako luxusní značku. Podle informací z loňského roku zaměstnávala bývalá divize Daimleru Mercedes-Benz Cars & Vans 170 000 lidí.
 
Tato změna je poslední z řady strukturálních změn společnosti, která vznikla v červnu 1926 spojením dvou německých společností založených průkopníky motorismu Gottfriedem Daimlerem a Karlem Benzem. Daimler-Motoren-Gesellschaft a Benz & Cie. se za účasti Deutsche Bank sloučily aby vytvořily Daimler-Benz AG. Značka Mercedes, pojmenovaná po dceři rakousko-uherského prodejce aut Emila Jellinka, byla společností Daimler AG oficiálně přijata v roce 1902. Po jménech Daimler-Benz, Daimler-Chrysler a od roku 2007 už jen Daimler se jméno firmy mění počtvrté za čtvrt století. Mercedes-Benz Group AG se soustředí na obchod s osobními vozy a lehkými užitkovými vozy.
 
Interně bylo přejmenování dokončeno již v sobotu. Skupina si tak připomněla skutečnost, že před 136 lety - 29. ledna 1886 - Karl Benz podal patentovou přihlášku na první motorový vůz.
 
„Máme reálnou šanci znásobit hodnotu našich akcií,“ řekl v pátek novinářům generální ředitel Ola Kaellenius, aniž by jmenoval konkrétní cílovou hodnotu firmy. Ta má nyní hodnotu necelých 77 miliard eur. Akcie společnosti Daimler Truck AG, která se oddělila vloni v prosinci, od jejího vstupu na trh mírně vzrostly a v pátek se obchodovaly za 32,23 eur. Akcie Mercedesu-Benz v listopadu 2021 dosáhly 74,25 eur, ale od té doby mírně klesaly a obchodovaly se za 71,15 eur. Analytici ovšem věří, že by hodnota výrobce prémiových automobilů mohla vzrůst.
 
„Investoři by mohli na Mercedes-Benz začít pohlížet jako na společnost typu výrobců exkluzivních elektromobilů Lucid Motors nebo Tesla. Jenže Lucid a Tesla začínají s plně elektricky poháněnými vozy, zatímco Mercedes-Benz musí převést své stávající podnikání se spalovacími motory na elektrický pohon. To může znamenat omezení toho, jak vysoko by se tato hodnota mohla v blízké budoucnosti dostat,“ řekl evropský automobilový analytik z RBC Capital Markets Tom Narayan.
 
Ředitel společnosti Stifel Daniel Schwarz uvedl, že současná hodnota akcií odráží mínění, že německé značky jsou v defenzivě a jsou nuceny chránit svůj podíl na trhu, „Ocenění Tesly je založeno na předpokladu, že Tesla získá podíl na trhu od německých výrobců, kteří nemají srovnatelný potenciál růstu ziskovosti.“
 
Samotná značka Mercedes-Benz s logem třícípé hvězdy má podle odborníků velkou hodnotu -  loni byla americkou poradenskou firmou Interbrand oceněna na 45,7 miliardy eur. Mezi automobilkami je na tom lépe pouze Toyota, když v absolutním měřítku vedou americké společnosti Apple a Amazon.