name | autoweek.cz
Dacia Spring – velký posun v kvalitě
24.10.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Dacia uvádí na trh novou generaci elektricky poháněného městského miniautomobilu Spring. K robustnosti, jednoduchosti a mimořádné efektivitě pohonu přidává významný posun v praktičnosti a komfortu při zachování nejnižší ceny mezi elektromobily – od 419 900 Kč.
První 100% elektrický model značky Dacia Spring dostupnou cenou zpřístupnil elektromobilitu velkému počtu lidí. Byl uveden na trh v roce 2021 a v letech 2022 a 2023 se stal třetím nejprodávanějším elektromobilem v EU pro soukromé zákazníky. Vloni dokonce byl s prodejem 61 803 vozů při meziročním nárůstu o 30 % celkově třetím nejprodávanějším elektromobilem v EU. Od uvedení na trh bylo po celém světě zaregistrováno víc než 150 000 vozů Dacia Spring.
Dacia s modelem Spring uvedla nejen bezkonkurenčně nejdostupnější elektromobil na trhu. Spring převýšil konkurenci také mimořádnou efektivitou. V nezávislém testu organizace AutoBest EcoBest Challenge dosáhl tento vůz v roce 2021 dojezd v reálném provozu nejblíž údaji podle WLTP (221 km proti 224 km, tedy 98,7 %), ale především vykázal v reálném provozu zdaleka nejdelší dojezd na 1 kWh energie. Naměřené hodnotě 8,21 km (tzn. 12,2 kWh/100 km) se od té doby žádný jiný běžně prodávaný elektromobil ani nepřiblížil! Dacia Spring tehdy rovněž jako první elektromobil získala ocenění AutoBest – Best Buy Car Europe 2022, když se při náročném testu s přehledem zvládala všechny kritické situace, jimž zde jsou finalisté ankety vystavováni.
Osvědčené přednosti
Dacia systematicky analyzuje chování uživatelů modelu Spring. Údaje z konektivity vozidla ukazují, že průměrná denní cesta se Springem je na vzdálenost 37 km při průměrné rychlosti 37 km/h. Velmi pozoruhodný údaj je, že 75 % uživatelů vůz dobíjí doma. Neméně pozoruhodné je, že Spring představuje pro 93 % zákazníků první kontakt s elektromobilitou a pro 73 % kupujících jde o první vůz značky Dacia.
V nové generaci Spring udělal významný posun ke zlepšení celkového dojmu nejen zatraktivněním designu a zcela novým uspořádáním interiéru s nejmodernějšími prvky konektivity, ale také z hlediska ovládání a jízdních vlastností. Přitom si i nadále uchovává jednoduchost, robustnost, mimořádnou efektivitu, danou bezkonkurenčně nízkou hmotností, a dostupnou cenovou nabídku.
Spring je navržen na velmi lehké platformě s kompaktním akumulátorem s hmotností pod hranicí 200 kg. Navzdory mnoha novým asistenčním systémům ADAS, které ukládají předpisy, a vylepšením standardní výbavy se v porovnání s předchozí verzí hmotnost vozu zvýšila pouze o 14 kg. S pohotovostní hmotností 984 kg v nejvyšší výbavě Extreme je jediným elektromobilem v Evropě, který má hmotnost méně než tunu.
S novou karoserií je nový Spring o 33 mm kratší (3701 mm) při rozvoru náprav 2423 mm. Přitom zavazadlový prostor má objem 308 l (o 6 % více než u předchozího modelu), se sklopenými zadními sedadly až 1004 l. Stopový průměr otáčení je pouze 9,6 m. Pro lepší ovladatelnost dostal Spring nový posilovač řízení a jinak naladěný podvozek, což se projevuje na mnohem jistějších jízdních vlastnostech i komfortu.
Nový moderní interiér
Nový volant, převzatý z modelu Duster, je nově výškově nastavitelný, poskytuje lepší držení a umožňuje ovládání multimediálního systému. Všechny verze Springu jsou vybaveny digitálním 7“ přístrojovým panelem. Základní multimediální systém Media Control lze ovládat z volantu, přičemž informace se zobrazují na digitálním přístrojovém štítu. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia a přistupovat k dalším funkcím, jako je navigace, z displeje svého telefonu, který lze snadno upevnit v držáku na místo centrálního displeje.
Z modelu Duster převzatý systém Media Nav Live, který je součástí standardní výbavy Extreme a na přání se dodává u výbavy Expression, je vybaven velkým centrálním 10" dotykovým displejem a zcela mění vnímání vozu. Integruje online připojenou navigaci po dobu 8 let s dopravními informacemi Here v reálném čase a vždy aktuálními mapovými podklady Evropy.
Dvě verze pohonné jednotky a lehký akumulátor
V nabídce jsou dvě verze trakčního elektromotoru - o výkonu 33 kW (45 k) s točivým momentem 125 N.m a 48 kW (65 k) se 113 N.m. Pro další optimalizaci dojezdu je nová Dacia Spring poprvé vybavena i systémem rekuperačního brzdění, který se aktivuje volbou režimu B.
Akumulátor s kapacitou 26,8 kWh u všech verzí umožňuje dojezd podle WLTP přes 225 km, v městském cyklu dokonce až 305 km. To pro většinu uživatelů tohoto vozu znamená potřebu dobíjet jen jednou za týden. Účinnost pohonného ústrojí umožňuje vynikající spotřebu podle WLTP pod 13,5 kWh/100 km (verze s výkonem 48 kW) resp. 14,1 kWh/100 km (verze s výkonem 33 kW), přičemž první svezení nám ukázalo, že není problém v běžném provozu jezdit se spotřebou 11 kWh/100 km.
Standardní výbavou je nabíječka na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabíjet akumulátor z běžné domácí zásuvky nebo pomocí 16 kW wallboxu. Za příplatek je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW. Nový Spring poprvé nabízí i možnost obousměrného nabíjení V2L, díky němuž lze vůz využít jako zdroj energie pro napájení elektrických spotřebičů.
Cenová nabídka
Základní výbava Essential za 419 900 Kč vč. DPH zahrnuje 7 "digitální přístrojový panel, výškově nastavitelný volant, posilovač řízení, systém Media Control s USB zásuvkou, tempomat, ovládání rádia na volantu, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, zadní parkovací senzory atd. Výbava Expression za 469 900 Kč mj. zahrnuje navíc klimatizaci a 15" kola. Vrcholná verze Extreme za 494 900 Kč přidává mj. zadní parkovací kameru, elektricky ovládaná zrcátka a zadní okna, multimediální systém Media Nav Live s 10" centrálním displejem, obousměrnou nabíječku atd.
Také užitková verze Spring Cargo
Nová Dacia Spring je opět k dispozici také ve dvoumístné užitkové verzi Cargo, která je ideální pro městské rozvážkové služby s objemem nákladového prostoru 1085 l a nosností 382 kg. Spring Cargo se dodává s motorem o výkonu 48 kW (65 k) za 417 273 Kč bez DPH.
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz