name | autoweek.cz

Dacia Spring - třetí revoluce

Dacia Spring - třetí revoluce

19.03.2021 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia Spring bude bezkonkurenčně nejlevnějším plnohodnotným automobilem s elektrickým pohonem na trhu. Spojuje zkušenosti značky Dacia se stavbou jednoduchých levných aut a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi s vývojem a prodejem elektromobilů.
Dacia s modelem Logan přiblížila možnost koupě nového auta dostupného pro všechny a s modelem Duster nabídla SUV dostupné pro všechny. Nyní přichází Dacia Spring slibující dosažitelnou koupi elektromobilu pro všechny.
 
Dacia Spring je skutečným průkopníkem - je prvním modelem značky s elektrickým pohonem navrženým tak, aby nabízel vše, co většina zákazníků očekává od městského miniauta s cenou založenou na tom, že nevnucuje nic navíc. Vstupuje do segmentu městských miniaut, který většina výrobců v poslední době opouští, neboť v něm nelze dosáhnout přijatelnou cenu při použití spalovacího motoru ani elektrického pohonu. Dacia Spring to chce změnit. Jde o auto s elektrickým pohonem s cenou vozu se spalovacím motorem bez dodatečných zařízení pro snížení emisí.
 
Spojení dvou světů
Jde o městské miniauto s délkou 3734 mm nabízí velký zavazadlový prostor o objemu 270 l, po sklopení zadních sedadel až 620 l. Trakční elektromotor je synchronní s permanentními magnety. Má výkon 33 kW (44 k) při 3000/min a točivý moment 125 N.m. Hmotnost vozu je jen 970 kg.
 
Malý crossover má typický design vozů Dacia, ale ve skutečnosti jde o poevropštěnou verzi Renaultu K-ZE prodávaného v Číně. V Číně v továrně v Šijanu se také Dacia Spring vyrábí. Základem je platforma CMF-A původně vyvinutá v Indii pro mini SUV Renault Kwid. Ten se v současné době vyrábí také v Brazílii. Od roku 2019 se s elektrickým pohonem jako Renault K-ZE vyrábí a prodává v Číně.
 
Dacia Spring ovšem je zcela překonstruovaná v souladu s evropskými předpisy týkajícími se bezpečnosti i s ohledem na požadavky evropských zákazníků. Konstruktéři využili své zkušenosti se stavbou jednoduchých vozů Dacia i více než  deset let zkušeností se stavbou a provozem automobilů s elektrickým pohonem, stejně jako dostupnost komponent pro elektrický pohon.
 
Optimální řešení pro miliony
Spring vychází z analýzy trhu, ukazující, že v Evropě je 15 milionů zájemců o městská miniauta, přičemž většina z nich nenajede za den více než 30 km, polovina z nich nepotřebuje automobil k cestě na dovolenou a dvě třetiny z nich jsou připraveny pořídit si elektromobil pokud bude mít přijatelnou cenu. Proto bohatě vystačí s dojezdem 230 km (podle WLTP - v městském cyklu WLTP to je dokonce 305 km), takže je potřeba jej nabíjet za delší dobu než jednou týdně.
 
Akumulátor o hmotnosti jen 186 kg má kapacitu 27,4 kWh. Ze standardní zásuvky 2,3 kW se nabije za 14 hodin, z výkonnější 3,7 kW už za 8 a půl hodiny. Z wallboxu 7,4 kW se nabije za 3,5 hodiny a lze využít i rychlonabíjení stejnosměrným proudem - s výkonem 30 kW to zvládne za 30 minut.
 
Kromě základní verze pro soukromé zákazníky se nabízí také speciálně vybavená varianta Spring Business s posílenou komunikací pro využití ve službách carsharingu. Tato verze může být zajímavá i pro městské úřady.  Počátkem roku 2022 se začne prodávat i užitková verze Spring Cargo s nákladovým prostorem o objemu 1,1 m3 a s nosností 325 kg, tedy ideální řešení pro rozvážkové služby „last mile“ či řemeslníky.
 
Začíná předprodej
Cena zveřejněná pro Francii je bez státních dotací 16 990 eur vč. DPH (ta je 20 %), což v přepočtu odpovídá 444 000 Kč. Vůz se prodává se zárukou na tři roky resp. 100 000 km a osmiletou zárukou na akumulátor. Ještě významnějším argumentem, než pořizovací cena, jsou celkové provozní náklady za celkovou dobu provozu (TCO), které jsou v přepočtu na kilometr méně než poloviční v porovnání s vozem se spalovacím motorem. To je dáno nejen nižší cenou elektrické energie než benzinu, ale také o třetinu nižšími náklady na běžný servis. Výhodou pro Dacii Spring je, že naprostá většina prodejců a servisů už má zkušenosti s prodejem a servisem vozů Renault s elektrickým pohonem.
 
On-line registrace se v některých evropských zemích otevře už v sobotu 20. března s dodáním vozů počátkem podzimu. V České republice se předobjednávky začnou přijímat spolu se zveřejnění cen 19. dubna. Počátkem září by měly být k dispozici první vozy u prodejců k testům pro první zájemce.