name | autoweek.cz

Dacia Sandero Stepway nejlépe uchovává hodnotu
20.06.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Při nákupu nového automobilu hraje rozhodující roli zůstatková hodnota. Již po 18. společnost Schwacke a Auto Bild určily mezi novými automobily v Německu ta, která nejstabilněji udržují hodnotu. Všechny konkurenty překonala Dacia Sandero Stepway.
Do hodnocení Value Master bylo ve 13 segmentech zařazeno celkem 6751 různých vozů z 350 modelových řad. Zkoumané vozy musely při hodnocení přesvědčit v několika stovkách kritérií, která ovlivňují vývoj zbytkové hodnoty. Jako základ slouží prognóza za období čtyř let s průměrným počtem najetých kilometrů obvyklým v daném segmentu.
Vůz s nejstabilnější zůstatkovou hodnotou ze všech tříd je pro rok 2021 Dacia Sandero Stepway TCe 90, která zvítězila v segmentu malých automobilů a má nejnižší celkovou ztrátu hodnoty pouhých 34 %.
Zatímco v minulosti v hodnocení dominovaly převážně německé automobilové značky, letošní rok ukazuje, že konkurence ze zahraničí nyní je na stejné úrovni - počet německých zástupců a dovážených značek je v hodnocených segmentech v roce 2021 téměř vyrovnaný. Překvapující to je zejména v segmentu malých automobilů, kde se Hyundai i10 a Kia Picanto umístily před Volkswagenem up! a ve všech segmentech SUV s prvenstvími pro Mazdu CX-30 pro malá, Toyotu RAV4 pro kompaktní a Range Rover Sport pro velká. Také je překvapující obhajoba prvenství mezi elektromobily s cenou do 40 000 eur pro Mini Cooper SE je v nastupující konkurenci vozidel řady ID od Volkswagenu.
„V době půjčoven, soukromého leasingu a sdílení automobilů hraje zůstatková hodnota při dalším prodeji stále důležitější roli při rozhodování o koupi. Proto soukromým zákazníkům nabízíme spolehlivou orientační pomůcku. Ztráta hodnoty má však pro provozovatele těchto obchodních modelů také zásadní význam, protože poté, co jsou všechna tato vozidla po jejich koupi používána, musí být znovu uvedena na trh jako ojetá,“ říká výkonný ředitel Schwacke Thorsten Barg.
Na rozdíl od předchozích let si jen jediný výrobce připsal vítězství ve dvou segmentech: Mercedes-Benz je první s dlouhou verzí třídy S a třídou V v segmentu luxusních vozů a vanů. Jinak se žádné jiné automobilové značce nepodařilo v roce 2021 dosáhnout mnohonásobného vítězství, což je v analýze novinka.
Obecný pohled na typy pohonů ukazuje, že ve většině kategorií dominují zážehové motory na benzin s výjimkou vanů a luxusní třídy, kde jsou v popředí turbodiesely a mezi kompaktními SUV si připsala prvenství hybridní Toyota RAV 4 2,5 4×2 Hybrid.
Zajímavé je, že nejvyšší průměr tří nejúspěšnějších je v segmentu malých aut, kde kromě Dacie Sandero Stepway TCe90 s 66,0 % ještě Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i a Mini Cooper překonaly hranici 60 %, což mezi všemi ostatními dokázala už jen Tesla Model S Long Range s 61,2 %. Naopak pod hranicí 50 % zůstaly nejúspěšnější vozy vyšší a luxusní třídy, stejně jako střední třídy, v níž byla nejúspěšnější Škoda Superb Combi 2,0 TSI 4x4 DSG se 49,8 %. Jejich propad zůstatkové hodnoty je tedy mnohem vyšší než u elektromobilů.
Vůz s nejstabilnější zůstatkovou hodnotou ze všech tříd je pro rok 2021 Dacia Sandero Stepway TCe 90, která zvítězila v segmentu malých automobilů a má nejnižší celkovou ztrátu hodnoty pouhých 34 %.
Zatímco v minulosti v hodnocení dominovaly převážně německé automobilové značky, letošní rok ukazuje, že konkurence ze zahraničí nyní je na stejné úrovni - počet německých zástupců a dovážených značek je v hodnocených segmentech v roce 2021 téměř vyrovnaný. Překvapující to je zejména v segmentu malých automobilů, kde se Hyundai i10 a Kia Picanto umístily před Volkswagenem up! a ve všech segmentech SUV s prvenstvími pro Mazdu CX-30 pro malá, Toyotu RAV4 pro kompaktní a Range Rover Sport pro velká. Také je překvapující obhajoba prvenství mezi elektromobily s cenou do 40 000 eur pro Mini Cooper SE je v nastupující konkurenci vozidel řady ID od Volkswagenu.
„V době půjčoven, soukromého leasingu a sdílení automobilů hraje zůstatková hodnota při dalším prodeji stále důležitější roli při rozhodování o koupi. Proto soukromým zákazníkům nabízíme spolehlivou orientační pomůcku. Ztráta hodnoty má však pro provozovatele těchto obchodních modelů také zásadní význam, protože poté, co jsou všechna tato vozidla po jejich koupi používána, musí být znovu uvedena na trh jako ojetá,“ říká výkonný ředitel Schwacke Thorsten Barg.
Na rozdíl od předchozích let si jen jediný výrobce připsal vítězství ve dvou segmentech: Mercedes-Benz je první s dlouhou verzí třídy S a třídou V v segmentu luxusních vozů a vanů. Jinak se žádné jiné automobilové značce nepodařilo v roce 2021 dosáhnout mnohonásobného vítězství, což je v analýze novinka.
Obecný pohled na typy pohonů ukazuje, že ve většině kategorií dominují zážehové motory na benzin s výjimkou vanů a luxusní třídy, kde jsou v popředí turbodiesely a mezi kompaktními SUV si připsala prvenství hybridní Toyota RAV 4 2,5 4×2 Hybrid.
Zajímavé je, že nejvyšší průměr tří nejúspěšnějších je v segmentu malých aut, kde kromě Dacie Sandero Stepway TCe90 s 66,0 % ještě Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i a Mini Cooper překonaly hranici 60 %, což mezi všemi ostatními dokázala už jen Tesla Model S Long Range s 61,2 %. Naopak pod hranicí 50 % zůstaly nejúspěšnější vozy vyšší a luxusní třídy, stejně jako střední třídy, v níž byla nejúspěšnější Škoda Superb Combi 2,0 TSI 4x4 DSG se 49,8 %. Jejich propad zůstatkové hodnoty je tedy mnohem vyšší než u elektromobilů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz