name | autoweek.cz
Dacia Sandero poprvé v čele nejprodávanějších modelů
31.01.2025 | Statistiky
Dacia Sandero je poprvé v čele žebříčku nejprodávanějších modelů v Evropě když sesadila z trůnu Teslu Model Y. Registrace vozů vyrobených v Číně převýšily prodej aut z japonských, britských a tureckých závodů. V žebříčku stoupají značky BMW a Škoda.
Evropský trh s novými osobními automobily loni vzrostl o 0,9 %. Vyplývá to z nových údajů společnosti JATO Dynamics, která zjistila, že v roce 2024 bylo v Evropě (EU28) zaregistrováno 12 909 741 nových osobních automobilů. Navzdory mírnému nárůstu registrací byl rok 2024 pátým rokem v řadě s nižšími registracemi ve srovnání s úrovní před pandemií. Evropský automobilový trh se od příchodu pandemie v roce 2020 zmenšil o téměř 2,9 milionu vozů.
„Celkově, když uvážíte řadu problémů, jimž evropský automobilový průmysl čelí, nejsou výsledky za rok 2024 až tak negativní. Nicméně byste očekávali, že jakékoli jiné odvětví již bude vykazovat výrazné známky oživení, ale je tu jen velmi málo známek toho, že se automobilový průmysl vrátí do předpandemické reality. Vyšší ceny automobilů, růst práce z domova, inflační tlak na mzdy a vznik nových dopravních řešení se řadí mezi důvody, proč Evropané přestali kupovat nová auta,“ uvedl Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics.
Vliv Číny roste
Podle propočtů JATO pocházelo téměř 21 % z celkového počtu nových osobních vozidel registrovaných v EU28 v roce 2024 ze závodů v Německu. Německo však v tomto ohledu ztratilo podíl na trhu ve prospěch České republiky, třetí největší země původu vozidel v Evropě za Španělskem. Francie se umístila na čtvrté pozici, přestože objemy nových aut z francouzských továren klesl o 3 %, zatímco Rumunsko uzavírá první pětici.
Nejvýznamnějším trendem byl nástup Číny, která se stala šestou největší zemí původu nových vozidel registrovaných v Evropě. V letech 2023 až 2024 předstihla Velkou Británii, Turecko, Japonsko a Jižní Koreu.
„V loňském roce pocházelo z Číny víc aut registrovaných v Evropě než z Japonska. Vliv Číny v Evropě – jak ze strany čínských automobilek, tak v Číně vyrobených vozidel – neustále roste. Jejich produkty jsou vysoce konkurenceschopné, ale teprve uvidíme, jak moc zavedení cel ovlivní její růst,“ komentoval Munoz.
SAIC Motor, Geely, BYD, Chery a BMW Group byly loni nejprodávanějšími společnostmi z čínských montážních vozů v Evropě.
V žebříčku nejúspěšnějších stoupají značky BMW a Škoda, naopak Audi kleslo o čtyři pozice. Z první desítky vypadly Kia a Ford. Toyota předčila BMW Group a Geely už je před Teslou. Tesla ale předčila Fiat. Lexus převýšil prodej Hondy a BYD registrovalo víc nových aut než Alfa Romeo s více než 50 000 vozy.
Dacia Sandero poprvé v čele
Konec vlády Volkswagenu Golf jako nejoblíbenějšího modelu osobního vozu v Evropě v roce 2021 byl následován každoročními změnami na první pozici. V roce 2022 získal korunu Peugeot 208, v roce 2023 to byla Tesla Model Y a vloni obsadila první místo Dacia Sandero, která je od roku 2021 mezi třemi nejprodávanějšími modely.
Popularita Sandera je z velké části dána jeho statusem jednoho z nejdostupnějších modelů v Evropě. Jeho cena mu umožnila dostat se na první místo v žebříčku modelů na dvou trzích – ve Španělsku a Portugalsku – zatímco ve Francii, Itálii, Belgii, Rakousku a Rumunsku patřilo mezi pět nejprodávanějších modelů.
Top 50 nejprodávanějších modelů roku 2024
V roce 2024 se registrace Tesly Model Y propadly o 17 % – byl to nejstrmější pokles mezi 36 nejlepšími modely když klesla na čtvrté místo v žebříčku modelů a ztratila přitom svou korunu jako nejprodávanější vůz v Evropě. Pokles lze částečně připsat klesajícímu dopadu snížení cen, které Tesla nabídla v roce 2023 – což byl faktor, který ji pomohl posunout na první místo – a rostoucí konkurenci na trhu. I přes pokles byl loni Model Y nejprodávanějším vozem v Nizozemsku, Švédsku, Švýcarsku, Dánsku a Norsku.
Volkswagen Golf znovu získal určitou dynamiku prodeje díky lepším než očekávaným výsledkům na trzích v Německu, Itálii, Rakousku a Španělsku. Nicméně 215 700 vozů registrovaných v loňském roce bledne ve srovnání s 445 600 a 410 300 vozy registrovanými v letech 2018 a 2019. Golf a Tiguan zaznamenaly nejvyšší nárůst objemu mezi 20 nejprodávanějšími modely.
V žebříčku modelů zaznamenaly silné výsledky BMW X1 (+30 %), Seat Ibiza (+34 %), Opel/Vauxhall Astra (+38 %), Jeep Avenger (+93 %), Suzuki Swift (+ 38 %), Mercedes-Benz třídy E (+33 %), Seat Leon (+39 %), Mercedes-Benz EQB (+58 %), Mercedes-Benz GLC Coupe (+37 %) a BMW X2 (+54 %).
Mezi novými vozy, které byly představeny mezi koncem roku 2023 a během roku 2024, bylo zaregistrováno 78 000 kusů Volva EX30, které se stalo třetím nejprodávanějším BEV v Evropě. Volkswagen zaregistroval 32 200 kusů ID.7, čímž se dostal do top 20 mezi BEV. Nový MG3 vykázal slušná prodejní čísla 31 300 kusů. Bylo registrováno 26 300 kusů Fiatu 600, méně než 37 400 kusů 500X registrovaných v roce 2023. Bylo registrováno 24 100 kusů nového Renaultu Scenic E-Tech, zatímco Lexusu LBX bylo zaregistrováno 21 400 kusů – daleko před jeho rivalem Alfa Romeo Junior, kterého bylo zaregistrováno pouze 5300 kusů.
Grafy a tabulky: JATO Dynamics
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz