name | autoweek.cz

Dacia Jogger - volba rozumem

Dacia Jogger - volba rozumem

15.03.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Dacia uvádí na český trh rodinný crossover Jogger, který pojme až sedm lidí.
Dacia po svém znovuzrození po převzetí Renaultem od roku 2004 už v České republice prodala 130 000 aut. Nyní k nejprodávanějšího vozu soukromým zákazníkům v Evropě Sanderu, nejprodávanějšímu SUV soukromníkům Dusteru a nejlevnějšímu elektromobilu na trhu Spring přidává další novinku předurčenou uspět u zákazníků. Na český trh uvádí crossover Jogger, spojující v sobě robustnost stále populárnějších vozů SUV s praktičností a prostorností kombi resp. minivanů.
 
Dacia s tímto modelem vstupuje poprvé do segmentu kompaktních vozů, přičemž zde nechce nabízet nízkonákladový automobil, ale cenově dostupný vůz středního proudu s ambicí stát se ideálním rodinným autem i vhodným vozidlem pro racionálně uvažující živnostníky, řemeslníky nebo firmy.
 
Dacia Jogger nevychází ze starší techniky od Renaultu, ale využívá současnou alianční platformu CMF-B, což tomuto modelu otevírá přístup k nejmodernější technice s ohledem na pohonné jednotky, bezpečnostní a asistenční systémy i infotainment. Přitom ale neopouští osvědčenou filosofii - nabízet zákazníkům jen to, co skutečně potřebují a nenutit jim nic navíc.
 
Přední část Joggeru až po středové sloupky je prakticky identická s modelem Sandero Stepway. Při délce 455 cm má velmi dlouhý rozvor náprav 290 cm. To v kombinaci s výškou 163 cm a téměř svislou zádí jako u kombi vytváří základ pro nadprůměrný vnitřní prostor. Ten lze využít pro tři řady sedadel v sedmimístné konfiguraci, přičemž i sedadla ve třetí řadě poskytují dostatek místa pro dospělé o výšce až 185 cm nebo pro mimořádně velký zavazadlový prostor. Ten může mít v závislosti na konfiguraci sedadel objem až 1819 l při maximální ložné délce až 2 m a šířce 1 m. Mimořádnou praktičnost vozu podtrhují modulární střešní lišty. Vysokou světlou výškou 200 mm překonává i mnohá SUV a zaručuje velmi dobrou průchodnost i při jízdě mimo silnice.
 
Díky moderní platformě má Jogger i při velkém vnitřním prostoru nízkou hmotnost 1200 kg, což umožňuje použití maloobjemových tříválců 1,0 l s přeplňováním turbodmychadlem. Základem je nový motor TCe 110 s přímým vstřikováním benzinu a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Poskytuje největší výkon 81 kW při otáčkách 5000/min a vysoký točivý moment 200 N.m při 2900/min s velmi plochou výkonovou i momentovou charakteristikou.
 
Pro mnoho zákazníků bude přitažlivá bivalentní verze TCe 100 LPG s nepřímým vstřikováním paliva, u níž použití propan-butanu snižuje provozní náklady o 40 %. Při provozu na LPG má největší výkon 74 kW při 4600/min a točivý moment 170 N.m při 2000/min. Výhodou je jeho instalace pohonu na LPG přímo v továrně, takže se na něj vztahuje i stejná základní záruka na 3 roky resp. 100 000 km.
 
Na výběr jsou tři multimediální systémy. Základní je Media Control, umožňující využití mobilního telefonu v roli centrálního displeje jeho upevněním do vtipně řešeného držáku, přičemž s příslušnou aplikací umožňuje i komunikaci se systémy vozu. Střední úroveň Media Display zobrazuje displej telefonu na velkém vestavěném displeji 8“. Vrcholem nabídky je osvědčený systém Media Nav doplněný o držák mobilního telefonu.