name | autoweek.cz

Dacia Duster: všechno co je potřeba

Dacia Duster: všechno co je potřeba

22.06.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Duster jako praktické robustní auto zcela změnil pověst rumunské značky a otevřel jí dveře na trhy západní Evropy. Přicházející třetí generace se posouvá na ještě vyšší úroveň aniž by to znamenalo ustoupení od postavení cenově dostupného vozu předurčeného pro outdoorové aktivity.

Nová éra pro Dacii začala před 14 lety uvedením SUV Duster. V roce 2017 přišla druhá evoluční generace a nadšený ohlas mezi zákazníky pokračoval. Od roku 2010 se vozů obou generací prodalo přes 2,4 milionu.

 

Dacia modelem Duster prokázala, že zvládá výrobu odolných aut pro aktivní životní styl. Přitom setrvává ve své strategii nabízet zákazníkům jen to, co skutečně potřebují. Tyto potřeby se ovšem během let mění a současně se mění i legislativa, takže Dacia musí do svých vozů instalovat také prvky, které řidiči nevyžadují, jako jsou asistenční systémy řidiče předepsané novým předpisem GSR2.

 

Zcela nový vzhled i základ

Třetí generace Dusteru přichází se zcela novým základem v moderní alianční platformě CMF-B. Tu už Dacia použila v nové generaci modelu Sandero a pro Jogger. Díky tomu může být pro Duster nabízen hybridní pohon jako u Joggeru.

 

Duster sice narostl jen o 3 mm na délku 4343 mm (rozvor náprav 2657 mm), ale nabízí znatelně víc místa pro cestující. Objem zavazadlového prostoru se liší podle verze - od 430 l/1609 l (Hybrid) přes 453 l/1632 l (Eco-G) a 456 l/1635 l (4x4) až po základních 517 l/1696 l (TCe).

 

Duster dostal zcela novou podobu, byť přebírá některé typické prvky předchozího modelu. Působí výrazně modernějším a vyzrálejším dojmem. Třetí generace rozhodně nepůsobí dojmem levného auta pro nenáročné. Atraktivní vzhled podtrhují ochranné prvky kolem podběhů kol a na předních dveřích vyrobené ze speciálního materiálu Starkle. Ten Dacia vyvinula ve spolupráci s chemickou společností Lyonell-Basell. Starkle sestává z 20 % z recyklovaného materiálu a obsahuje bílé částice. Eliminace lakování chrání životní prostředí a i při drobných oděrkách se zachovává původní barva.  V souladu se strategií udržitelnosti už na karoserii nenajdeme žádný chrom.

 

Nový interiér

Důkladně přepracován byl také interiér. Před řidičem je digitální přístrojový panel (od verze Expression). Infotainment se nabízí ve třech úrovních. Základní je Media Control s ovládáním umožněným přes mobilní telefon, přičemž chytrý držák telefonu nově umožňuje i indukční dobíjení. Ve verzi Expression to je Media Display s 10,1“ displejem. Vrcholná verze je Media Nav Live s 10,1“ displejem a navigací. Konektivita nyní umožňuje aktualizace software na dálku.

 

Tradiční tlačítka navíc pomáhají rychlým přístupem k běžným nastavením základních funkcí. Praktickým doplňkem jsou úchyty YouClip s jejichž pomocí lze na klíčová místa v interiéru vozidla pohodlně a stabilně připevnit nejrůznější příslušenství.

 

Zajímavostí vozů Dacia je režim MySafety, umožňující dvěma stisknutími tlačítka po každém nastartování motoru deaktivovat asistenční systémy podle volby řidiče.

 

Pohonné jednotky

Nový Duster přichází s novou generací tříválcového zážehového motoru 1,2 l turbo. Jako základní pohonná jednotka se nabízí verze Eco-G 100 s největším výkonem 67 kW (91 k) při provozu na benzin resp. 74 kW (100 k) na LPG. Duster Eco-G 100 má nádrže na 50 l plynu a 50 l benzinu, což znamená dojezd až 1300 km. Verze TCe 130/96 kW (130 k) pracuje s 48 V mild hybridním pohonem s akumulátorem 0,8 kWh. Představuje náhradu za oblíbený turbodiesel. Se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou snižuje spotřebu paliva o 10 %. Převodovka je opět s krátkou jedničkou.

 

Pro novou generaci Dusteru se poprvé nabízí také verze Hybrid 140, tentýž systém, jenž na začátku roku 2023 Dacia představila v Joggeru. Čtyřválec 1,6 l/69 kW (94 k) je zde kombinován se dvěma elektromotory - trakčním o výkonu 31 kW (49 k) a startér/generátorem - ve spojení s vícerežimovou automatickou převodovkou. Kombinace elektrického a spalovacího motoru poskytuje největší výkon až 103 kW (140 k). Elektrická energie generovaná rekuperací při zpomalování se ukládá v 1,2 kWh akumulátoru. Hybridní pohon umožňuje ve městě dosáhnout podíl jízdy na elektrický pohon až 80 % a snížit tak spotřebu o 40 %. Elektrický pohon poskytuje podporu spalovacímu motoru i při akceleraci.

 

Pohon všech kol

Varianta TCe 130 4x4 s pohonem všech kol má v nové generaci upravenou konstrukci přední části, jinou zadní nápravu, zvýšenou světlou výšku na 217 mm (ostatní verze mají 209 mm) a výrazně zvětšené nájezdové úhly na 31° vpředu resp. 36° vzadu.

 

Terénní schopnosti verze 4x4 se ještě zvýšily s novým systémem Terrain Control, který nabízí pět jízdních režimů. K dispozici jsou nastavení Auto, Snow (Sníh), Mud/Sand (Bláto/Písek) a Off-Road. V režimu Auto převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu, v režimu Snow funguje ESP a protiprokluzové nastavení. V režimu Off-Road zůstala zachována možnost volby Lock uzamykající rozdělení točivého momentu mezi nápravy v poměru 50/50 %. Řidič má nově k dispozici i asistent pro sjíždění ze svahů.

 

Bohatá výbava za příznivou cenu

K dispozici jsou tři úrovně výbavy: Essential, Expression a u nejvyšší úrovně nově dvě podoby orientované na odlišné typy zákazníků - Extreme je orientovaná na outdoorové aktivity a Journey je zaměřená na komfort a městský provoz.

 

Už v základní výbavě Essential má Duster tempomat, klimatizaci, zadní parkovací senzory, elektricky nastavitelná vnější zrcátka nebo ECO LED světlomety. Ceník začíná na 429 900 Kč (Essential Eco-G 100). Verze s pohonem všech kol stojí od 598 900 Kč a hybridní verze začíná na 622 900 Kč.