name | autoweek.cz

Renault Kangoo a Master tankují vodík

Renault Kangoo a Master tankují vodík

23.10.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

S Kangoo Z.E. Hydrogen a Master Z.E. Hydrogen Renault uvádí na trh dvě nové varianty svých elektrických užitkových vozidel. Vozidla s palivovými články mají větší dojezd než konvenční elektromobily.
Kangoo Z.E. Hydrogen a Master Z.E. Hydrogen kromě dobíjení akumulátorů tankují čistý vodík pro palivové články, které zde slouží jako prodlužovače dosahu. Dojezd pro Master Z.E., který může mít objem nákladového prostoru 10,8 až 20 m3, vzroste v testovacím cyklu WLTP (zatím ale jde jen o odhady) ze 120 km u verze jen s akumulátory na 350 km. Pro Kangoo Z.E. Hydrogen s nákladovým prostorem o objemu 3,9 m3 je to z 230 km na 370 km.
 
Palivové články ve vozech Kangoo Z.E. Hydrogen a Master Z.E. Hydrogen automaticky nabíjejí akumulátor nebo udržují jeho úroveň nabití jakmile úroveň nabití akumulátoru dosáhne 80 % maximální kapacity. Dokonce i za chladného počasí se dojezd jen nepatrně zkracuje, protože venkovní teplota nemá na reakci v palivovém článku žádný vliv.
 
Odpadní teplo z palivového článku slouží k udržení teploty akumulátoru na optimální úrovni a k ​​vyhřívání kabiny. Díky těsné interakci lithio-ionového akumulátoru s palivovými články jsou nyní obě užitková vozidla vhodná pro každodenní použití bez dosavadního omezení dojezdu.
 
Palivové články dodávají vozu Kangoo Z.E. Hydrogen dalších 29,7 kWh energie ke kapacitě akumulátoru 33 kWh. Ve voze Master Z.E. Hydrogen to je 56 kWh navíc ke kapacitě akumulátoru 33 kWh. Produktem reakce vodíku v palivových článcích je čistá vodní pára.
 
Technologii palivových článků vyvinul Renault společně s dceřinou společností skupiny Michelin Symbio. Renault ji testuje od roku 2014.