cebia summary 1/2022 | Tiskové zprávy | autoweek.cz

Cebia SUMMARY 1/2022

Cebia SUMMARY 1/2022

29.04.2022 | | Aktuality

Společnost Cebia provedla analýzu trhu ojetých vozidel za první čtvrtletí 2022, jejímž cílem byla analýza struktury a identifikace trendů trhu s ojetými vozidly. Z trhu zmizela pětina českých ojetin, cena se oproti prosinci zvýšila o dalších 5 %.
Na trhu ojetých aut dochází letos k řadě podstatných změn. Jednou z nejdůležitějších je, že z trhu velice rychle mizí ojetá auta s českým původem. V prvním čtvrtletí došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 %, tedy o celou pětinu! Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu. Letos však tvořila jen 40,7 % trhu. Spolu s tím také mírně narostlo průměrné stáří českých ojetých aut z 6,8 na 7,1 roku.
 
Česká auta na trhu nahradily vozy ze zahraničí. Letos už se jich dovezlo 44 071, což je meziročně o 9 794 aut víc a nárůst o 28,6 %. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce aut od roku 2008. Každé čtvrté až páté auto (22,29 %) však bylo starší 15 let. Jejich podíl se mírně navyšuje, například v roce 2020 tvořila takto stará auta v rámci dovezených aut 19,84 %.
 
Průměrné stáří za všechny vozy činilo 9,5 roku, což je zhruba o sedm měsíců víc než před rokem. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých aut ze zahraničí bez ohledu na rok dovozu se zvýšilo o pět měsíců na 11,5 roku. I přes nárůst stáří aut se letos opět zvýšila průměrná cena - meziročně o 16 % na 271 950 Kč. Za poslední tři měsíce se cena zvýšila o 5 %.
 
Spolu s větší nabídkou ojetých aut ze zahraničí se trh diverzifikoval také z pohledu zemí, odkud se auta dovezla. Mírně se navýšil podíl aut z Německa (z 20,6 na 23 %), Rakouska, Francie, Belgie, Holandska či Slovenska. U Slovenska došlo dokonce k čtyřnásobnému nárůstu! Zvýšil se také podíl inzerátů, u nichž nebyl původ auta uveden.
 
Spolu s úbytkem českých vozů došlo také k úbytku podílu nejprodávanějších aut na trhu o téměř 7 % na 32 % trhu. Ačkoli se Škoda Octavia stále držela na první pozici, její zastoupení se snížilo z 12 % na 8,8 %, tedy o čtvrtinu.
 
Průměrný počet najetých kilometrů klesl meziročně o 4500 km na 150 500 km. Bohužel to nelze přisoudit snížení průměrného stáří prodávaných aut, protože to, jak již bylo několikrát zmíněno, naopak narostlo. Na základě všech dat z trhu dochází tedy pravděpodobně k častějšímu stáčení tachometrů či ke stáčení o větší hodnotu. Průměrné stočení se již začátkem roku pohybovalo okolo 110 000 km, což bylo o 20 000 km víc než v době koronavirové pandemie. Kupující by tak měli být víc obezřetní a prověřovat si u aut jejich skutečný nájezd. Průměrně stočený tachometr totiž prodražuje auto v průměru o 20 %, což je při současných cenách o zhruba 54 000 Kč. Podobnou částku přitom kupující v následujících letech vydá za nečekané opravy a údržbu spojené s vyšším km nájezdem. Auto se stočeným tachometrem tak vyjde v průměru o 110 000 Kč dráž, než by mělo.
 
Z trhu letos mizí také auta na naftu. Jejich podíl klesl meziročně o 5 % na 50 %. Podíl aut s motorem na benzin vzrostl o 4 % na 47 %. Nárůst podílu tak zaznamenaly i vozy s alternativním pohonem.
 
Průměrná doba prodeje ojetého auta letos meziročně klesla na 69 dní. V prvním čtvrtletí loňského roku se ojeté vozy prodávaly v průměru za 118 dní, toto číslo však bylo ovlivněné tím, že prakticky po celý první čtvrtletí byla kvůli pandemii koronaviru zavřená prodejní místa a meziroční srovnání tak není relevantní. Za celý loňský rok pak vykázaly vozy průměrnou dobu prodeje 71 dní, ke konci roku se však prodávaly podstatně rychleji. Lze tedy konstatovat, že rychlost prodeje ojetých aut v prvním letošním čtvrtletí ve skutečnosti zpomalila.
 
Na trhu dále došlo k výraznému meziročnímu propadu podílu vozů po prvním majiteli. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly podíl 56 %, letos jejich podíl klesl na 48 %. Jedním z důvodů je již zmíněný větší podíl dovezených aut na trhu.
 
Podíl osobních ojetých aut, u kterých je v inzerci uváděno, že nebyla v minulosti havarovaná, dosahoval v prvních třech měsících letošního roku 99,35 %. Reálný podíl aut, která nebyla v minulosti havarovaná, však bude i vzhledem k počtu pojistných případů pojišťoven výrazně vyšší. Například v případě pětiletých aut je podle statistik poškozeno zhruba 25 % z nich a v případě desetiletých aut je po havárii už 60 % z nich. Někteří prodejci však nepovažují například nabouraný nárazník či blatník za havárii, ale za poškození, nicméně klienty často ani o poškození neinformují. Zatajování havárií patří mezi nejčastější nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.